Ex defensie aanhangers

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
JanTD5

Ex defensie aanhangers

Berichtdoor JanTD5 » 03 Jul 2017, 10:00

We hebben sinds vorig jaar december weer een hond welke ook mee gaat kamperen. Tot dan paste alles dus achter in de 110, wat op het roofrack, drie kinderen op de achterbank. Wat proppen en meten. Het ging allemaal net. Nu dus niet meer :(
Er moet dus een aanhanger komen :D En natuurlijk beetje in stijl. Een standaard aanhanger hebben we maar willen iets op grote wielen en passend bij de 110 :lol:
Een sankey vind ik een te zwaar eigen gewicht hebben. Een 1tons polynorm te groot en te lomp. Een "standaard" polynorm, bantam oid hebben geen oploop rem welke ik wel graag zou hebben.
Nu zijn er bij defensie ook een drietal merken/ modellen in gebruik geweest nl de Saris 4KN, ook in 5KN geweest, Henra ENS en de Gemco welke voorzover ik kan zien wel aan onze eisen voldoen. Helaas geeft het www erg weinig informatie prijs over gewichten, afmetingen ed. Heeft iemand daar meer info over? Misschien een oud defensie medewerker? Op de foto's welke ik wel kan vinden lijken ze nl wel verdacht veel op elkaar :shock:

image.jpeg
Gemco aanhanger

image.jpeg
Henra ENS aanhanger

image.jpeg
Saris 4KN AD aanhanger
image.jpeg (49.1 KiB) 9253 keer bekeken

Groet Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.

Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.

Erwin Lokhorst

Re: Ex defensie aanhangers

Berichtdoor Erwin Lokhorst » 07 Jul 2017, 21:02

Hoi Jan,

De aanhangers die jij noemt ken ik niet, de Sankey wel.

Wij gaan er al jaren mee op vakatie achter onze 110 (en af en toe voor de lol een ritje achter de LW).
Spanje, Oekraine en veel off road.
Voor ons geen probleem met gewicht.

In wat ruiger terrein (erg diepe sporen of steile helling) de Sankey wel eens moeten borgen of zelfs lieren, om te kunnen keren.
Dus een "hulpsetje" van wat kabels, lieren en katrollen kan wel eens fijn zijn.

Onze daktent zit achter op de Sankey met een paar "scharnieren" (gemaakt van standaard gehengen) en twee gasveren.
Uiteraard gewoon achter de 110 (en LW) met het standaard NATO-oog en koppeling.
Defender-110 TD5 2001 & LW-softtop-2,25D 1980 (geschorst dankzij Weekers & vrienden)

JanTD5

Berichtdoor JanTD5 » 08 Jul 2017, 09:11

Hoi Erwin,

Sankey's ken wel. Alleen vrij zwaar eigen gewicht de wide track is 509kg leeg :o De narrow track weet ik zo niet. Na genoeg niet, zeg maar onmogelijk, om op kenteken te krijgen.
We hebben geduld, er komt vast wel 1 voorbij.

Groet Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.

Erwin Lokhorst

Berichtdoor Erwin Lokhorst » 08 Jul 2017, 21:05

De wide track Sankey is mij te breed.
Wij hebben de kleinere versie. Als de 110 over het pad past, dan past de Sankey ook.

En op de snelweg rijd ik er gerust tot 120 km/h uur mee, als het moet.
Normaal rijdt ik niet veel harder dan 100, met of zonder aanhanger.
Als het terrein zwaarder wordt; gewoon terug schakelen.

Als je wilt kan ik onze Sankey (leeg, maar wel inclusief Easy Awn daktent) laten wegen.
Heel veel zwaarder dan die andere versies zal hij toch niet zijn?

In ieder geval veelplezier met het maken van je keuze, da's al de helft van de lol.
Defender-110 TD5 2001 & LW-softtop-2,25D 1980 (geschorst dankzij Weekers & vrienden)

Crazy-G

Berichtdoor Crazy-G » 09 Jul 2017, 09:30

Gewicht Sankey Narrow Track leeg is 357,4 Kg.

Gert-jan.

Schermafbeelding 2017-07-09 om 09.29.31.png

JanTD5

Berichtdoor JanTD5 » 09 Jul 2017, 12:52

Dank jullie voor jullie reacties.
Hmmmm begin toch te twijfelen. Een sankey past natuurlijk wel echt bij een Landrover defender, zelfde velg steek, als ik het goed heb.
@Gert-Jan, waar heb je de info van daan in je foto'tje? kom nl ook gewichten tegen van over de 400kg voor een narrow track.
@Erwin, als je de beschikking of kans hebt om hem te wegen dan mag dat, geen kosten maken natuurlijk ;) Neem aan dat het gewicht van een daktent bekend is.
Toch maar eens kijken of een Sankey niet iets is. Zijn toch ook allemaal geremd? Er staan er niet veel te koop in elk geval. De andere kandidaten ook niet trouwens :lol:

Groet Jan

Erwin Lokhorst

Berichtdoor Erwin Lokhorst » 09 Jul 2017, 18:16

Ik weet niet wat een velgsteek is, maar ik heb ooit mijn oude BFG's van de 110 op de velgen van de Sankey laten leggen.
Altijd makkelijk als je met één reserve band zowel de auto als de aanhanger kunt bedienen.

Ik zal hem van de week even laten wegen. Ik breng vaak meerdere keren per week afval weg bij een lokaal bedrijf en ze vinden het vast niet erg om even de Sankey te wegen.

Als je even naar onze Sankey wil komen kijken ben je van harte welkom (deze week nog vakantie thuis, in Putten).
En als je een NATO-haak aan je auto hebt mag je er best een paar bospaadjes (of wegen) mee proef rijden.
Als je geen NATO-haak hebt, mag je onze 110 wel even lenen.

Erwin Lokhorst

Berichtdoor Erwin Lokhorst » 09 Jul 2017, 18:31

Van de andere aanhangers weet ik het niet, maar de Sankey is geremd.
Om achteruit te kunnen rijden moet je een U-beugeltje over de in-uit schuivende trekstang plaatsen.
Achteruit zonder "U-beugeltje" lukt ook wel, maar de banden fungeren dan enkel als schaats. :mrgreen:

JanTD5

Berichtdoor JanTD5 » 09 Jul 2017, 19:20

Top Erwin, dank je wel. Komende week gaat in elk geval niet lukken, ben 's avond aan het werk. Moet ook gebeuren :roll:
Nato haak ligt klaar om gemonteerd te worden. Staat er ook een type nr op de sankey? Beginnend met FV? Probeer beetje uit te zoeken of elke narrow track het zelfde is. De wide tracks zijn er in MkI tot MKIII.
Remmen zijn toch hydraulisch?
Alvast een fijne vakantie!

Groet Jan

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 09 Jul 2017, 19:45

Je kunt ook aan een M416A1 denken - Je bent feitelijk net te laat, ik heb de mijne twee weken geleden verkocht...
Epsom green, mét Land Rover wielen. Er zijn de twee versies, ongeremd (M416) en geremd (M416A1). Hydraulisch remsysteem. Bij die van mij was het remsteem onklaar geraakt en door de vorige eigenaar niet hersteld. Ik was wel van plan dat te doen, maar heb er ongeremd mee in de Alpen, naar Italië en rondje Denemarken - Noorwegen - Zweden gereden. Rijdt super achter Defender, je merkte niet dat er wat achter hing!

Afbeelding
Laatst gewijzigd door VeeTee op 09 Jul 2017, 21:08, 2 keer totaal gewijzigd.
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Terug naar “Kroeg”