Def TD5 '02 onderhoud na diep waden

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
LaurensR

Def TD5 '02 onderhoud na diep waden

Berichtdoor LaurensR » 07 Mei 2017, 18:17

Dag allemaal!
Nog maar eens een vraagje n.a.v. net iets te diep onder water te hebben gestaan. Tot 5-10 cm boven de dorpels in modderig water gestaan voor een minuut of vijf, met draaiende motor.
Wat adviseren jullie aan preventief onderhoud & schoonmaak?
Wat ik al gedaan heb: Wielen er af gehaald en alles met de stoomreiniger schoon gespoten (velgen, remmen, chassis). Tuinslang in chassisbalken en crossmember achter gezet en goed laten doorlopen. Het motorruim heb ik met schoon water en draaiende motor gespoeld. Ventilator heeft namelijk veel water naar binnen getrokken. Resultaat: nog steeds een beetje stoffig uiterlijk, maar geen los zand meer. Wel even een piep van de riemen gehad, maar die was na paar dagen weg. Uiteraard ook interieur schoongemaakt. Nare verrassing was modder in de bak onder de passagiersstoel, waar de computer zit. Die bak natuurlijk goed schoongemaakt (heeft nu een noodafvoerplug :) )
Ik kreeg de tip om een plug uit de (tussen)bak te draaien en daar de tuinslang even in te zetten. Maar waar zit ik die plug en hoe ziet die er uit? Draai liever in 1x de juiste er uit :D
Ik ben benieuwd naar jullie tips!
Groeten laurens
'02 Defender 110 TD5 // '00 Defender 110 TD5

Erik Peters

Re: Def TD5 '02 onderhoud na diep waden

Berichtdoor Erik Peters » 07 Mei 2017, 19:33

Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Viv

Berichtdoor Viv » 08 Mei 2017, 16:51

Laurens,

nadat het mij een keer gebeurde kreeg ik de tip om de olie in de differentieels te verversen. De as ontluchting is niet altijd waterdicht.
Bleek niet overbodig te zijn. Bij het aftappen bleek er water in de diffs te zitten. Moet je niet te lang mee doorrijden.

groetjes,

Vivian

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 08 Mei 2017, 18:28

Viv schreef:nadat het mij een keer gebeurde kreeg ik de tip om de olie in de differentieels te verversen. De as ontluchting is niet altijd waterdicht.
Bleek niet overbodig te zijn. Bij het aftappen bleek er water in de diffs te zitten. Moet je niet te lang mee doorrijden.

't Is meer omgekeerd: de ontluchting/beluchting is vaak juist "te dicht" waardoor de onderdruk - door de afkoeling in het water - in de assen niet goed wordt opgeheven en dan zuigt de as water aan via een kering die vooral bedoeld is de olie binnen te houden.

Afgezien van de ontluchting/beluchting schoon houden kan je er weinig aan doen, dwz. bij doorwadingen de assen een lichte overdruk geven is de enige maar ook nogal rigoureuze oplossing.

Groeten MarcS

Waterrover
Beheerder

Berichtdoor Waterrover » 08 Mei 2017, 19:05

Landmarcs schreef:
Viv schreef:nadat het mij een keer gebeurde kreeg ik de tip om de olie in de differentieels te verversen. De as ontluchting is niet altijd waterdicht.

't Is meer omgekeerd: de ontluchting/beluchting is vaak juist "te dicht" waardoor de onderdruk - door de afkoeling in het water - in de assen niet goed wordt opgeheven en dan zuigt de as water aan via een kering die vooral bedoeld is de olie binnen te houden.

Afgezien van de ontluchting/beluchting schoon houden kan je er weinig aan doen, dwz. bij doorwadingen de assen een lichte overdruk geven is de enige maar ook nogal rigoureuze oplossing.

Groeten MarcS

Dus de beluchtingsslangen verlengen tot de bestuurdersplaats, en bij elke doorwading slang(en) in je mond steken en flink blazen.... :lol: :lol: :lol:

LaurensR

Berichtdoor LaurensR » 08 Mei 2017, 20:33

Dank voor de tips. Ik was in de war doordat de plug er het zelfde uit ziet als een olie drain plug -dus een vierkant gat ipv vierkante kop- En de tweede drainplug, hoger op de Case is gewoon zeskantig. Die zit overigens muurvast, daar durf ik geen kracht op de zetten in ieder geval. Eerst maar een uurtje wd40 er op. Die plug met een vierkant gat; wat voor sleutel gebruik je daar voor? Heb best veel in het assortiment, maar die niet helaas.

ppw

Berichtdoor ppw » 08 Mei 2017, 20:35

de ratel zelf ;) 1/2
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

LaurensR

Berichtdoor LaurensR » 08 Mei 2017, 21:39

Goedemorgen... ja inderdaad, de ratel zelf. Past precies :lol:
Maargoed beide pluggen zitten zo vast dat ondanks wd40 er geen beweging in te krijgen is. Ratel er op stukgedraaid zelfs... Bijna een deuk in t chassis geslagen, gelukkig zat m'n hand er tussen om de klap een beetje op te vangen :oops:

Ik denk dat de garagist het eens mag proberen van me...

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 10 Mei 2017, 18:59

Landmarcs schreef:

Overigens treden de "as-problemen" al ruimschoots op voordat je de door LandRover gegarandeerde 50cm doorwadingsdiepte overschrijdt.
Bij ± een halve wieldiameter waterdiepte wordt de as al stevig afgekoeld (zolang het geen tropisch zwemparadijs betreft) en bij een halve wieldiameter is er al genoeg kans dat de as water aanzuigt via de keringen.

Gelukkig is het niet zo dramatisch als het lijkt: als alles een beetje proper onderhouden is, en dan door die 50 cm water rijdt ... dan zit je as niet direct vol water. Waarschijnlijk "verdwijnt" een klein beetje ingedrongen water ook nog weer als de auto na de doorwading de tijd krijgt om weer goed warm te draaien. In principe is de as-beluchting zelf ook een bron van (condens)water, met name in het winterseizoen zijn er condensatie-kansen te over.

Groeten MarcS

Jankouwenberg

Berichtdoor Jankouwenberg » 19 Mei 2017, 13:24

Tja het niet echt onderhoud maar waar je even goed op moet letten zijn de lagers van de onderdelen die aan je riem zitten. Bij mij 10 minuten met lopende motor met 10 cm water binnen. Begaf na 1,5 maand het lager van mijn dynamo het, weer een maand later het lager van mijn ventilator en weer twee maanden later het lager van mijn geleide wieltje.

Het kan natuurlijk toeval zijn maar even controleren of een van de onderdelen zwaar loopt kan geen kwaad.

Jan
Defender station 110 td5 2001 blauw wit dak
2cv Citroën 1983 blauw

Terug naar “Techniek”