Hallo iedereen.
Ik ben net nieuw op de "klup" maar rij sinds 1978 LR en een aantal LR modellen verder mijn huidige 130 (bouwjaar 2001).
Over deze gaat mijn vraag.
Dit afgelopen weekend rijdt ik van de snelweg af om te tanken en pal na het stilstaan kan ik mijn stuurwiel frictieloos bewegen zonder dat de voorbandjes meebewegen.
Na onderzoek van de Wegenwacht bleek de bout, die de bevestiging realiseert tussen de stuurstang en (zeg maar) de voorwielinrichting losgetrild was.
OEPS!!!
Moet er niet aan denken dat dit 100 meter eerder was gebeurt.
Na het vastdraaien van de bout was dit euvel verholpen.
Nu is mijn vraag:
Is dit euvel bekend?
Hoort er (ben eerste eigenaar) niet van fabriekswege een borgpin oid aanwezig te zijn?
Bedankt.
Jan van Daalen
loos stuurwiel
-
Roger B.
Re: loos stuurwiel
kan niet echt plaatsen welke bout het moet zijn en of daar dus een borgpen in zou moeten.
maar je auto is 16 jaar oud...... tenzij je er altijd alleen zelf aan gewerkt hebt....zou ik niet verwachten dat daar nog zo veel onaangeroerd aan is dat je moet verwachten dat het nog af fabriek is
...
maar ik heb laatst een losgelopen naafmoer gehad bij een P38 die ik al dik 200.000 km reed en waar ik sindsdien als enige aan gewerkt heb, en die moet nooit aangeraakt heb..... en dat is een moer die geborgd wordt door een deukje in de rand te slaan waar een kerf in de steekas zit...... onmogelijk is het dus niet dat iets na zeer lange tijd vanzelf toch los trilt
maar je auto is 16 jaar oud...... tenzij je er altijd alleen zelf aan gewerkt hebt....zou ik niet verwachten dat daar nog zo veel onaangeroerd aan is dat je moet verwachten dat het nog af fabriek is
maar ik heb laatst een losgelopen naafmoer gehad bij een P38 die ik al dik 200.000 km reed en waar ik sindsdien als enige aan gewerkt heb, en die moet nooit aangeraakt heb..... en dat is een moer die geborgd wordt door een deukje in de rand te slaan waar een kerf in de steekas zit...... onmogelijk is het dus niet dat iets na zeer lange tijd vanzelf toch los trilt
gone
-
jan van daalen
Tja, vraag me niet naar de exacte technische benaming maar als je het stuurwiel als uitgangspunt zit er tussen het stuur en de vooras een stang. Ik heb begrepen dat er aan het einde van deze stang spies zitten die vallen in een behuizing met contra groeven. Om de stang in deze groeven de fixeren wordt er een bout aangedraaid. Trilt/draait deze los dan zal het stuurwiel (vanwege de hoge frictieweerstand) de wielen niet kunnen aansturen en dus loos in die behuizing draaien. Dit aan de zijde van de vooras.
Vanuit mijn boerenverstand zou ik mogen aannemen dat men zo'n bout borgt middels een pen (or whatever).
Kennelijk is dit niet zo en aangezien dit akkefietje regelrecht desastreus (twee volwassenen en drie kinderen van 5 en 7 jaar) had kunnen aflopen, vraag ik mij in gemoede af of anderen ook ooit zo'n Landrover Driving Experience hebben beleeft.
Overigens heb ik nulnadanixie problemen met mijn huidige Landrover garage die mijn 130 sinds jaar en dag jaarlijks groot onderhoud geeft.
Ik vraag mij echt in gemoede af of dit geen design fault af fabriek is. Vandaar mijn ervaringsdeskundigen vraag op dit Forum.
Tenslotte zitten hier de Defenderboys
Jan
Vanuit mijn boerenverstand zou ik mogen aannemen dat men zo'n bout borgt middels een pen (or whatever).
Kennelijk is dit niet zo en aangezien dit akkefietje regelrecht desastreus (twee volwassenen en drie kinderen van 5 en 7 jaar) had kunnen aflopen, vraag ik mij in gemoede af of anderen ook ooit zo'n Landrover Driving Experience hebben beleeft.
Overigens heb ik nulnadanixie problemen met mijn huidige Landrover garage die mijn 130 sinds jaar en dag jaarlijks groot onderhoud geeft.
Ik vraag mij echt in gemoede af of dit geen design fault af fabriek is. Vandaar mijn ervaringsdeskundigen vraag op dit Forum.
Tenslotte zitten hier de Defenderboys
Jan
-
Landmarcs
Roger B. schreef:kan niet echt plaatsen welke bout het moet zijn en of daar dus een borgpen in zou moeten.
Misschien wordt er op de moer op de Pittman-arm gedoeld ?? Meestal is het probleem dat die Pittman-arm niet los wil komen.
Qua "design faults": een Defender zit er vol mee, goed beschouwd is het een grote "design fault", gelukkig geven veel van die "faultjes" slechts zo nu en dan problemen.
Groeten MarcS
Bedoel je de moer nr 5? Volgens de Parts Catalogue moeten dat nyloc moeren zijn, dus zelfborgend.
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
> www.titunet.nl <
-
jan van daalen
Thx, hier heb ik wat aan
Voor zover ik weet draaide hij met dopsleutel 11 inderdaad de bout/moer aan die met nr 5 wordt aangeduid.
Plastic borgmoer of niet, hij kwam wel los. Ik zou verwachten dat ze de bout iets langer zouden maken en het uiteinde borgen met een splitpen.
Maar je hebt gelijk. Deze nr. 5 is 'm.
Heeft iemand anders ooit zoiets meehemaakt/gehoord?
Jan
Voor zover ik weet draaide hij met dopsleutel 11 inderdaad de bout/moer aan die met nr 5 wordt aangeduid.
Plastic borgmoer of niet, hij kwam wel los. Ik zou verwachten dat ze de bout iets langer zouden maken en het uiteinde borgen met een splitpen.
Maar je hebt gelijk. Deze nr. 5 is 'm.
Heeft iemand anders ooit zoiets meehemaakt/gehoord?
Jan
Nog nooit gehoord. Misschien, naast nyloc moer, ook nog wat loc-tite gebruiken? ("belt and braces"
)...
Vincent
> www.titunet.nl <
> www.titunet.nl <
-
jan van daalen
Ik heb 'm gelijk bij m'n garage achtergelaten om het compleet na te laten kijken. Ik hoor morgen wel wat er precies loos was. Ik heb wel het één en ander met deze auto meegemaakt (Arctisch testen bij -34 graden onder nul voorbij de Noordpoolcirkel in december was niet echt een succes) maar altijd was er wel een oorzaak aan te wijzen (human factor numero uno
).
Dit was iets wat ik echt niet had verwacht, maar dan ga ik er vanuit dat de bout is losgetrild aangezien de WW 'm alleen maar heeft aangedraaid om het euvel te verhelpen.
Mocht dit anders zijn, dan laat ik het uiteraard weten.
Jan
Dit was iets wat ik echt niet had verwacht, maar dan ga ik er vanuit dat de bout is losgetrild aangezien de WW 'm alleen maar heeft aangedraaid om het euvel te verhelpen.
Mocht dit anders zijn, dan laat ik het uiteraard weten.
Jan
-
Roger B.
yup die bouten van de stuuras kniestukjes zijn inderdaad alleen maar door borgmoer (nyloc) geborgd, nog nooit meegemaakt dat ie los gelopen was, en al helemaal niet dat het ding zo ver "opengebogen" was dat ie over de splines schoot (om er helemaal vanaf te schieten moet de bout er echt uit, de bout valt in een groef in de as van het stuurhuis. (het stuurhuisasje is overigens ook de enige die die groef rondom heeft, de andere verbindingen hebben de groef maar aan een kant van de as)
Maar als er ooit een keer een nieuw stuurhuis op gekomen is (niet ondenkbaar bij een defender van 16 jaar, ze willen er nog weleens aan lekken) is de bout bijvoorbeeld toen los geweest.... idealerwijs zou er toen een nieuwe moer gemonteerd zijn
Maar als er ooit een keer een nieuw stuurhuis op gekomen is (niet ondenkbaar bij een defender van 16 jaar, ze willen er nog weleens aan lekken) is de bout bijvoorbeeld toen los geweest.... idealerwijs zou er toen een nieuwe moer gemonteerd zijn
gone
-
jan van daalen
Als ik het goed begrepen heb zitten aan het uiteinde van de stuurhuisas splines die gevat zitten in een aluminium koppeling. De contragroeven in deze koppeling waren "slicks" (staal contra aluminium...tja) geworden, veroorzaakt door de gecreëerde ruimte vanwege de losgetrilde bout/moer bevestiging.
Koppeling vervangen en klaar.
Ben ik nu echt de eerste die zoiets meemaakt
Jan
Koppeling vervangen en klaar.
Ben ik nu echt de eerste die zoiets meemaakt
Jan