Beste mede Laro rijders,
Ik heb een Defender 110 TD5 uit 2000. Hierin zit een GKN overdrive. Deze overdrive werkt al jaren goed en ik weet dat er vele zijn met mankementen.
Nu wil deze van mij niet meer inschakelen.
Hij heeft spanning, het lampje naast de schakelaar knippert. Ik heb de bedrading nagelopen, de contactpunten schoongemaakt en de olie ververst. Er was niets geks te zien.
Heeft iemand van jullie nog een idee waar het in kan zitten?
groeten,
Joost
GKN overdrive
- Laro Joost
GKN overdrive
Land Rover Defender 110 ST WGN HR
Re: GKN overdrive
Ik ken die dingen alleen van Triumph, probleemloze units (laycock de normanville, later GKN) ook veel toegepast op volvo.
Electrisch aangestuurde magneetschakelaar (solonoid) die het hydraulisch systeem inschakeld.
Als het ook zo werkt:
Controleer of de solonoid inschakeld als de stroom wordt ingeschakeld.
Bij Triumph is de meest voorkomende fout een verstopt oliefilter of een niet goed sluitende klep (vervuiling)
Electrisch aangestuurde magneetschakelaar (solonoid) die het hydraulisch systeem inschakeld.
Als het ook zo werkt:
Controleer of de solonoid inschakeld als de stroom wordt ingeschakeld.
Bij Triumph is de meest voorkomende fout een verstopt oliefilter of een niet goed sluitende klep (vervuiling)
- Erik Peters
Laro Joost schreef:het lampje naast de schakelaar knippert.
Dan is er iets niet in orde, het lampje hoort aan en weer uit te gaan bij het aanzetten van het contact. Het kan zijn dat de sensor die de rotatiesnelheid meet defect is, maar of dit een knipperend lampje te weeg brengt weet ik niet (meer). Die sensor heb ik eens kapot gehad (in mijn 300 Tdi) en dan schakelt hij niet meer. Destijds een nieuwe sensor besteld bij GKN (was erg duur). Later ging de sensor weer kapot en toen heb ik e.e.a. veranderd. Na steeds meer problemen (niet functioneren), de overdrive maar onder de auto weggehaald en het originele tandwiel teruggeplaatst.
Ik heb overigens nog een hulpstukje liggen, dat ik gemaakt heb om de stuurventielen uit elkaar te halen en schoon te maken.
In mijn Td5 zit gelukkig nog een goed functionerende GKN overdrive. De olie in de overdrive ververs ik nu elke 20.000 km, (gelijk met de motorolie) en nog steeds komt de olie er bruin (verbrand) uit, in de hoop dat deze overdrive het langer vol houdt dan die in de 300 Tdi.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
-
Landmarcs
Erik Peters schreef:Laro Joost schreef:het lampje naast de schakelaar knippert.
Dan is er iets niet in orde, het lampje hoort aan en weer uit te gaan bij het aanzetten van het contact. Het kan zijn dat de sensor die de rotatiesnelheid meet defect is, maar of dit een knipperend lampje te weeg brengt weet ik niet (meer). Die sensor heb ik eens kapot gehad (in mijn 300 Tdi) en dan schakelt hij niet meer. Destijds een nieuwe sensor besteld bij GKN (was erg duur). Later ging de sensor weer kapot en toen heb ik e.e.a. veranderd. Na steeds meer problemen (niet functioneren), de overdrive maar onder de auto weggehaald en het originele tandwiel teruggeplaatst.
Ik heb overigens nog een hulpstukje liggen, dat ik gemaakt heb om de stuurventielen uit elkaar te halen en schoon te maken.
In mijn Td5 zit gelukkig nog een goed functionerende GKN overdrive. De olie in de overdrive ververs ik nu elke 20.000 km, (gelijk met de motorolie) en nog steeds komt de olie er bruin (verbrand) uit, in de hoop dat deze overdrive het langer vol houdt dan die in de 300 Tdi.
Je kan het kleine "Black Boxje" met electrickery uit het circuit halen (die electrickery kan ook stuk zijn), dan hoort de overdrive gewoon altijd te schakelen, ook bij "te lage" snelheden.
Alleen ... helpt het waarschijnlijk niet omdat het niet schakelen niet zelden zijn oorzaak heeft in een vervuild ventielen-deel.
Bij mijn oude GKN was er langzaamaan steeds meer een probleem met vertraagd schakelen, en vreemd genoeg vooral met een warmere overdrive.
Met wat zorgvuldig gasgeven en koppeling-gebruik rijdt de Td5 overigens zelfs met een permanent ingeschakelde overdrive*, alleen in de 1º heb je risico op wat slip (wat je in geval van ongemak kan omzeilen met Low - dan verklein je het koppel dat door de overdrive verwerkt wordt).
- * Don't ask me how I know
PS Een goed werkende GKN-overdrive is overigens een feest !!