Dag Roger,
Mijn 2010 Puma (een 110) heeft nu bijna 100.000 km op de teller.
Geen huilende differentieels (of nog niet), (nog) geen versnellingsbak-problemen
(anders dan dat het een "rare" bak is met ongelijke stappen), maar wel twee -- ja 2

-- EGR-kleppen (de eerste nog net onder garantie), en ook onlangs een nieuwe aanjager-motor.
Toch netto wat minder mankementen als de Td5 (die me overigens ook nooit heeft laten staan, behalve toen ie op z'n gepoetste kant lag).
De Puma is o.a door het nieuwe dashboard en het gemis aan ventilatieklepjes niet meer zo prettig eigenzinnig (en al dat dashboard-plastic beperkt de been-ruimte), de kachel is wel heel veel efficiënter (nu ipv koud en lauw weer twee standen: koud en heet).
En ... de 2,2 Puma is niet beter, heeft gewoon weer andere klachten. Het enige pluspunt van de 2,2 is dat je daarbij ook ABS/ETC op de 130 hebt.
Als je geduld en geluk hebt ... dan zou ik kijken of je een van de latere 130Td5 kunt vinden
(of een 110Td5, ik zou dan wel eentje met ABS/ETC zoeken ... niet omdat je er beter mee remt, maar wel gecontroleerder, en je kan de ABS altijd nog uitschakelbaar maken).
Bij een 110 StationWagon heb je wellicht nog weer meer kans dat ie een rustig leven heeft gehad.
O ja, een Puma is wel merkbaar sterker als de Td5, maar de Puma is ook merkbaar dorstiger.
En dan tenslotte: Vraag eens rond bij Franse LandRover-vrienden welke garage ze als serieus-betrouwbaar kennen. Ook in Nederland moet je soms een garage/dealer voorbijrijden voor je bij een goede bent ... in Frankrijk is het dan natuurlijk wel allemaal iets verder, maar er zijn ook heel veel minder files of verkeerslichten.
Groeten MarcS