Nieuw

De plaats voor nieuwe gebruikers om zich voor te stellen en de 1e contacten te leggen.
RHaring

Nieuw

Berichtdoor RHaring » 27 Jul 2017, 16:26

Dag allemaal,

langere tijd ben ik met mijn vriendin al op zoek naar een mooie Land Rover. Het liefste een uit de late series 3. Op het moment ziet het er naar uit dat het een Santana uit Spanje gaat worden. Daar ligt dan zo'n motorblok in met 6 cylinders, eigenlijk gewoon een 4 blok verlegd met 2 cylinders. Heeft er iemand ervaring met deze motor?

Daarnaast wil ik zelf gaan leren om het onderhoud te doen aan de Laro. Ik woon zelf momenteel in Groningen en ben dus ook een beetje op zoek een ruimte in de regio groningen om te kunnen klussen aan mijn Laro, het liefst met iemand die het ook leuk vindt om te klussen of een beetje te helpen.

Zijn er voor de rest nog tips over het kopen van een Land Rover in het buiteland, en dan met name Spanje. Het is natuurlijk lastig om met foto's aan de slag te gaan en je kan het nooit zeker weten tot je er bent....

Waterrover
Beheerder

Re: Nieuw

Berichtdoor Waterrover » 27 Jul 2017, 16:44

RHaring schreef:Dag allemaal,

langere tijd ben ik met mijn vriendin al op zoek naar een mooie Land Rover. Het liefste een uit de late series 3. Op het moment ziet het er naar uit dat het een Santana uit Spanje gaat worden. Daar ligt dan zo'n motorblok in met 6 cylinders, eigenlijk gewoon een 4 blok verlegd met 2 cylinders. Heeft er iemand ervaring met deze motor?

Daarnaast wil ik zelf gaan leren om het onderhoud te doen aan de Laro. Ik woon zelf momenteel in Groningen en ben dus ook een beetje op zoek een ruimte in de regio groningen om te kunnen klussen aan mijn Laro, het liefst met iemand die het ook leuk vindt om te klussen of een beetje te helpen.

Zijn er voor de rest nog tips over het kopen van een Land Rover in het buiteland, en dan met name Spanje. Het is natuurlijk lastig om met foto's aan de slag te gaan en je kan het nooit zeker weten tot je er bent....

Hoi,

Ik lees dat je een Santana op het oog hebt, het is een auto die je in NL eigenlijk niet (meer) tegenkomt. Ook in Spanje zelf is deze al geruime tijd uit productie. Ik kom zelf redelijk veel in Spanje (over 6 weken weer), zelfs daar zie ik de auto niet meer rijden. Het zijn meestal oude series die ergens staan te roesten die je nog tegenkomt. Voor wat betreft de Santana bedenk dan dat het geen Land Rover is (maar er wel op lijkt) wat gevolgen heeft voor de onderdelenvoorziening. Wel heeft de Santana veel verbeteringen aan het concept doorgevoerd die Land Rover niet heeft gedaan. Santana is overgenomen door Iveco die de "Massif" heeft gebouwd, die lijkt op de Santana zie: https://atw.nl/trucktest.php?artid=185_ ... evoel.html Wellicht zijn bij Iveco nog onderdelen verkrijgbaar? Op zich vind ik het een mooie auto, die net even anders is, en daar zit vaak ook het probleem. Mocht de auto in goede staat zijn, en de prijs redelijk, dan kan je het overwegen. Wel is het belangrijk een onderdelen en werkplaatshandboek te hebben. Wil je nog gaan leren sleutelen, dan kan het zijn dat je de klus wel erg groot wordt wanneer je een versnellingsbak moet wisselen. MIsschien is een Defender dan een beter idee, (veel onderdelen) het hangt ook af van je wensen. Wil je straks de wereld rondrijden, dan is zowiezo een andere aanpak noodzakelijk, uiteraard wel te doen. Wil je er eens over praten, ik zie dat je ook in Groningen woont, dan hoor ik het wel.

Groet, Chris

RHaring

Berichtdoor RHaring » 27 Jul 2017, 18:02

Ha Chris,

dank voor je snelle reactie. aangezien het model wat ik nu op het oog heb eentje is uit 1977 zouden nog veel onderdelen overeen komen met de land rovers aangezien hij toen in spanje onder licentie werd gemaakt (toch???) voor de rest heb ik vaker gehoord dat de 110 en 90 in onderhoud en vooral reserveonderdelen een stuk duurder zijn dan de series 3 dus vandaar dat ik liever een wat oudere wilde. Het doel is om hem in 3 jaar tijd goed rijdend te maken voor een vakantie door europa heen. Ondertussen misschien hier en daar nog een vakantie maar geen wereldreizen o.i.d.

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 27 Jul 2017, 19:16

Zeker weten doe ik het niet, maar volgens mij rijden er best nog wel Santana's rond, niet alleen in Spanje maar ook hier in Nederland. In ben er recentelijk in ieder geval wel al een paar tegen gekomen hier in de buurt.
Er zullen best nog wel veel onderdelen hetzelfde of uitwisselbaar zijn met standaard Land Rover spul, voor de specifieke Santana dingen zul je misschien wat moeten speuren, maar ook dat is tegenwoordig wat gemakkelijker, je kunt veel internationaal via webshops en Ebay etc. vinden.
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

MKorendijk

Berichtdoor MKorendijk » 27 Jul 2017, 22:03

Welkom in het avontuur.....

Een sleuteladres weet ik voor u, daar zitten heel wat liefhebbers sleutelaars.
Mocht het zover komen kunt u me een pb zenden, zal ik uw gegevens doorgeven,

Groet Marcel
Groet Marcel

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 29 Jul 2017, 09:46

VeeTee schreef:Zeker weten doe ik het niet, maar volgens mij rijden er best nog wel Santana's rond, niet alleen in Spanje maar ook hier in Nederland. In ben er recentelijk in ieder geval wel al een paar tegen gekomen hier in de buurt.
..... .

In Spanje hangt het denk ik erg af van waar je rondkijkt, ik heb geen uitputtend onderzoek gedaan maar zag een opvallende tegenstelling.
In het rijkere Catalaanse deel van de Pyreneeën zag ik er er weinig - wel heel veel Defenders. In de armere Picos de Europa vind je ze nog veel meer, soms in "concours"staat, soms ook als wrak in het veld - de Defender zag je er ook, maar veel minder.

Een goede Santana is zo gek nog niet, alleen moet je je knopen tellen: de oudere zijn nog 1:1 uitwisselbaar met de originele LandRover, later komen er meer en meer aanpassingen, vaak echte verbeteringen, alleen soms ook lastiger met spare-parts.

Groeten MarcS

Martijn en Caroline

Berichtdoor Martijn en Caroline » 29 Jul 2017, 18:57

In Andalusië, naast dat het er mooi is, zie je er nog heeeul veel, met namen het de plaats Jodar, op elke straathoek kwamen we ze tegen.
Daarnaast heb je Frits van Laroland (te Rotterdam, Hillegersberg) heeft, meen ik, behoorlijk wat Santana kennis in huis.

veel succes en groeten Martijn, LRCH magazine (redactie@lrch.nl)

Edward

Berichtdoor Edward » 31 Jul 2017, 09:11

Of je nog veel Santana's ziet is compleet irrelevant! Wat boeit dat? :shock: :shock:

De vraag als je zo'n ding wil kopen is: zijn er onderdelen te koop voor de Santana specifieke delen die je nodig hebt? En dat begint een groot probleem te worden.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 31 Jul 2017, 09:41

Edward schreef:Of je nog veel Santana's ziet is compleet irrelevant! Wat boeit dat? :shock: :shock:

De vraag als je zo'n ding wil kopen is: zijn er onderdelen te koop voor de Santana specifieke delen die je nodig hebt?
En dat begint een groot probleem te worden.

Het loont je te bekwamen in het Spaans zo lijkt het mij ... maar zo zonder voorkennis een "afwijkende" Santana kopen is een gok.
Eerst je "inlezen", en de markt volgen, kan een boel problemen verkleinen. De 6 cylinder diesel, of de 4 cylinder turbo-diesel zijn gewoon doorontwikkelingen, maar hebben wel de nodige eigenheden ... wil je die eigenheden behouden dan moet je op de hoogte zijn van de verkrijgbaarheid van de noodzakelijke "eigen" spare-parts.
Voor de rest valt het allemaal redelijk mee, het blijft een mecano-doos, en heel veel is uitwisselbaar of pas te maken.
Bedenk dat een 40 jaar oude "standaard" LandRover vaak ook niet meer zo "standaard" is, en het soms ook zoeken is naar welke spare-parts nodig zijn.

Groeten MarcS

Martijn en Caroline

Berichtdoor Martijn en Caroline » 01 Aug 2017, 17:39

Edward schreef:Of je nog veel Santana's ziet is compleet irrelevant! Wat boeit dat? :shock: :shock:

Boeien? Ach als je er nou een zoekt, kan je in die regio goed slagen ... in het Noord-oosten van Spanje zie je ze minder tot niet ...

De vraag als je zo'n ding wil kopen is: zijn er onderdelen te koop voor de Santana specifieke delen die je nodig hebt? En dat begint een groot probleem te worden.

Die opmerking is ook meteen beantwoord met m'n bovenstaande antwoord, mits dat boeit natuurlijk.

Groeten Martijn

Terug naar “Nieuw op het forum”