verlichting alternatief

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
twdi

verlichting alternatief

Berichtdoor twdi » 29 Mei 2017, 10:48

We waren vrijdag bij een LR garage omdat we een 2e accu willen voor accessoires zoals n koeler/vriezer.
We zagen daar ook een 90 waarin men nieuwe led verlichting aan het plaatsen was. Uiteraard een behoorlijk verschil in lichtopbrengst.
Zijn er nog alternatieven voor LED wat het karakter/uitstraling van de defender niet zo veranderd ?

Ron63

Re: verlichting alternatief

Berichtdoor Ron63 » 29 Mei 2017, 11:08

Helder units gebruiken ze ook wel, aangenamer in prijs. Af en toe een nieuwe H4 monteren scheelt ook.

Je kan natuurlijk ook gewoon je snelheid aanpassen aan de hoeveelheid licht dat je hebt, stuk goedkoper :) .

Groet Ron
110-Td5 X-tech 2006

twdi

Berichtdoor twdi » 29 Mei 2017, 11:14

Nou dan komen we 's avonds niet meer zo hard vooruit :)

Gelukkig is het op ijsland in ieder geval lang licht...

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 29 Mei 2017, 11:25

twdi schreef:We waren vrijdag bij een LR garage omdat we een 2e accu willen voor accessoires zoals n koeler/vriezer.
We zagen daar ook een 90 waarin men nieuwe led verlichting aan het plaatsen was. Uiteraard een behoorlijk verschil in lichtopbrengst.
Zijn er nog alternatieven voor LED wat het karakter/uitstraling van de defender niet zo veranderd ?

Ron63 schreef:Helder units gebruiken ze ook wel, aangenamer in prijs. Af en toe een nieuwe H4 monteren scheelt ook.

Je kan natuurlijk ook gewoon je snelheid aanpassen aan de hoeveelheid licht dat je hebt, stuk goedkoper :) .

Je moet je bovendien niet verkijken op de "hoeveelheid" licht bij LED-verlichting.

Omdat tot nog toe de LED-lichtbronnen nog steeds niet (of nog lang niet allemaal) een halogeen-gloeidraad-licht equivalent bieden is er een groot verschil .... tussen lichtopbrengst en het rendement van die meer-opbrengst.

Ja, ja, het toont een stuk helderder, je wordt dan ook van verder gezien en dat is mooi. Maar doordat de licht-kwaliteit van LED-licht (meestal) nog stevig te wensen over laat is de winst ten opzichte van een betere (en verse) extra heldere H4 lang niet zo groot ... tenminste niet wat betreft het rendement voor de bestuurder.
Doordat LED-licht nog steeds slechts een benadering is van het continue lichtspectrum dat uit een gloeilamp komt zie je minder (of wordt je sneller moe) met LED licht, zelfs al is het op het eerste gezicht een zee van licht.
Bovendien: een fellere lichtbundel betekent ook nog eens dat het buiten die lichtbundel "donkerder" is.

Of te wel:   Ron63's suggestie is beslist zo gek nog niet, en in ieder geval een stuk goedkoper.
Komen er tzt goede H4 LED-lampjes met een halogeen-uitstraling dan kan je die altijd nog proberen.

Groeten MarcS

twdi

Berichtdoor twdi » 29 Mei 2017, 11:39

De reden dat we naar verlichting keken was ook de stroom die door de schakelaar gaat en daardoor blijkbaar sneuveld.
Wat voor merk/type lampen zouden jullie dan adviseren>?

Mijn 110 heeft ook 'geel glas' in de lampen. Is dat nog negatief? Ik merkte wel dat je daarmee in de Noorse tunnels (ook geel verlicht) echt het idee hebt of je licht uit staat

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 29 Mei 2017, 11:59

Ik denk dat wit licht meer zicht geeft dan de Franse oorlog's verlichting.

Hier een linkje om de schakelaar te ontlasten: http://www.lrch.nl/kennisbank/omloopkit ... schakelaar

Groet Ron
110-Td5 X-tech 2006

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 29 Mei 2017, 13:11

Ron63 schreef:Ik denk dat wit licht meer zicht geeft dan de Franse oorlog's verlichting.

Hier een linkje om de schakelaar te ontlasten: http://www.lrch.nl/kennisbank/omloopkit ... schakelaar

Precies. De "gewone" extra heldere H4 geeft nog wat meer "wit" licht als de gewone witte H4.
Het blijft halogeen-gloeidraad-licht dus altijd een beetje aan de "warme" kant.

Het "Xenon-blauwe" licht lijkt wel helderder maar het oog van de (ouder wordende) mens vergeelt zelf ook, dus wordt het blauwe licht met de tijd zelfs steeds minder effectief.

En qua "omloopkit": Een "Zweedse Lichtversterker" al dan niet afkomstig uit Zweden is waarschijnlijk goedkoper, en in ieder geval gemakkelijker te monteren. De "Zweedse" oplossing heeft daarbij als voordeel dat je nergens in hoeft te knippen, en de modificatie dus ook zonder probleem weer is terug te steken naar origineel. < Gebruik even de zoekfunctie, of Google, voor de "Zweedse Lichtversterker", er is al genoeg over geschreven. >

Groeten MarcS

PS   LED stads-, rem- en achter- en knipperlichtjes zijn overigens wel handig, die lichtjes zijn niet om bij te zien, maar wel om gezien te worden. LED stads- en achterlichtjes verminderen ook nog eens de (stads-licht) stroom door de lichtschakelaar.

piet_g

Berichtdoor piet_g » 29 Mei 2017, 13:23

ik heb destijds in mijn auto de duurdere philips lampen gestoken. is de meest makkelijke oplossing om niet naar xeon of led te hoeven gaan en geeft ook een bak meer licht.
http://www.philips.nl/c-m-au/autoverlichting/koplampen/halogeen

ik kon ook echt meer verschil merken. in veel gevallen had ik mijn groot licht niet eens meer nodig.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

twdi

Berichtdoor twdi » 29 Mei 2017, 13:36

Dat klinkt ook interessant. Voor 24 euro per 2 kan je wel wat proberen.
Zou ik dan ook het gele glas moeten vervangen voor een witte?

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 29 Mei 2017, 14:58

twdi schreef:Dat klinkt ook interessant. Voor 24 euro per 2 kan je wel wat proberen.
Zou ik dan ook het gele glas moeten vervangen voor een witte?

Dag twdi,

Ik zou dat gele glas ook vervangen. Misschien zijn ze slechts geel gelakt, maar dat geel netjes wegkrijgen is een klus.
Als je nu toch gaat klussen, koop dan een setje heldere acrylaat-koplamp-units, daar schijnt het meeste licht uit te komen.
Monteer eventueel ook nog een paar extra helder acrylaat ruitjes voor de koplampen (dan blijven de koplampunits schoner, en heb je bij sneeuw en ijs minder last van sneeuw en ijs). In mijn ervaring weegt het licht-verlies van de extra ruitjes ruimschoots op tegen de gemiddeld veel schonere koplampen (en het makkelijker schoonmaken van een glad ruitje is ook nog eens winst).
Die extra ruitjes kan je makkelijk zelf fröbelen, het meeste "gedoe" zijn de 2x 2 extra schroef-punten naast de koplampen.

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”