Een groet vanuit Noorwegen

De plaats voor nieuwe gebruikers om zich voor te stellen en de 1e contacten te leggen.
Troll

Een groet vanuit Noorwegen

Berichtdoor Troll » 22 Mei 2017, 12:46

Hallo!

Zoals de titel al aangeeft, ik woon in Noorwegen. Heb een spoedcursusje Nederlands gedaan van dik 50 jaar :D
Jaartje of 10 geleden naar Noorwegen vertrokken en dat bevalt me goed!
Noorse fora zijn er uiteraard ook, maar Nederlands gaat me beter af.
In ieder geval wil ik me een beetje verdiepen in de Landrovers en misschien een aanschaffen. Zal dan vermoedelijk een Freelander 1 worden.
Aan jullie de taak om het me aan te smeren of uit het hoofd te praten :D
Als ik testen van gebruikte freelanders lees, dan is het iets wat je vooral niet moet kopen en dat vind ik terug in de 2e hands prijzen wat ze juist weer heel interessant maakt.

Waterrover
Beheerder

Re: Een groet vanuit Noorwegen

Berichtdoor Waterrover » 22 Mei 2017, 15:16

Welkom op het forum. Voor extra info over o.a. een Freelander is in de clubshop het boekje van Rob Dekker te koop waarin alle tips staan om een bepaald model auto wél of niet aan te schaffen. Uiteraard kan in de daarvoor bestemde rubrieken je vragen stellen. Succes.

Chris

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 22 Mei 2017, 16:22

Troll schreef:....
Als ik testen van gebruikte freelanders lees, dan is het iets wat je vooral niet moet kopen en dat vind ik terug in de 2e hands prijzen wat ze juist weer heel interessant maakt.

Tja, als je een nette Freelander I met TD4 (een BMW diesel) vindt dan heb je alleen de visco-koppeling en de IRD als zorgenkindjes.
Zijn die laatste twee ook nog goed (of recent vervangen) dan is er vlgs mij niet veel tegen een Freelander I (behalve dat ie niet erg groot is).
Wellicht is een automaat een pré. Een automaat maakt het gemis van low-gear deels goed.

Groeten MarcS

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 22 Mei 2017, 17:54

Welkom.
De Freelander is een ondergewaardeerde auto. Wij hebben de Freelander 1 met de BMW TD4 motor, een super motor, nog nooit wat aan gehad - en hij is alweer 17 jaar oud nu, en 280 k op de klok. De andere (benzine) motoren staan wel bekend om koppakking problemen, maar de TD4 is een zeer betrouwbaar blok.
Zoals gezegd, er zijn een paar aandachtspunten, let bij aanschaf op de visco-koppeling en IRD. Als er te lang door gereden wordt met een kapotte visco-koppeling komt daarna de IRD aan de beurt. Maar als je oplet hoeft het zover echt niet te komen. Verder geeft het raammechanisme van de achterdeur wel eens problemen, het raam moet een paar cm zakken voordat de deur open kan. De kabel wil wel eens kapot gaan, maar is goed te repareren. Overigens kan dat achterdeurraam in het Noorse klimaat wel problemen veroorzaken, als het raam door vorst niet kan zakken kun je dus niet de achterdeur opendoen.
Verder hebben wij enkele keren wat problemen gehad met de koppelingscylinders, maar dan kan ook aan inferieure kwaliteit van de vervangingsonderdelen liggen, discussie met de leverancier hiervan is nog gaande.
Wat betreft carrosserie etc. niets dan lof, na 17 jaar ziet de lak (zilver/goud kleurig mettallic) er nog als nieuw uit, slechts één klein roestpitje ter grootte van een speldeknop, op de achterdeur.
Gewoon goed opletten bij aankoop, in de kennisbank op de lrch site staat nog wat meer info met name over visco en ird, en dan - gewoon doen! :)
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Troll

Berichtdoor Troll » 23 Mei 2017, 19:38

Dank voor het welkom :)

En uiteraard bedankt voor de tips.
Dat de diesels van BMW kwamen wist ik inderdaad. Schijnt alleen problemen te hebben als het filter in de carteronluchting niet vernieuwd wordt heb ik gelezen. Hoe moet ik dat zien? Ik heb bv een freelander gezien op onze marktplaats, met kopiën van de laatste 2 servicebeurten, maar daar staat dat filter (natuurlijk) niet op. Niemand weet dus hoelang het er al in zit. Schade al geschied in dat geval?
Ik wist niet dat ze geen lage gearing hadden. Of ik dat echt ga missen moet ik eens over denken. Terreinrijden zal ik niet echt. Maar wel met een aanhanger manouvreren, dan gebruik ik laag inderdaad wel eens.

De tip van het raam in de achterdeur is een goeie. Inderdaad ramen zitten regelmatig vast gevroren. Maak ik me nooit druk om. Bij min 20 wil je je raam toch niet open hebben.
Maar die achterdeur moet wel open kunnen natuurlijk. Ga ik eens gericht op zoeken hoe de noor daarmee omgaat.

Veetee haalde het al even aan, dat zijn Freelander nog goed in de lak zit. Dat was mij ook opgevallen dat ze er allemaal tiptop uitzien.
Maar hoe zit dat aan de onderkant? Zijn daar nog roetsgevoelige plekken? ( de uitlaat reken ik niet mee :lol: )

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 23 Mei 2017, 21:35

Troll schreef:..... Schijnt alleen problemen te hebben als het filter in de carteronluchting niet vernieuwd wordt heb ik gelezen. Hoe moet ik dat zien? Ik heb bv een freelander gezien op onze marktplaats, met kopiën van de laatste 2 servicebeurten, maar daar staat dat filter (natuurlijk) niet op. Niemand weet dus hoelang het er al in zit. Schade al geschied in dat geval?
....

Wat er precies mis gaat (of mis zou kunnen gaan) bij de Freelander weet ik niet.
Misschien kan (het filter van) de carterontluchting dicht vriezen bij extra lage temperaturen ... en dan is er een risico op het verliezen van olie langs "andere wegen". Dat gebeurt echt ... mijn Puma was na een periode hevige koude ineens 2 liter motorolie kwijt. Voor de Puma bestaat er een modificatie voor de "polaire gebieden" die dit probleem tackelt. (Sindsdien geen raadselachtig olieverlies meer, en ook geen extra koude winters, dus de modificatie helpt.)

Anyway, als de auto langer bij koude is doorgereden met te weinig olie .... dan zit er nu waarschijnlijk een ruilmotor in.
Als de motor nu netjes loopt .... dan loop je alleen het risico van een verborgen gebrek.
Dit alles dus aangenomen dat het probleem zit in een bevroren carter-ontluchting.

Groeten MarcS

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 23 Mei 2017, 22:01

Landmarcs schreef:Voor de Puma bestaat er een modificatie voor de "polaire gebieden" die dit probleem tackelt. (Sindsdien geen raadselachtig olieverlies meer, en ook geen extra koude winters, dus de modificatie helpt.)

Klopt, staat bekend als de "Heated Breather Modification", er is een LR Service Bulletin over - maar dat betreft alleen de Defender Puma. Geen idee of dat ook zo geldt voor de Freelander.
Er is wel een gemodificeerd Crankcase Breather Filter voor de TD4 verkrijgbaar.

Troll schreef:Maar hoe zit dat aan de onderkant? Zijn daar nog roetsgevoelige plekken? ( de uitlaat reken ik niet mee :lol: )

Idem dito, ziet er na 17 jaar ook nog perfect uit!
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 24 Mei 2017, 00:13

VeeTee schreef:
Landmarcs schreef:Voor de Puma bestaat er een modificatie voor de "polaire gebieden" die dit probleem tackelt. (Sindsdien geen raadselachtig olieverlies meer, en ook geen extra koude winters, dus de modificatie helpt.)

Klopt, staat bekend als de "Heated Breather Modification", er is een LR Service Bulletin over - maar dat betreft alleen de Defender Puma. Geen idee of dat ook zo geldt voor de Freelander.
Er is wel een gemodificeerd Crankcase Breather Filter voor de TD4 verkrijgbaar.

Mijn doorgaans goed geinformeerde Scandinavische Connectie zei mij dat bevroren carter-ventilatie wel meer voorkomt -- de Puma modificatie voorkomt het verdere voorkomen van een dergelijk bevriezen.

't Klopt wat betreft het service-bulletin, maar wat dan weer niet "klopt": LandRover meent dat het alleen in Scandinavië en/of ver naar het oosten koud kan zijn, de modificatie wordt speciaal daar aanbevolen. Weliswaar zeldzaam, maar min 15-20 komt zo nu en dan ook een stuk dichterbij voor.

Ik kan mij voorstellen - zelfs al is het slechts een uitzondering - dat een auto die in de winterkou een paar liter olie kwijt raakt ineens smeringsproblemen heeft en dat er daarom dus verschillende alarmerende berichten circuleren.

Groeten MarcS

dormos

Berichtdoor dormos » 24 Mei 2017, 08:29

Het gaat hier niet over bevriezende carterventilatie van een Defender Puma maar over een probleem met de carterventilatie van een Freelander!

Bij de gemodificeerde versie waar VeeTee naar linkt staat het volgende:

The standard blue foam crankcase breather filter often gets neglected during servicing, if left to get blocked it can cause smoking problems and eventually lead to turbo failure and engine damage.

Blijkt dus een service item te zijn dat vaak vergeten wordt, Het lijkt er op dat dan de carterdruk toe kan nemen, en dat kan tot schade leiden.
Cartedruk kun je checken door de olievuldop los te draaien en los op de opening te leggen. Als 'ie met draaiende motor gaat dansen omdat er van onder geblazen wordt dan heb je carterdruk die je niet wilt hebben. Dan kunnen bijvoorbeeld ook je krukaskeerringen gaan lekken, en die vervangen wordt redelijk kostbaar.

Groet,

Hans
110 2.5NA ex-MOD 1985 (verkocht)
Disco 2 TD5 2002 Automaat
Renault Twizy 2012
Dacia Logan MCV 0.9 TCe Bi Fuel 2017
Harley Davidson WLC 750 1950 (Liberator)

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 24 Mei 2017, 09:09

dormos schreef:Het gaat hier niet over bevriezende carterventilatie van een Defender Puma maar over een probleem met de carterventilatie van een Freelander!

I know ! Er zijn verschillen, maar het uiteindelijke probleem is vergelijkbaar.
Slechte carter-ventilatie en daarmee een risico op smeeringsproblemen.

dormos schreef:Bij de gemodificeerde versie waar VeeTee naar linkt staat het volgende:

The standard blue foam crankcase breather filter often gets neglected during servicing, if left to get blocked it can cause smoking problems and eventually lead to turbo failure and engine damage.

Blijkt dus een service item te zijn dat vaak vergeten wordt, Het lijkt er op dat dan de carterdruk toe kan nemen, en dat kan tot schade leiden.
Cartedruk kun je checken door de olievuldop los te draaien en los op de opening te leggen. Als 'ie met draaiende motor gaat dansen omdat er van onder geblazen wordt dan heb je carterdruk die je niet wilt hebben. Dan kunnen bijvoorbeeld ook je krukaskeerringen gaan lekken, en die vervangen wordt redelijk kostbaar.

Zolang de auto niet met ernstig te weinig olie heeft gereden (te weinig olie als gevolg zijn van die zwakke carterventilatie) dan is het vlgs mij de gebruikelijke sprong in het duister bij het aankopen van een 2º-handsje. (Je weet nooit wat er allemaal is voorgevallen, zelfs bij een keurig geservicede auto kan er een keertje iets fout gegaan zijn.)
De verkoper van het 2º-handsje wil van de auto af, dus er is sowieso "iets" ... misschien is dat iets slechts de wens naar iets nieuws bij de verkopende eigenaar, misschien is het de voorkennis m.b.t. aanstaande problemen ... gelukkig is het vaak het eerste.

Je kan overigens als "testje" de carterdruk vergelijken voor en na vervanging van het carterventilatie-filter, dan weet je in ieder geval of het oude filter dicht zat voor de vervanging.

Groeten MarcS

Terug naar “Nieuw op het forum”