puma 2007

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Roger

puma 2007

Berichtdoor Roger » 08 Apr 2017, 21:24

na een dramatische aankoop van een D3 ben ik eigenlijk beetje klaar met het merk, zeker gezien de uiterst amateuristische officiële Landrover organisatie hier in Frankrijk, maar goed, het bloed kruipt........

mijn oog is gevallen op een mooie 2007 Puma 130.

zijn hier bekende problemen mee?
is 130.000 km acceptabel?
ik weet voor een TD5 is dat geen enkel probleem.

zijn de latere 2,2 beter?

en ik meen me te herinneren dat een 130 nooit ABS en TC hebben klopt dat of zit ik er geheel naast??

had Edward er niet een aantal gehad?

na 15 jaar Defender te hebben gereden, mis ik het karakter er toch wel een beetje van.

:D :D
Life's a journey, not a destination.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat

Edward

Re: puma 2007

Berichtdoor Edward » 08 Apr 2017, 22:22

Ik heb idd 6 jaar een Puma gereden. Over het algemeen wel redelijk betrouwbare wagens. Af en toe loopt er eens een blok kapot op smeerproblemen, maar het valt mee. Achterdiffs gaan huilen, versnellingsbak heeft smeerproblemen als er lang op top gereden wordt.

Maar over het algemeen zijn ze net zo goed of slecht als iedere andere Def.

Alleen de allerlaatsten hebben abs.

Of 130K veel is hangt af of ie heeft moeten werken, hoe er mee gereden is en het onderhoud. De mijne is weggegaan met iets meer dan een ton op de klok. Ik had achterdiff al gewisseld en de garage heeft sindsdien de steekassen, de koppakking en nog wat spul vervangen..... :roll: :roll:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Waterrover
Beheerder

Berichtdoor Waterrover » 08 Apr 2017, 22:35

Review van "Land Rovers Montly" over de beste Land Rover motor in een Defender:

http://www.landroveraddict.com/land-rov ... er-engines

Chris

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 08 Apr 2017, 22:50

Dag Roger,

Mijn 2010 Puma (een 110) heeft nu bijna 100.000 km op de teller.
Geen huilende differentieels (of nog niet), (nog) geen versnellingsbak-problemen (anders dan dat het een "rare" bak is met ongelijke stappen), maar wel twee -- ja 2 :!: -- EGR-kleppen (de eerste nog net onder garantie), en ook onlangs een nieuwe aanjager-motor.
Toch netto wat minder mankementen als de Td5 (die me overigens ook nooit heeft laten staan, behalve toen ie op z'n gepoetste kant lag).

De Puma is o.a door het nieuwe dashboard en het gemis aan ventilatieklepjes niet meer zo prettig eigenzinnig (en al dat dashboard-plastic beperkt de been-ruimte), de kachel is wel heel veel efficiënter (nu ipv koud en lauw weer twee standen: koud en heet).

En ... de 2,2 Puma is niet beter, heeft gewoon weer andere klachten. Het enige pluspunt van de 2,2 is dat je daarbij ook ABS/ETC op de 130 hebt.

Als je geduld en geluk hebt ... dan zou ik kijken of je een van de latere 130Td5 kunt vinden (of een 110Td5, ik zou dan wel eentje met ABS/ETC zoeken ... niet omdat je er beter mee remt, maar wel gecontroleerder, en je kan de ABS altijd nog uitschakelbaar maken).
Bij een 110 StationWagon heb je wellicht nog weer meer kans dat ie een rustig leven heeft gehad.

O ja, een Puma is wel merkbaar sterker als de Td5, maar de Puma is ook merkbaar dorstiger.

En dan tenslotte: Vraag eens rond bij Franse LandRover-vrienden welke garage ze als serieus-betrouwbaar kennen. Ook in Nederland moet je soms een garage/dealer voorbijrijden voor je bij een goede bent ... in Frankrijk is het dan natuurlijk wel allemaal iets verder, maar er zijn ook heel veel minder files of verkeerslichten.

Groeten MarcS

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 08 Apr 2017, 23:04

Waterrover schreef:Review van "Land Rovers Montly" over de beste Land Rover motor in een Defender:

http://www.landroveraddict.com/land-rov ... er-engines

Precies, The Td5 wins (maar de verschillen zijn maar klein).
Rob S. zegt dit ook (en het is ook mijn mening, maar ik kan niet zeggen dat ik een kenner ben van alle pré Td5 motoren, en nog minder waar het benzine betreft)

Groeten MarcS

PS Het emissie-verhaal is maar half waar:
De Td5 was te duur en daarom werd het de Puma toen de emissie-eisen een update van de Td5 vereiste.
De vrijwel kant-en-klare Ford-motor was een makkelijke en goedkope oplossing.

Roger

Berichtdoor Roger » 09 Apr 2017, 00:24

ok thanks.

gek dat mijn 110 TD5 uit 2003 wel abs en etc had en een recentere 2007 Puma dus niet.

ik heb de TD5 altijd een fijne motor gevonden, zeker met een lichte tuning tot 150 pk.
minpunt vond ik wel de olie in kabelboom en een soms vaag of niet reagerend gaspedaal.

ik zou de Puma ook laten tunen denk ik. vind 122 pk net iets te licht. 150 is lekkerder.
werd ie niet veel dorstiger van by the way.

hier staat ook een 2005 130 TD5 te koop met 100.000 km. ongeveer 25.000€
2007 Puma 130 met 130.000 voor 24.000€.
Puma is iets completer met lier etc en wat dikkere gloednieuwe banden.

wat is wijsheid??

na het fiasco met de D3 ben ik toch beetje huiverig geworden voor alles wat nieuw is.

ik ken de TD5 van haver tot gort. de Ford motor ken ik dus totaal niet, maar de 6 bak spreekt me wel aan.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat

Roger

Berichtdoor Roger » 09 Apr 2017, 09:35

maar na 10 jaar bultneus ben ik benieuwd wat het eindoordeel is van de gebruikers van model TD5 en Puma.

wat is uiteindelijk de betere auto?

wat zou je kiezen als je de keuze had uit een late TD5 en of een vroege Puma met gelijke kilometerstand en waarom?

persoonlijk vind ik dashboard van een Puma mooier en je zijruiten worden ontwasemd.
de 6 bak spreekt me ook wel aan. een lekkagepunt minder want geen ventilatieroosters meer. effectievere verwarming is ook wel lekker.

Roger
D2 TD5 2004 automaat

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 09 Apr 2017, 10:01

Roger schreef:ok thanks.

gek dat mijn 110 TD5 uit 2003 wel abs en etc had en een recentere 2007 Puma dus niet.
Op een 90 en 110 was ABS/ETC een optie - bij mijn 2010 Puma was het ABS/ETC hokje ook aangevinkt
ik heb de TD5 altijd een fijne motor gevonden, zeker met een lichte tuning tot 150 pk.
minpunt vond ik wel de olie in kabelboom en een soms vaag of niet reagerend gaspedaal.
Klopt, met name het gaspedaal is bij de Td5 "gewenningsbehoeftig", en soms helpt dat niet eens.
Olie in de kabelboom heeft lang niet iedereen, en is te verhelpen.
ik zou de Puma ook laten tunen denk ik. vind 122 pk net iets te licht. 150 is lekkerder.
werd ie niet veel dorstiger van by the way.
Ik vind de Puma genoeg power hebben, je wilt ook dat alles heel blijft.
hier staat ook een 2005 130 TD5 te koop met 100.000 km. ongeveer 25.000€
2007 Puma 130 met 130.000 voor 24.000€.
Puma is iets completer met lier etc en wat dikkere gloednieuwe banden.

wat is wijsheid??
Wijsheid heb je pas achteraf.
na het fiasco met de D3 ben ik toch beetje huiverig geworden voor alles wat nieuw is.

ik ken de TD5 van haver tot gort. de Ford motor ken ik dus totaal niet, maar de 6 bak spreekt me wel aan.

Ik vind die 6 bak niet zo leuk als ie lijkt: De ongelijke stappen gooien het "intuitief" schakelen door de war: één of twee versnellingen terug geeft een heel verschillend resultaat afhankelijk van de versnelling vanwaaruit je terug schakelt. Bij de R380 zijn die stappen wel mooi gelijkmatig/intuitief.
Bij de Td5 kan je kiezen voor een Disco-tussenbak, of een overdrive (Erik Peters begint een "duurtest" van de Roamer-overdrive) -- met de Disco tussenbak heb je al een aardige eindoverbrenging in de 5º, met een overdrive rijd je zelfs rustiger als met de Puma in de 6º.

Groeten MarcS

Roger

Berichtdoor Roger » 09 Apr 2017, 10:07

ja is goed punt die disco overbrenging.

jammer dat die 6 bak beetje tegenvalt.

olie in kabelboom heb ik bij mijn beide TD5 gehad en bij beide heeft vervangen nooit geholpen. het euvel kwam steeds weer terug na enige tijd.

wellicht kocht ik verkeerde parts.

Roger
D2 TD5 2004 automaat

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 09 Apr 2017, 10:23

Roger schreef:maar na 10 jaar bultneus ben ik benieuwd wat het eindoordeel is van de gebruikers van model TD5 en Puma.

wat is uiteindelijk de betere auto?

wat zou je kiezen als je de keuze had uit een late TD5 en of een vroege Puma met gelijke kilometerstand en waarom?

persoonlijk vind ik dashboard van een Puma mooier en je zijruiten worden ontwasemd.
de 6 bak spreekt me ook wel aan. een lekkagepunt minder want geen ventilatieroosters meer. effectievere verwarming is ook wel lekker.

Bonjour Roger,

Ik heb 10 jaar (vanaf nieuw) een Td5 gehad en heb nu 6-en-een-half jaar een Puma -- beide een 110 HardTop, beide met ABS/ETC.
Als ik nu zou mogen/moeten kiezen dan zou ik het niet direct weten.
Als er twee vergelijkbare naast elkaar stonden ... dan denk ik dat ik met de Td5 zou wegrijden (maar wat is vergelijkbaar?).

Zoals hierboven geschetst:
De Puma heeft meer vermogen en meer "throtle-response" en een 6-bak (maar wel een "rare"), de Puma is iets betrouwbaarder (althans voor mij), maar de Puma heeft ook een Black-and-Decker geluid en een (in mijn ogen) naar plasticken dashboard en dus minder binnenruimte, minder het jongensbroekzak-effect en ook geen luchtklepjes (maar wel weer een goede dwz hete kachel).
De Td5 heeft minder vermogen (maar is makkelijk vriendelijk te tunen), de Td5 heeft (standaard) een rustige en aangename soeplesse.
Met een overdrive geeft de R380 mooiere prestaties: met nog geen 2000 rpm rijd je al 100 km/u. Opvallend genoeg schakelt de R380 met de ouderwets lange pook (als het een goede R380 is) bijna net zo snel als de Ford-Mustang-bak van de Puma.
De Td5 is misschien iets onderhoudsgevoeliger, maar ook onderhoudsvriendelijker. Gaat de EGR bij de Puma stuk dan gaan er alarmlichtjes branden en rijd je dan iets langer door dan heb je ook geen vermogen meer, bij de Td5 kan je de EGR desnoods met een stukje cola-blik dichtbinden.

O ja, ik mis bij de Puma ook nog eens het derde stoeltje voorin.

Groeten MarcS

PS   Zijruiten-ontwaseming kan je makkelijk ook in de Td5 maken, en ... verwacht er ook niet teveel van, ook niet bij de Puma. Ik heb (gelukkig) een verwarmde voorruit, dus zie ik maar al te goed hoe lang het bij een Puma duurt voordat je ook goed opzij kan kijken.
PS2 Als je de Td5 kachel een beetje aanpast is die ook warm en zelfs heet. En ... zelfs na 10 jaar lekten bij mij de klepjes van de Td5 niet.

Terug naar “Techniek”