SERIE 3 74 achter rem / knipperlicht

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Laro S3

SERIE 3 74 achter rem / knipperlicht

Berichtdoor Laro S3 » 29 Jun 2017, 10:28

Op gebied van elektra hebben wij 2 linkerhanden :?: , we zijn bezig met onze S3 diesel en na een schilderbeurt zijn we met de nieuwe verlichting begonnen de bedrading is een rommeltje en het ziet er naar uit dat we met name achter niet uitkomen.

Kan iemand mij een schema en zo mogelijk een aantal foto’s leveren van het hoe en wat voor de achterverlichting.

Knipperlichten hebben: 1x groen en 1x zwart (massa).
Remlicht : 1x gr 1x zw en 1x rood
Auto: 1x zw en 2x gr

Alvast bedankt.
Mangs is 't klook aj oe dom holt

fenix2

Re: SERIE 3 74 achter rem / knipperlicht

Berichtdoor fenix2 » 29 Jun 2017, 10:50

Hallo Klaas,
Als niemand anders me voor is, duik ik vanmiddag even in mijn archief en meet ik bij mijn eigen nieuwe lampen de kleur en functie combinatie. Belangrijk is ook of je nog de originele kabelboom nog hebt liggen naar achteren. Bij mij was dat allemaal zo gaar dat ik alles opnieuw heb bedraad. Op de originele draden heb je naast de basis kleur nog een tracer kleur en die maakt ook uit om het juiste draadje te pakken.

Gr Fenna
Afbeelding

Laro S3

Berichtdoor Laro S3 » 29 Jun 2017, 11:06

Zou mooi zijn, alvast bedankt.

gr Klaas

fenix2

Berichtdoor fenix2 » 29 Jun 2017, 21:23

Hallo Klaas,

Het basis electrisch schema voor de SIII diesel:
electrisch-schema-SIII-D.pdf
(132.4 KiB) 266 keer gedownload

Volgens het schema zijn de achterlichten (lamp units) met rood draadje en de remlichten met groen-paars draadje.
Echter ... mijn nieuwe (van een paar jaar terug) Wipac achterlicht units hebben het remlicht op een rood draadje en het achterlicht op een groen draadje. In de praktijk is dat echter makkelijk te wisselen als het toch andersom blijkt te zijn.
zwart van de lamp units gaat aan massa.
de Wipac richtingaanwijzer heeft groen voor de lamp aansluiting en zwart aan massa

in de auto heb je links achter:
groen-rood: richtingaanwijzer
groen-paars: remlicht
rood-zwart: achterlicht

in de auto rechts achter:
groen-wit: richtingaanwijzer
groen-paars: remlicht
rood-zwart: achterlicht

massa gaat origineel via de body

Kijk bij je groene draadjes eens of je er tracer kleuren op ziet en of de zwarte stiekum een rode draad is met zwarte tracer.
een foto van mijn situatie gaat je niet helpen, want ik heb het niet meer origineel.

gr. Fenna
Afbeelding

Laro S3

Berichtdoor Laro S3 » 29 Jun 2017, 21:31

Thanks

Hier kan ik mee verder bedankt voor de moeite morgenavond aan de bak!!!!

gr Klaas

piet_g

Berichtdoor piet_g » 30 Jun 2017, 10:13

over het algemeen is het vrij simpel. je hebt altijd een massa draad (die kun je meten door de weerstand te meten tussen het chassis (of iets van metaal) en de draad. die moet dan nul zijn). de andere draden is even een persoon meten en de ander even de functies aan en uitzetten om te kijken op welke draad je een meeting krijgt. let wel op dat je de draden geen contact met het chassis laat maken.

op de lamp zelf zou het meestal wel uit te vogelen moeten zijn als je naar de lampunit kijkt. welke draad massa en welke plus is, maakt bij gloeilampen niet uit.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

Laro S3

Berichtdoor Laro S3 » 30 Jun 2017, 21:58

dank je

gr Klaas

Laro S3

Berichtdoor Laro S3 » 03 Jul 2017, 13:13

Dank voor de berichten,

Verlichting is gelukt moet nog wel zorgen voor betere massa. Deze ga ik van het chassis halen. ook de massa van de accu ga ik vervangen om zeker te zijn dat daar geen fouten zitten.

fenix2

Berichtdoor fenix2 » 03 Jul 2017, 17:10

Hallo Klaas,

Nieuwe massa aanleggen kan geen kwaad. Kijk ook gelijk eens naar de dikke plus kabel van de accu naar de startmotor. Als daarvan een kaalgeschuurd stukje tegen het vliegwielhuis aan schurkt, krijg je ook wel aparte storingen. (geen eigen ervaring, maar wel een goede vriend van me)

Fenna
Afbeelding

hnb1965

Berichtdoor hnb1965 » 03 Jul 2017, 21:11

Fenna , als de dikke + startkabel doorgeschuurd is tegen het koppelingshuis en je krijgt daardoor ''aparte'' storingen , dan heb je groot geluk ;-) ! De kans is dan namelijk heel erg groot dat of de accu ontploft of dat de complete wagen afbrandt ! Vr gr Henk B.

Terug naar “Techniek”