Rem loopt aan 110 TD5 2000

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Gerard4t

Rem loopt aan 110 TD5 2000

Berichtdoor Gerard4t » 15 Jul 2017, 08:32

Twee dagen geleden merkte ik dat de auto heel lichtjes de neiging had van zichzelf naar rechts te sturen. Ik bedacht dat dit een aanlopende rem kon zijn en heb de temperatuur gevoeld van de wielen en het bleek dat rechts-achter iets warm was. Even doorgereden en weer gevoeld, nu nog wat warmer. Omdat ik geen tijd had eraan te sleutelen, even gewacht en weer verder gereden, volgende parkeerplaats weer gevoeld en nog wat warmer. Even flink afgekoeld met water en weer verder gereden.
Voor aanvang van de terugweg maar even gaan kijken: Opgekrikt, wiel eraf, splitpennen los, pennen er uit en alles netjes op volgorde op een stuk papier gelegd. Ik had dit nog nooit bij de hand gehad, maar het zit allemaal lekker simpel in elkaar.
Toen met een schroevendraaier de remcilinders teruggeduwd, dit ging erg zwaar. Ik het de remblokken er uit gehaald en wat WD40 rond de cilinders gespoten. Toen de rem ingedrukt en de cilinders weer teruggeduwd en dit nog een paar keer herhaald. Ze gingen nu iets gemakkelijker, maar nog niet echt dat je zegt.....
Alles weer gemonteerd en weer gaan rijden. De rem werd nog wel iets warm, maar het was een stuk beter.
Nu wil ik het gewoon goed gangbaar krijgen, hoe ga ik te werk?

Erik Peters

Re: Rem loopt aan 110 TD5 2000

Berichtdoor Erik Peters » 15 Jul 2017, 09:33

Met mijn Td5 (2001) had ik een maand of wat geleden, met de APK, dat de linker voorrem bleef hangen (APK afkeur dacht ik) maar na een forse tik met een hamer op de remklauw liep het wiel weer vrij, d.w.z. de rem sleepte niet meer, ook niet na een paar keer fors op de rem staan. Gelukkig, toch APK goedkeur.
Het weekeind daarop de remblokken er maar eens uitgehaald en de roest (gedeeltelijk) uit de remklauw geschuurd (boven en onder waar, het staal van, de remblokken tegen aan ligt), de vlakken ingesmeerd met kopervet (hittebestendig, overigens is keramisch vet dat ook) en de blokken weer gemonteerd. Wel oppassen dat er geen kopervet (of ander vet) op de remschijf of de remvoering terecht komt.
De remzuigers waren (zoals ik al 20 jaar gewend ben bij mijn 300 Tdi) al lekker aangeroest op dat gedeelte wat zich buiten de remklauw bevindt, dus terugdrukken ging maar een heel klein stukje, maar dat is genoeg. Ze hoeven in principe alleen maar verder uit naarmate de remvoering verslijt.

Echt goed repareren betekend nieuwe remzuigers monteren (en dan ook nieuwe remblokken), kortom reviseren van de remklauw, want dan monteer ik ook nieuwe afdichtingen. Voor de 300 Tdi heb ik een reserve set remklauwen liggen die ik doorgaans 'te laat' reviseer (d.w.z. vlak voordat ik weer met de remmen aan het werk moet en met de 300 Tdi moet ik met de achterremmen aan het werk).

Er zijn rvs remzuigers te koop, maar ik monteer altijd de goedkopere verchroomde remzuigers, dan gaat het weer roesten en zo wordt ik gedwongen om de remklauwen te reviseren en vervolgens ook het remsysteem van verse remvloeistof te voorzien. Ja, ik weet wel dat je remvloeistof regelmatig dient te verversen, maar doorgaans schiet dat er bij in.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Gerard4t

Berichtdoor Gerard4t » 15 Jul 2017, 13:12

Dank voor je reactie, heerlijk informatief!
Welke dop heb ik nodig voor de bouten waarmee de klauwen bevestigd zijn? Moet de remklauw zelf ook uit elkaar als je de zuigers eruit wilt halen? Zo ja, moet er dan pakking of vloeibare pakking tussen bij montage?
Ik ga eerst maar eens kijken of ik e.e.a. wat gangbaarder krijg met remmenreiniger, er zal wel prut tussen zitten.
Het vervangen van de remvloeistof moet ik ook eens doen. Toen ik van de week zag hoe het in elkaar zit, lijkt het mij goed om de remklauwen te demonteren, anders krijg je de oude remvloeistof met alle prut er in nooit goed uit.

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 15 Jul 2017, 13:42

Je hebt in ieder geval een 12-kants dop nodig en ik meen maat 15. Bij mij draaien die bouten er moeizaam uit, omdat ik altijd Locktite blauw aan de schroefdraad smeer voordat ik ze erin draai (dan gaan ze niet roesten en lopen ze niet los).
Ik haal de remklauwen nooit uit elkaar en dat wordt ook niet geadviseerd. (Ik ken wel een oude monteur die remklauwen van een trekker uit elkaar haalde en die deed er dan nieuwe o-ringen tussen, maar standaard o-ringen zijn niet bestand tegen remvloeistof).
Dus de remklauwen gewoon als geheel laten. Het is wel lastig om de ring waarmee de vuilafstrijker in de remklauw vast gehouden wordt netjes op zijn plaats te krijgen (die moet je erin tikken). Maar dat doe ik met een dikke platte strip ijzer die ik door de remklauw steek en waar ik dan beurtelings aan beide kanten op tik en een enkele keer mislukt het en dan ben ik blij dat ik nog een goede oude ring heb liggen.

O ja, de remzuigers kun je er het beste zo ver uitdrukken, met de voetrem, dat ze nog net niet uit de remklauw schieten als ze vastgeroest zitten in de remklauw, zo kun je de meeste kracht zetten (en dan krijg je ze er met een waterpomptang wel uit en kun je ze weggooien).
Losse remklauwen zou je vol kunnen pompen met vet om zo de remzuigers naar buiten te drukken, maar je moet daarna het binnenste heel goed ontvetten. (Daarom haalde die oude monteur de remklauwen dan uit elkaar).

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Gerard4t

Berichtdoor Gerard4t » 16 Jul 2017, 14:24

Weer dank, duidelijke uitleg.
Ik ga even kijken of een ringsleutel past.

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 16 Jul 2017, 19:38

Gerard4t schreef:Weer dank, duidelijke uitleg.
Ik ga even kijken of een ringsleutel past.

Passen misschien wel, maar je moet ook slag kunnen maken en de bouten zitten nogal diep weg.

Groet,

Erik.

Gerard4t

Berichtdoor Gerard4t » 17 Jul 2017, 12:14

Inderdaad, de slag maken gaat maar net een heel klein slagje, maar je zou ze er wel uit kunnen krijgen. Ik heb het maar snel weer vastgezet en ga een dop kopen, dop 13 twaalfkant.
Het is gelukt om de zuigers weer voldoende gangbaar te maken, moet voorlopig even zo.

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 17 Jul 2017, 12:34

Ah, is het 13, dat wist ik zo niet meer.

Groet,

Erik.

Gerard4t

Berichtdoor Gerard4t » 17 Jul 2017, 21:01

Ja, een ongelukkige maat, grapje, maar wel wat klein voor een bout die zo vast zit en zo dik is en met borgmiddel is geborgd.
Dop is besteld, nu nog tijd voor de klus. Toch maar reviseren in plaats van nieuwe remklauwen denk ik.

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 17 Jul 2017, 23:18

Gerard4t schreef:Ja, een ongelukkige maat, grapje, maar wel wat klein voor een bout die zo vast zit en zo dik is en met borgmiddel is geborgd.
Dop is besteld, nu nog tijd voor de klus. Toch maar reviseren in plaats van nieuwe remklauwen denk ik.
Maar het is wel een speciale bout met sterkte 10.9 dus je kunt er niet zo maar wat anders in draaien.
En ik heb 18 jaar geleden een setje Delphi remklauwen gekocht (voor de 110, 300 Tdi) en die doen het uitstekend. Afwisselend zitten die er dus onder of de originele. Ik wil nog lang van die auto gebruik maken.

Groet,

Erik.

Terug naar “Techniek”