Goedemiddag,
Allereerst wil ik iedereen bedanken voor de snelle reacties op mijn vragen, jullie zullen wel denken een 'groentje' en dat klopt ook. Tot op heden al veel plezier gehad van onze SIII maar ook wel wat stressmomenten.
Op dit moment worden er een aantal delen aan het chassis vervangen en daarna moet hij opnieuw voor de keuring.
Er zijn dan nog 2 zaken over:
1) Er is remverschil aan de achterzijde ik heb geen idee waar ik beginnen moet om dit op te lossen.
2) De ruitenwissers doen (ik heb nieuwe wissers besteld) maar de sproeier doet het niet.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik ook niet precies weet hoe het werkt draaiknopje draaien is ruitenwisser aan knopje trekken is toch sproeien? Als dat zo is werkt het inderdaad niet en zou ik ook hier graag tips en tricks tegemoet zien.
Serie 3 88" 1974 2,25 diesel RHD APK
Re: Serie 3 88" 1974 2,25 diesel RHD APK
Remmen kun je stellen met een bout aan de binnenkant remtrommel. Lukt het echt, never, helemaal niet, dan wd40 (beetje) spuiten in remtrommel die het goed doet.
Als pompje kapot is; handmatig drukdingetje monteren in slangetje. Vroeger hadden auto's dat in de voetenbak of op het dashboard. is foolproof.
Als pompje kapot is; handmatig drukdingetje monteren in slangetje. Vroeger hadden auto's dat in de voetenbak of op het dashboard. is foolproof.
Re: Serie 3 88" 1974 2,25 diesel RHD APK
wd40 in de remtrommel? Wat gebeurt er als dat spul op je remschoen terecht komt?
Zelf zou ik dan liever eerst het wiel en de remtrommel verwijderen en dan gericht de wd40 op de stelnok (zowel voorkant als achterkant ankerplaat) spuiten met de remschoenen afgedekt. Het zijn maar je remmen
Een ruitensproeipompje kost de wereld niet en is zo vervangen. Een ruitenwisserschakelaar is ook betrekkeleijk makkelijk vervangen, maar heeft wat wisselende kostprijzen. (er staat me bij dat je voor sproeien de draaiknop indrukt, maar heb mijn 109 niet bij de hand om te controleren).
Succes,
Fenna
Zelf zou ik dan liever eerst het wiel en de remtrommel verwijderen en dan gericht de wd40 op de stelnok (zowel voorkant als achterkant ankerplaat) spuiten met de remschoenen afgedekt. Het zijn maar je remmen
Een ruitensproeipompje kost de wereld niet en is zo vervangen. Een ruitenwisserschakelaar is ook betrekkeleijk makkelijk vervangen, maar heeft wat wisselende kostprijzen. (er staat me bij dat je voor sproeien de draaiknop indrukt, maar heb mijn 109 niet bij de hand om te controleren).
Succes,
Fenna

Re: Serie 3 88" 1974 2,25 diesel RHD APK
Volgens mij was de bedoeling van de WD40 om de goed remmende rem minder goed te laten remmen, en zo het te grote remverschil op te heffen.
Misschien leuk voor de APK, maar zou daarna wel de oorzaak aanpakken en en de met WD40 verzadigde remschoenen vervangen.
Groet,
Hans
Misschien leuk voor de APK, maar zou daarna wel de oorzaak aanpakken en en de met WD40 verzadigde remschoenen vervangen.
Groet,
Hans
110 2.5NA ex-MOD 1985 (verkocht)
Disco 2 TD5 2002 Automaat
Renault Twizy 2012
Dacia Logan MCV 0.9 TCe Bi Fuel 2017
Harley Davidson WLC 750 1950 (Liberator)
Disco 2 TD5 2002 Automaat
Renault Twizy 2012
Dacia Logan MCV 0.9 TCe Bi Fuel 2017
Harley Davidson WLC 750 1950 (Liberator)
Re: Serie 3 88" 1974 2,25 diesel RHD APK
de ruitensproeier is indrukken om de spuiten en draaien voor de snelheden (nou ja aan of uit in de meeste gevallen
) dat is als je een combinatie knop hebt.
als je geen ruitensproeier hebt kunnen het een paar dingen zijn. meest simpele is het pompje. als je die niet hoort even 12V van de accu er op zetten om te kijken of hij dan nog niet werkt. zo kun je uitsluiten of het de schakelaar of het pompje is. pompjes kosten niet super veel. mocht je wel een werkend pompje hebben dan kan het nog zo zijn dat je slangen dicht zitten of dat je sproeikopjes dicht zitten. ook die dingen kosten niet veel, maar het is even werk om ze te vervangen omdat je het dashboard er uit mag halen. klinkt groter dan het is, maar het is die zwarte bovenplaat die er uit moet. dan en de schroefjes zijn niet de makkelijkste om te bereiken. zelf heb ik het met een bitje en een comvinatie tang gedaan
.
de remmen, tja dat is een uitdaging. helemaal recht krijgen lukt zowiezo niet echt omdat het een beetje op de gok aan het afstellen bent, maar redelijk goed lukt wel. daarvoor idd de beschreven stelnokken aan de achterkant van de achterplaat van de trommels. hier kun je dop 9/16 op zetten en dan kun je gaan stellen. krik onder een wiel (voor is makkelijk omdat je gewoon een wiel op krikt, achter moet je de bak in zn vrij zetten en de handrem er af, dus vergeet je voorwielen niet te blokkeren met een flinke steen ofzo (of netjes een wielkeg
)). bij het verstellen zul je tikjes voelen en als je dan draaid zal je wiel steeds zwaarder draaien. ik heb altijd geleerd, stellen tot hij vast staat en dan een klikje terug. als je geen beweging krijgt in de stelboutjes of je krijgt het wiel niet vast gezet, dan zou ik de trommels even open trekken om te kijken hoe de schoenen er bij staan. mocht je dat nog niet gedaan hebben, dan kan dat ook helemaal geen kwaad. weet je ook gelijk hoe die er voor staan.
ow als je wel echt je remmen recht wilt stellen, dan kun je het beste even kijken of je ergens een remmenbank hebt zodat je kunt zien of je afstelling klopt voor je voor de APK gaat. let er wel op, als je veel gesteld hebt is het beter om even een rondje te rijden zodat de remmen zich kunnen zetten, anders zie je geen verschil meer tussen je stel pogingen.
als je geen ruitensproeier hebt kunnen het een paar dingen zijn. meest simpele is het pompje. als je die niet hoort even 12V van de accu er op zetten om te kijken of hij dan nog niet werkt. zo kun je uitsluiten of het de schakelaar of het pompje is. pompjes kosten niet super veel. mocht je wel een werkend pompje hebben dan kan het nog zo zijn dat je slangen dicht zitten of dat je sproeikopjes dicht zitten. ook die dingen kosten niet veel, maar het is even werk om ze te vervangen omdat je het dashboard er uit mag halen. klinkt groter dan het is, maar het is die zwarte bovenplaat die er uit moet. dan en de schroefjes zijn niet de makkelijkste om te bereiken. zelf heb ik het met een bitje en een comvinatie tang gedaan
de remmen, tja dat is een uitdaging. helemaal recht krijgen lukt zowiezo niet echt omdat het een beetje op de gok aan het afstellen bent, maar redelijk goed lukt wel. daarvoor idd de beschreven stelnokken aan de achterkant van de achterplaat van de trommels. hier kun je dop 9/16 op zetten en dan kun je gaan stellen. krik onder een wiel (voor is makkelijk omdat je gewoon een wiel op krikt, achter moet je de bak in zn vrij zetten en de handrem er af, dus vergeet je voorwielen niet te blokkeren met een flinke steen ofzo (of netjes een wielkeg
ow als je wel echt je remmen recht wilt stellen, dan kun je het beste even kijken of je ergens een remmenbank hebt zodat je kunt zien of je afstelling klopt voor je voor de APK gaat. let er wel op, als je veel gesteld hebt is het beter om even een rondje te rijden zodat de remmen zich kunnen zetten, anders zie je geen verschil meer tussen je stel pogingen.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
Re: Serie 3 88" 1974 2,25 diesel RHD APK
Bedank voor de info geniet nu van een welverdiende vakantie in scandinavie als ik terug ben ga ik aan de slag.
Mangs is 't klook aj oe dom holt
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten