12v bandenpomp

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
twdi

12v bandenpomp

Berichtdoor twdi » 16 Jun 2017, 23:40

Heeft er iemand goede ervaringen met een 12 v bandenpomp?
We gaan komende zomer naar ijsland dus wellicht is het raadzaam er 1 mee te nemen mits hij goed genoeg is voor de defender bandjes

Roger B.

Re: 12v bandenpomp

Berichtdoor Roger B. » 17 Jun 2017, 08:21

de grote van T-max prima ding niet extreem veel geld, rond de 100 euro meen ik...

alleen het schroefverbindinkje dat je op je ventiel schroeft vind ik ruk, maar at kun je vervangen door een "normaal" ventiel koppelingetje voor een paar euro als je dat ook vind
gone

Waterrover
Beheerder

Berichtdoor Waterrover » 17 Jun 2017, 10:46

Inderdaad, de grote van T-Max doet het prima. (heb 'm zelf ook) Zoals Roger al zegt, de aansluitnippel werkt toch even anders. Zelf heb ik er geen probleem mee. Het enige wat jammer is, dat de aansluitingen niet corresponderen met standaard luchtgereedschap, en het toch wel forse gewicht van de unit.

Chris

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 17 Jun 2017, 22:13

sterker nog, ben bij verschillende gereedschapwinkels en dergelijke geweest, maar die koppeling heeft niemand en kent niemand. Voor banden valt het schroefaansluitinkje ook wel mee, maar ik pomp er ook de luchtbalgen van mijn offroader mee op (omdat ik nog steeds die compressor van de luchtvering niet gereviseerd heb) en dan is dat schroefding niet handig
gone

Johnny

Berichtdoor Johnny » 26 Jun 2017, 02:33

Zelf gebruik ik de ARB twin compressor. Ingebouwd in waterdichte kist met drukvat tot 10 bar. Kom net terug uit IJsland en heb me 35" banden rondom in 4 minuten van 0.8 naar 2.5 bar. Hij is alleen wel zwaar, 10 kilo. Ook duurder dan de tmax, dit is dan ook wel een compressor die je continu kan gebruiken door de koeling die er opgebouwd zit. Ook doen div. Luchtgereedschappen het op de druk en heb je dus meer dan alleen een banden pompje. De pomp voldoet ook goed om met de meegeleverde luchtspuit je radiator schoon te houden,dit hebben wij dagelijks uitgeblazen omdat het nogal stoffig was in het zuiden. Deze stof bleef als beton in de nieuwe radiateur plakken en gaf dus onvoldoende koeling.
image.jpeg
ARB twin air compressor

Aanvulling op de compressor was voor mij nog een proppensetje. Zo heb ik niet me eigen band niet hoeven repareren, maar wel een ander kunnen helpen.
Groetjes Johnny

Afbeelding

Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 127 Camper 200vgtdi - Lr D130 td5

http://www.vanvlietboomverzorging.nl http://www.big-six.nl

info@vanvlietboomverzorging.nl

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 26 Jun 2017, 08:30

Kennissen zijn van plan om een reis te maken door Zuid Amerika (met een Toyota) en die hadden een simpel (en goedkoop) 12 V compressortje aangeschaft om o.a. de hulpluchtvering op te pompen. Uiteindelijk hebben die mensen toch een (veel duurdere) ARB compressor aangeschaft aangezien die meer capaciteit heeft en minder warm wordt.

Groet,

Erik.

Johnny schreef:De pomp voldoet ook goed om met de meegeleverde luchtspuit je radiator schoon te houden,dit hebben wij dagelijks uitgeblazen omdat het nogal stoffig was in het zuiden.

Fijnstof blijft inderdaad in een radiateur hangen en belemmerd de warmteafgifte. Ik heb hier een minishovel en daar dien ik de radiateur ook regelmatig schoon te blazen om koelingsproblemen te voorkomen. Maar met perslucht blaas je het er zo uit.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

twdi

Berichtdoor twdi » 26 Jun 2017, 10:22

Hm ik zie prijzen van 850 euro voor die compressor. Dat is me toch wel te gek :)

Crazy-G

Berichtdoor Crazy-G » 26 Jun 2017, 12:26

Je kunt heel goed een wat goedkopere nemen, als je maar rekening houdt met de loopduur en de duty cycle, zelfs de duurdere ARB modellen mogen, op de dubbele compressor na, maar een bepaalde tijd achter elkaar draaien en dan vaak ook nog een duty cycle van 35% of 50%, dus als ze 15 min hebben gedraaid mogen ze bij 35% een half uur niet draaien, de 50% 15 minuten, dus afhankelijk van dat soort zaken kun je best ver komen met een goedkopere, als je dat soort dingen maar wel weet.

Een compressor van €69 aanzetten en een half uur laten draaien om je banden op te pompen gaat hem dus niet worden, wellicht één of twee band(en) oppompen in 5 tot 8 minuten en dan even de compressor rust gunnen en dan de andere banden oppompen, kost dan wellicht meer tijd als met een dubbele ARB, maar het kost ook beduidend minder.

Het gaat vaak fout doordat mensen zo'n ding van €69 gebruiken en aanzetten en het dan gek vinden dat die kapot is na een half uur.

Nou zou ik, als ik naar Ijsland ging, kiezen voor de gulden middenweg, een goeie 50% duty cycle ARB kost ergens rond de €250 a €300 en de T-Max is nog weer eens €100 goedkoper daar lijkt mij, gezien de toch al niet geringe kosten van zo'n reis, best overheen te komen.

Eventueel na de reis de compressor weer verkopen en je bent op Ijsland helemaal klaar voor de reis en de kosten vallen dan achteraf helemaal mee.

Maar da's hoe ik er over denk en het zou doen.

Gert-Jan.

twdi

Berichtdoor twdi » 26 Jun 2017, 13:05

ja op zich een prima plan.
Ik zal eens op zoek gaan naar een dealer van de T-max

Bedankt weer!

Johnny

Berichtdoor Johnny » 26 Jun 2017, 17:32

als je gaat informeren, bekijk dan ook even goed hoeveel liter dat het pompje levert onder druk. Je wilt uiteindelijk ook geen eeuwigheid op je knieën naast de auto zitten, zeker niet met minder aangenaam weer. Ik betaalde voor de grote set bijna 500€ aan huis geleverd. De is ook nog een kleiner broertje, ook geleverd in een waterdichte kist. Even ter info. Google maar eens op DA8998
image.jpeg
Groetjes Johnny

Afbeelding

Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 127 Camper 200vgtdi - Lr D130 td5

http://www.vanvlietboomverzorging.nl http://www.big-six.nl

info@vanvlietboomverzorging.nl

Terug naar “Kroeg”