Aluminium Corrosie

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
nicknick

Aluminium Corrosie

Berichtdoor nicknick » 10 Jun 2017, 20:29

Ik ben een kleine maand in het bezit van m'n eerste Land Rover, - zelfs m'n eerste auto! - dus ik zit met veel vragen ;).

Op dit moment haal ik de binnenkant van de Defender stuk voor stuk uit elkaar. Schoonmaken - overal kom ik Afrika-zand tegen - opfrissen en updaten. Dat aluminium en stalen deurframes niet zo'n vrienden zijn is me bekend. Nu heb ik de hele achterbak gestript om een nieuwe inbouw te maken. Op verschillende plekken - waar schroeven de carrosserie in gingen - heb ik een enorme aluminium stofwolk gevonden. Het idee is om hier isolatie en vervolgens kasten in te bouwen. Kan dit uberhaupt kwaad, gezien er geen nieuwe schroeven in komen? Of moet dit worden behandeld en zo ja, met wat?

Daarbij; alle schroeven aan de binnenkant die ik loshaal wil ik schoonmaken en invetten met kopervet voordat ze er weer in gaan. Slim?

cor2.jpg

cor1.jpg

Landmarcs

Re: Aluminium Corrosie

Berichtdoor Landmarcs » 10 Jun 2017, 20:57

nicknick schreef:.... alle schroeven aan de binnenkant die ik loshaal wil ik schoonmaken en invetten met kopervet voordat ze er weer in gaan. Slim?

Misschien beter aluminium vet gebruiken, dan beperkt je het aantal metalen tot de oorspronkelijke twee.
Aluminiumvet is ook iets "properder" aan de binnenkant.

Groeten MarcS

fenix2

Berichtdoor fenix2 » 10 Jun 2017, 21:05

Hallo Nick,

Die witte stofwolken op het aluminium is corrosie en als dat niet gestopt wordt, vreet dat vanzelf wel verder.
Mijn aanpak is om met een roterende borstel (liefst geen staal)de corrosie weg te borstelen en dan met een speciale hechtprimer een nieuwe verflaag te beginnen.

Succes, Fenna
Afbeelding

tim

Berichtdoor tim » 11 Jun 2017, 00:33

fenix2 schreef:Hallo Nick,

speciale hechtprimer

Succes, Fenna

Als in een etsende grondlaag, of als alternatief All grund van Sudwest.
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

nicknick

Berichtdoor nicknick » 11 Jun 2017, 17:43

Dit zit er al veel beter uit :)

Uiteindelijk besloten om met schuurpapier aan de slag te gaan. Meer werk, maar ook meer controle.

schuren2.jpg

schuren1.jpg

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 12 Jun 2017, 09:00

zoals Marc al aangaf, geen kopervet gebruiken bij aluminium, dat oxideert er sneller van. zelf gebruik ik nergens kopervet, maar overal keramisch vet.
gone

nicknick

Berichtdoor nicknick » 24 Jun 2017, 00:45

Veel oude boorgaten worden niet meer gebruikt, omdat ik alle stoelen uit de achterbak heb gehaald. Kan ik deze gaten gewoon na schuren, gronden en verven open laten? Of is het beter ze af te dekken met iets? Ducktapje? Idee is om alles te isoleren voordat alles wordt afgewerkt met hout.

Crazy-G

Berichtdoor Crazy-G » 24 Jun 2017, 08:48

Je ziet in nieuwe auto's (La Ro of andere merken) vaak dat niet gebruikte gaten al af fabriek afgedekt zijn met een ronde sticker, vaak zelfs gewoon van papier, soms mee-gespoten, als je ze straks toch niet meer ziet inderdaad gewoon netjes schoonmaken, spuiten, afdichten met isolatietape of idd ducktape of zo, isolatie d'r overheen en bekleden met hout, werkt bij mij ook al jaren zo.

Dichtmaken is zo definitief, als alles eventueel weer terug er in moet moet je weer gaten boren.

Gert-Jan.

nicknick

Berichtdoor nicknick » 29 Jun 2017, 00:11

Bedankt G! Ik heb je advies gevolgd.

Alle aluminium corrosie is inmiddels weggeschuurd, gelakt (Allgrund) en gespoten. Isolatie ligt er nu in en kan eindelijk beginnen met de inbouw :)

Terug naar “Techniek”