Series 3, versnellingsbak probleem: versnelling 1 en 3

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Gebruikersavatar
GertJantH
Berichten: 96
Lid geworden op: 09 Jul 2010, 13:28
Locatie: Etten-Leur
Contact:

Series 3, versnellingsbak probleem: versnelling 1 en 3

Berichtdoor GertJantH » 02 Mei 2017, 10:30

Ik kijk een beetje op tegen m'n volgende klus aan Milady Landy, mijn series III LWB met 200DI en standaard versnellingsbak. We hebben samen zo'n 26.500 km in Afrika gereden en ondanks de ruwe wegen en nodige road-side-repairs heeft onze oude dame het uiteindelijk prima volbracht en Sonja en mij van Namibië via Uganda naar Zuid Afrika gebracht.
Afbeelding
Echter... De versnellingen gingen de laatste paar honderd Afrikaanse kilometers niet helemaal zoals het hoort. In de 1ste en 3de versnelling sprong/springt hij er soms uit, vooral bij meer belasting op de bak (bergop, optrekken). Dit fenomeen wordt denk ik steeds erger.
Ik heb iets gelezen dat dit mogelijk met de synchro-mesh te maken heeft en dat voor het herstellen de hele bak eraf moet?
Wie heeft hier ervaring mee en kan me adviseren hoe ik dit probleem kan aanpakken/oplossen?

N.B. In Tabora, Tanzania is de bak helemaal uit elkaar gehaald en zijn verschillende onderdelen vervangen. Schakelen ging veel soepeler en de pook schakelde veel strakker dan voorheen.
Afbeelding

N.B.2 We zijn alweer terug in Nederland, Milady is schoon, heeft ondertussen een nieuwe brandstoftank (die lekte en was al twee keer gerepareerd onderweg) en ook wat andere klussen zijn "in progress".
Laatst gewijzigd door GertJantH op 02 Mei 2017, 15:15, 1 keer totaal gewijzigd.
___________________________________
Gert Jan ter Haar
Ik was de trotse eigenaar van Milady Landy (zelf gerestaureerde Series LWB 1980 met 200(t)DI), deze is verkocht.
En kort na de avonturen van Milady Landy in Afrika een Defender 130, 300TDi van 1998, verbouwd tot camper met hefdak.
Noem een echte Landy geen LaRo!
https://www.facebook.com/MiladyLandy
http://www.miladylandy.nl

Gebruikersavatar
piet_g
Berichten: 1323
Lid geworden op: 20 Jun 2012, 20:32
Locatie: Ossendrecht

Re: Series 3, versnellingsbak probleem: versnelling 1 en 3

Berichtdoor piet_g » 02 Mei 2017, 13:41

Hallo Geert-jan,

ik ken het probleem. maar het kan meer oorzaken hebben dan dat. zo heb je ook nog veertjes en de kogeltjes die de shifting rods in de versnelling houden en ik heb ook al een aantal keer gelezen dat het ook wel kan liggen aan de moet die op de uitgaande as in je tussenbak uit komt. als die los gaat zitten dat hij ook uit versnelling kan schieten.

ik heb in het verleden mijn bak al eens helemaal uit elkaar getrokken vanwege het zelfde probleem en omdat hij steeds in zijn achteruit een raar geluid had zitten. hoewel het een redelijk simpele klus lijkt te zijn, ben ik er achter gekomen dat het toch wel nauw komt met het goed krijgen. het punt is dat mijn gereviseerde bak inmiddels al weer een jaar onder de laro uit is omdat hij niet meer in zijn achteruit wilde blijven zitten. hij schoot er al uit bij het oplaten komen van de koppeling. ik moet nog kijken wat er mis mee is.

een van de dingen dat bij mij verkeerd gegaan is dat ik de klus niet in een keer af kon maken omdat ik veel in het buitenland was. daardoor heb ik over een periode van dik 8 maanden de bak in mijn schuur gehad terwijl hij helemaal uit elkaar lag. ook had ik niet al het benodigde gereedschap zoals bijvoorbeeld de meter om de trek weerstand te meten. en ik vermoed dat ik iets vergeten ben toen ik de bak iets te haastig in elkaar gezet heb.

maar goed, ik moet mijn gereviseerde bak nog een keer terug op de werkbank leggen om hem dus nog een keer uit elkaar te halen om te kijken wat er nu verkeerd gegaan is.

omdat ik de bak open had, heb ik gelijk het nodige aan onderdelen vervangen. in totaal kwam ik ergens rond de 700 of 800 euro aan onderdelen en dan heb ik niet eens een van de assen in de bak vervangen. enkel en alleen de gear selectors, lagers, synchro ringen en alle slijtbussen en pakkingen.

net als ik zeg, onmodelijk is het niet, maar het ik kan uit ervaring adviseren dat het heel verstandig is om de revisatie handleiding echt stap voor stap door te werken ;)
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

conny
Berichten: 683
Lid geworden op: 11 Dec 2006, 16:54

Re: Series 3, versnellingsbak probleem: versnelling 1 en 3

Berichtdoor conny » 03 Mei 2017, 12:17

Tsja, GertJan, is specialistisch werk en ik zou er niet aan beginnen. Je hebt een 200tdi, daar past mooi een LT77 bak achter (als je die al niet hebt) en ik zou de huidige bak lekker omruilen voor een verse. Zoals Piet zegt: 700 tot 800 euro alleen aan materiaal (en het is nog niet goed). Voor datzelfde geld heb je een prima, gereviseerde, bak.

Uiteraard wel zelf uit- en inbouwen, dat kun je makkelijk. Veel werk, lekker lomp en loodzwaar, maar geeft enorme voldoening als je het zelf gedaan hebt en je houdt een boel geld in je zak. ;)

Gebruikersavatar
piet_g
Berichten: 1323
Lid geworden op: 20 Jun 2012, 20:32
Locatie: Ossendrecht

Re: Series 3, versnellingsbak probleem: versnelling 1 en 3

Berichtdoor piet_g » 03 Mei 2017, 15:04

Het in en uitbouwen is idd het probleem niet :P. daar heb ik wel handigheid in gekregen ondertussen :P. motorkraan met de evenaar er aan in de auto. dan kettingen om de bak en dan is het een kestie van een hoop boutjes los maken (en zeker de speedo kabel niet vergeten ;) ).

voordeel voor mij is wel dat ik een defensie chassis heb, dus ik kan de bak naar onderen laten vallen en hoef niet heel de seatbase er uit te halen. betekend in mijn geval de laro van de grond af halen met een krik en dan de bak er onderuit halen.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

Gebruikersavatar
GertJantH
Berichten: 96
Lid geworden op: 09 Jul 2010, 13:28
Locatie: Etten-Leur
Contact:

Re: Series 3, versnellingsbak probleem: versnelling 1 en 3

Berichtdoor GertJantH » 03 Mei 2017, 15:09

Nou over dat niet veel het geld scheelt, dat weet ik niet zo.
Een revisiebak bij Vis Landrovers kost 1450 ex. BTW bij inruil van de oude LT76 bak. En ik zie op internet (http://www.pegasusparts.co.uk/ourshop_9 ... ation.html) een revisieset voor £130.00.
Afbeelding
Over een andere bak eronder hangen, die LT77 waar steeds over gesproken wordt, past die dan op de aandrijfassen en de steunen, of moet daar dan ook van alles aan gebeuren. Ik ben niet vies van een beetje werk hoor, maar wil het toch zoveel mogelijk beperken.
___________________________________
Gert Jan ter Haar
Ik was de trotse eigenaar van Milady Landy (zelf gerestaureerde Series LWB 1980 met 200(t)DI), deze is verkocht.
En kort na de avonturen van Milady Landy in Afrika een Defender 130, 300TDi van 1998, verbouwd tot camper met hefdak.
Noem een echte Landy geen LaRo!
https://www.facebook.com/MiladyLandy
http://www.miladylandy.nl

Crazy-G
Berichten: 250
Lid geworden op: 29 Okt 2014, 18:05

Re: Series 3, versnellingsbak probleem: versnelling 1 en 3

Berichtdoor Crazy-G » 03 Mei 2017, 18:10

Gert Jan, ik zou van een "revisies" van €130 met alles er in wat op de foto staat niet teveel verwachten.

Die ruilbak voor €1450 ex is een normale nette prijs, vooral ook omdat je daar meteen ook garantie hebt en er zo goed als zeker vele jaren plezier van gaat hebben, het is even een uitgaaf maar dan heb je ook wel wat en als je er een paar jaar mee doet valt de prijs uiteindelijk per jaar ook wel weer mee.

Ombouwen naar LT77 is een behoorlijke klus, kan wel maar dan zit je met andere lengte maten cardanassen, steunen maken voor de bak en of de motor verplaatsen en ga zo maar door, als je niet om werk verlegen zit zou ik die route niet nemen, als je toch moet sleutelen aan de gehele opzet zou je het kunnen overwegen, maar ook dan moet je rekening houden met in elk geval een fatsoenlijke LT77 en dan is tweedehands nou niet mijn eerste keus, dus ook weer rond de €1500 voor een bak, plus dan nog de diverse aanpassingen.

Als je zoals jij een 200Di hebt zou de LT76 het bij normaal gebruik heel goed moeten kunnen uithouden, je bent de eerste niet die er mee rondrijdt en ik ken er een paar die er al jaren zonder problemen mee rondrijden.

Ik zou gewoon eerst de bak er onderuit halen en kijken wat er nou eigenlijk aan de hand is, misschien is het een kwestie van een paar veertjes en kogels van de schakelstangen of een losgelopen moer en ben je voor een paar euro, maar wel wat werk, klaar.

Gert-Jan.

Gebruikersavatar
GertJantH
Berichten: 96
Lid geworden op: 09 Jul 2010, 13:28
Locatie: Etten-Leur
Contact:

Re: Series 3, versnellingsbak probleem: versnelling 1 en 3

Berichtdoor GertJantH » 03 Mei 2017, 19:59

Dankjewel Gert-Jan voor dit hart onder de riem.
Ik had in ieder geval al bedacht dat ik de bak ga demonteren en bekijken of ik er zelf wat aan kan doen, vervangen kan altijd nog.
___________________________________
Gert Jan ter Haar
Ik was de trotse eigenaar van Milady Landy (zelf gerestaureerde Series LWB 1980 met 200(t)DI), deze is verkocht.
En kort na de avonturen van Milady Landy in Afrika een Defender 130, 300TDi van 1998, verbouwd tot camper met hefdak.
Noem een echte Landy geen LaRo!
https://www.facebook.com/MiladyLandy
http://www.miladylandy.nl

Gebruikersavatar
piet_g
Berichten: 1323
Lid geworden op: 20 Jun 2012, 20:32
Locatie: Ossendrecht

Re: Series 3, versnellingsbak probleem: versnelling 1 en 3

Berichtdoor piet_g » 03 Mei 2017, 21:36

Ja dat is idd een goede optie. dat is idd niet duur voor een revisie set. belangrijkste is natuurlijk dat dingen wel van voldoende kwaliteid zijn zeker gezien de reizen die jullie er mee maken.

moet zeggen dat de kosten al snel omhoog gaan als er tandwielen vervangen moeten worden.

zodra je de bak open hebt, kun je natuurlijk even goed kijken hoe alles er voor staat. en dan even een keuze maken of je hem vervangt of zelf reviseerd.

persoonlijk ben ik niet zo een voorstander voor een LT77 onder een series omdat er dan meestal het advies komt er veel meer aan te doen. namelijk ofwel zorgen dat de series tussenbak er op past, of ook de assen mee te vervangen omdat er dan in eens een permanente aandrijving op komt. of het steken van vrijloopnaven, maar goed, die heb ik er jaren geleden al afgehaald.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Series 3, versnellingsbak probleem: versnelling 1 en 3

Berichtdoor Edward » 04 Mei 2017, 18:33

Een Series bak is geen raketwetenschap en is prima zelf te reviseren. iemand die 1500 euri voor een seriebak voordelig vind moet wel drie linkerhanden en net zoveel portemonnaies hebben :shock: :shock:

Er zijn zat bakken te vinden voor weinig in prima staat. En anders voor onderdelen. Helaas heb ik alleen nog een Serie IIa bak in onderdelen liggen. :(
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Gebruikersavatar
GertJantH
Berichten: 96
Lid geworden op: 09 Jul 2010, 13:28
Locatie: Etten-Leur
Contact:

Re: Series 3, versnellingsbak probleem: versnelling 1 en 3

Berichtdoor GertJantH » 04 Mei 2017, 23:22

Dankjewel Edward, ik ga er gewoon aan beginnen, eerst de bak maar eens vrij maken.
___________________________________
Gert Jan ter Haar
Ik was de trotse eigenaar van Milady Landy (zelf gerestaureerde Series LWB 1980 met 200(t)DI), deze is verkocht.
En kort na de avonturen van Milady Landy in Afrika een Defender 130, 300TDi van 1998, verbouwd tot camper met hefdak.
Noem een echte Landy geen LaRo!
https://www.facebook.com/MiladyLandy
http://www.miladylandy.nl


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten