D2 '01 TD5 Ombouwen van spiraalveren naar luchtvering
D2 '01 TD5 Ombouwen van spiraalveren naar luchtvering
Meer dan genoeg informatie te vinden hoe je van luchtvering naar spiraalvering gaat, maar is andersom ook mogelijk? Mijn D2 heeft fabrieksaf geen luchtvering terwijl ik dat voor het comfort toch graag zou willen. Iemand tips?
Land Rover Discovery 2 2002 TD5 Epsom Green 961/HAF
Re: D2 '01 TD5 Ombouwen van spiraalveren naar luchtvering
Dat gaat een lastige klus worden.
Je zal alle leidingen moeten gaan aanleggen, de compressor en alle electronica.
Ik denk dat je er beter voor had kunnen kiezen om een D2 te nemen met luchtvering.
Je zal alle leidingen moeten gaan aanleggen, de compressor en alle electronica.
Ik denk dat je er beter voor had kunnen kiezen om een D2 te nemen met luchtvering.
Defender 130 TD5
88 Series III diesel
88 Series III diesel
-
Waterrover
- Beheerder
- Berichten: 682
- Lid geworden op: 08 Mei 2011, 15:49
- Locatie: Zoutkamp
Re: D2 '01 TD5 Ombouwen van spiraalveren naar luchtvering
Eelkes schreef:Meer dan genoeg informatie te vinden hoe je van luchtvering naar spiraalvering gaat, maar is andersom ook mogelijk? Mijn D2 heeft fabrieksaf geen luchtvering terwijl ik dat voor het comfort toch graag zou willen. Iemand tips?
Wanneer je af-fabriek geen luchtvering hebt, dan kan een eventuele zelfbouw niet worden aangemeld op de boordcomputer. Alles (laten) wijzigen kost waarschijnlijk meer dan de auto waard is. Maar wat mankeert er eigenlijk aan het comfort, wat nieuwe spiraalveren en goede schokdempers niet kunnen oplossen?
Chris
Re: D2 '01 TD5 Ombouwen van spiraalveren naar luchtvering
Dag Eelkes,
Lijkt mij inderdaad ook een grote en kostbare klus.
Heb je wel ervaring met het rijden met luchtvering? Maakt echt niet zo heel veel verschil.
Bij normale veren worden korte oneffenheden wat duidelijker doorgegeven, en het rijden met bv een caravan is wat onrustiger.
Heb zelf sinds december vorig jaar de boel omgebouwd naar normale veren omdat de luchtvering, vooral bij oudere auto's' best storingsgevoelig is. Zo had ik zelf tijdens de winter (alweer) de boel intern bevroren. Als de luchtvering het bv tijdens vakantie begeeft en de boel naar beneden is gezakt is het rijden echt geen pretje.
Lijkt mij inderdaad ook een grote en kostbare klus.
Heb je wel ervaring met het rijden met luchtvering? Maakt echt niet zo heel veel verschil.
Bij normale veren worden korte oneffenheden wat duidelijker doorgegeven, en het rijden met bv een caravan is wat onrustiger.
Heb zelf sinds december vorig jaar de boel omgebouwd naar normale veren omdat de luchtvering, vooral bij oudere auto's' best storingsgevoelig is. Zo had ik zelf tijdens de winter (alweer) de boel intern bevroren. Als de luchtvering het bv tijdens vakantie begeeft en de boel naar beneden is gezakt is het rijden echt geen pretje.
Groet, Willem
Tata-D2
Tata-D2
- Ray vd Velden
- Berichten: 796
- Lid geworden op: 18 Sep 2009, 18:53
- Locatie: Millingen aan de Rijn
Re: D2 '01 TD5 Ombouwen van spiraalveren naar luchtvering
Uuuuuhh welke ervaring moet je hebben met luchtvering ?

Discovery II Td5 automaat td5 Inside performance CR turbos VNT 250pk 4.6 TC aangepaste automaat V8 LT230 1.41
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten