Hallo allemaal,
Als ik een tijdje op de snelweg rijd en de motor dus lekker warm wordt? gaat de deze plotseling onregelmatig lopen (alsof hij op vier cilinders draait?!) Er gaan geen lampjes branden maar kan niet veel harder dan 100 kmpu en levert dus minder vermogen. Bij stationair draaien staat de hele auto licht te schudden. Stoppen en opnieuw starten heft dit probleem even op maar al na een paar kilometer doet het probleem zich weer voor.
Ik dacht eerst dat het een soort "noodloop" was maar dan gaan er wel lampjes branden neem ik aan.
In korte stadsritjes is er niets aan de hand en rijdt hij normaal! Het lijkt dus temperatuur gerelateerd?
Iemand enig idee wat het zou kunnen zijn?
Alvast bedankt en groet, Ruben.
Def 90 2002 TD5, motor loopt onregelmatig.
Def 90 2002 TD5, motor loopt onregelmatig.
Def 90 TD5, 10 x de wereld rond moet toch kunnen
- Erik Peters
Re: Def 90 2002 TD5, motor loopt onregelmatig.
Misschien de kabelboom onder het kleppendeksel?
Groet,
Erik.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Ik had een paar jaar geleden met mijn Disco TD5 exact dezelfde symptomen. Natuurlijk ook eerst de usual suspects gecheckt (egr, olie in kabelboom)
Bleek uiteindelijk een defecte injector te zijn. Na vervangen is het probleem nooit meer voorgekomen.
Bleek uiteindelijk een defecte injector te zijn. Na vervangen is het probleem nooit meer voorgekomen.
-
Jankouwenberg
Kan wel degelijk noodloopzijn door turbo overdruk. Je moet even controleren of dat staafje op je turbo vrij beweegt en dus niet vastzit. Anders gaat hij in nooddoop en kom je niet boven de 100 km uur uit. Je ziet dat niet op je scherm. Wel als je je ecu uitleest, maar weet niet of je daar de spullen voor hebt.
Jan
Jan
Defender station 110 td5 2001 blauw wit dak
2cv Citroën 1983 blauw
2cv Citroën 1983 blauw
-
Landmarcs
Jankouwenberg schreef:Kan wel degelijk noodloopzijn door turbo overdruk. Je moet even controleren of dat staafje op je turbo vrij beweegt en dus niet vastzit. Anders gaat hij in nooddoop en kom je niet boven de 100 km uur uit. Je ziet dat niet op je scherm. Wel als je je ecu uitleest, maar weet niet of je daar de spullen voor hebt.
Dag Jan,
Ruben beschrijft ook een onregelmatig lopen bij stationair, dat wijst veel meer richting een injectie-probleem (of dus het wiring-harness) als in de richting van de Turbo - de turbo doet weinig tot niks bij onbelast stationair, zelfs bij onbelast toeren draaien doet de Turbo weinig.
Misschien is het bij Ruben ook een "WannaCry" ... het schijnt te heersen bij de 2002-Td5.
Groeten MarcS
-
Jankouwenberg
Hallo Landmarcs
Ik twijfel niet aan je expertise want die is groter dan die van mij
,maar het beeld van een onregelmatig lopende motor met max 100 km/h heb ik gehad. Ik heb een nanocom, en die wees naar turbo overdruk. Motor uit starten alles weer goed tot je wil inhalen, de motor stottert en je weer in de noodloop zit. Bij mij hielp het smeren van het turbostangetje.
Mijn luchtmassameter was ook stuk, maar weet niet of dat hier relevant is.
Weet je Landmarcs turbo stangetje controleren is twee minuten werk, kan geen kwaad even te controleren voor je de kleppendeksel er af haalt om de kabelboom te vervangen.
Jan
Ik twijfel niet aan je expertise want die is groter dan die van mij
Mijn luchtmassameter was ook stuk, maar weet niet of dat hier relevant is.
Weet je Landmarcs turbo stangetje controleren is twee minuten werk, kan geen kwaad even te controleren voor je de kleppendeksel er af haalt om de kabelboom te vervangen.
Jan
Defender station 110 td5 2001 blauw wit dak
2cv Citroën 1983 blauw
2cv Citroën 1983 blauw
-
Landmarcs
Tja ... mijn "expertise" verbleekt bij een Nanocom.
Misschien had ik geluk, of een goede garagist, en ik had de pech dat mijn Td5 vroegtijdig op z'n gepoetste kant eindigde.
Dus hands-on ervaring met turbo-overdruk heb ik niet.
Groeten MarcS
-
Waterrover
- Beheerder
Een andere oorzaak zou kunnen zijn de kwaliteit van de langdurig getankte brandstof. Hierdoor kan vervuiling van het injectiesysteem optreden. Tank leegrijden, een hoge kwaliteit diesel tanken, en een flacon van dieselinjectiereiniger toevoegen. Hopelijk brengt dit soelaas?
Chris
Chris