Hallo wisdom of the crowds, want na vele jaren probleemloos begint mijn trouwe Puma nu wat te sputteren. Ik liet al eens weten dat de hoogte hier - zonder invloed op het vermogen te hebben - wel een behoorlijke blauwe rookpluim produceert. Vooral de eerste kilometer. Daarna zakt het af. De zuurstof is hier toch 25% minder, dus dat moet zijn invloed hebben...maar..
Het probleem: afgelopen weken bespeurde ik dat de auto wat onregelmatig liep in het begin. De toerenteller leek wat te schommelen en ik kon het ook horen dat het toerental wat op en neer ging. Nadat de motor warm was, leek het te verdwijnen. Maar een paar dagen geleden moest ik voor het eerst drie keer starten voordat de motor echt bleef lopen. Hij sloeg wel aan, liep ook een paar seconden maar sloeg daarna af. De vierde keer kwam hij keurig op. Ik dacht mogelijk ligt dat vieze brandstof of toch slechte verbranding die nu toch wel parten lijkt te spelen, maar vandaag kwam er nog iets bij. De auto sloeg wel aan na een keer of vier, maar nu bleef kwam het acculampje op. Daarna nog twee keer geprobeerd, maar idem en weer dat onregelmatige lopen. Kan van alles zijn natuurlijk, maar mijn eerste gedachte is logischerwijs nu de dynamo.. Ik zal op zoek moeten naar een diagnose hier in Bogotá. Zal nog een queeste worden....
Groet, Willem.
Puma 2.4 2009 doet moeilijk
-
Roger B.
Re: Puma 2.4 2009 doet moeilijk
heb je een multimeter? dan kun je in elk geval al meten of je dynamo een redelijk normale spanning levert aan je accu, en of je accu redelijk spanning houdt in rust.
Je kunt nog starten, dus extreem zal je accuspanning niet gedaald zijn, dat maakt de invloed op het lopen van de motor al minder aannemelijk.
Slecht starten, in het begin onregelmatig lopen en dan bij warmer worden normaal lopen kan oa duiden op slechte gloeipluggen, compressie of verstuivers. dat is dan weer weinig gerelateerd aan dynamo issues.
Je kunt nog starten, dus extreem zal je accuspanning niet gedaald zijn, dat maakt de invloed op het lopen van de motor al minder aannemelijk.
Slecht starten, in het begin onregelmatig lopen en dan bij warmer worden normaal lopen kan oa duiden op slechte gloeipluggen, compressie of verstuivers. dat is dan weer weinig gerelateerd aan dynamo issues.
gone
-
Landmarcs
Precies, zoals Roger B. schrijft: De dynamo+accu-werking is al heel redelijk te testen met een eenvoudige multimeter.
Bij een even iets langer draaiende motor moet je ruim 14 V meten, bij het bijschakelen van de grotere verbruikers (grootlicht, electrische verwarming(en), aanjager) moet de dynamo-spanning niet teveel inzakken, en bovendien moet iets meer toeren dan een hogere klemspanning geven.
Een zojuist goed geladen accu zakt geleidelijk terug van 12-komma-veel naar 12,6 en dan nog verder maar moet - zeker bij gematigde temperaturen - niet binnen 1-2 dagen naar de 12-komma-weinig gaan (dan is de accu op z'n minst moe).
Wat betreft de blauwe wolken: Dat wijst gewoonlijk in de richting van teveel diesel en/of te weinig lucht.
Misschien is een van de lucht-sensoren van streek ? De ECU krijgt dan foute waarden en dan doet ie raar ... onregelmatig in de toeren lopen wijst eventueel op een "noodloop", dwz een minder adequate regeling van die toeren, bijv. door het ontbreken van een of enkele sensor-waarden.
Groeten MarcS
Bij een even iets langer draaiende motor moet je ruim 14 V meten, bij het bijschakelen van de grotere verbruikers (grootlicht, electrische verwarming(en), aanjager) moet de dynamo-spanning niet teveel inzakken, en bovendien moet iets meer toeren dan een hogere klemspanning geven.
Een zojuist goed geladen accu zakt geleidelijk terug van 12-komma-veel naar 12,6 en dan nog verder maar moet - zeker bij gematigde temperaturen - niet binnen 1-2 dagen naar de 12-komma-weinig gaan (dan is de accu op z'n minst moe).
Wat betreft de blauwe wolken: Dat wijst gewoonlijk in de richting van teveel diesel en/of te weinig lucht.
Misschien is een van de lucht-sensoren van streek ? De ECU krijgt dan foute waarden en dan doet ie raar ... onregelmatig in de toeren lopen wijst eventueel op een "noodloop", dwz een minder adequate regeling van die toeren, bijv. door het ontbreken van een of enkele sensor-waarden.
Groeten MarcS
- JoostKenya
Ik woon hier op 1900 meter en regelmatig rijd ik op bijna 3000 meter.
Ik zie nooit geen blauwe rook (=onverbrande diesel) achter mijn Puma.
Ook praktisch geen zwarte rook (=onvolledig verbrande diesel) en de auto is ook nog eens stage1 getuned.
Nou is het hier in Kenia nooit veel kouder dan 10 graden.
Is die blauwe rook bij koud weer en koude motor?
Anders zou ik misschien denken dat de verstuivers niet helemaal lekker zijn.
Ik zie nooit geen blauwe rook (=onverbrande diesel) achter mijn Puma.
Ook praktisch geen zwarte rook (=onvolledig verbrande diesel) en de auto is ook nog eens stage1 getuned.
Nou is het hier in Kenia nooit veel kouder dan 10 graden.
Is die blauwe rook bij koud weer en koude motor?
Anders zou ik misschien denken dat de verstuivers niet helemaal lekker zijn.
De puma is gevoeliger voor de kwaliteit van de diesel dan bijvoorbeeld de TD5.
Dit is ook een bekend fenomeen bij de 2.4 Transits.
Verstuivers worden er ook niet blij van..
Def 2004 TD5 130 HCamperPU
def 1986 200tdi HcamperPU
S3a 1983 Santana 88"
S3 1979 Series 3
S2 1961 Dormobile (verkocht)
S1 1954 86"
S1 1955 86"( bouwpakket)
def 1986 200tdi HcamperPU
S3a 1983 Santana 88"
S3 1979 Series 3
S2 1961 Dormobile (verkocht)
S1 1954 86"
S1 1955 86"( bouwpakket)
-
Landmarcs
paul k schreef:De puma is gevoeliger voor de kwaliteit van de diesel dan bijvoorbeeld de TD5.
Vroegehhh ... toen de Td5 "le dernier cri" was toen zei iedereen iets dergelijks over de Td5.
Zolang de diesel niet al te beroerd is valt het wel mee.
Een ander probleem is evenwel dat de EGR van de Puma heel gevoelig voor vervuiling is.
En dan niet "vervuiling" in de geest van een dramatisch met roet-zwarte draperieën* behangen inlaattraject maar gewoon voor een beetje fijn stof dat - juist door de werking van de EGR - in het binnenste van het EGR-mechaniek terecht komt.
- * Nu het Groot Dictée is uitgerangeerd inserreer ik zo nu en dan een extra dictee-woord
Een update. Jullie commentaren lezende de updates maar aan de monteur doorgegeven en al met al was ik natuurlijk bang voor de verstuivers. Bovendien op het Britse forum las ik een soortgelijk probleemgeval waarin werd gewezen op het vervangen de zogenaamde VCV-klep, dus die ook nog maar meegegeven. Dus heeft de auto een week bij de dokter gestaan. http://servicioingles.com.co Was even zoeken, maar maar lijkt aardig adres hier. Het werd uiteindelijk het vervangen van een brandstoffilter en afstellen van de EGR klep. Hij loopt nu weer soepel veel minder rook en de dynamo ook weer OK. Inmiddels natuurlijk met de nodige locals gesproken die allemaal waarschuwden voor vuile diesel en het vermijden van bepaalde pompstations.Tja... now you tell me... De dynamo was een easy fix, want bleek roest te zijn bij de aansluitpunten. We gaan weer rijden.
Thx, Willem.
Thx, Willem.