Disco2 td5 koelvloeistof en bak probleem

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
ronald61

Disco2 td5 koelvloeistof en bak probleem

Berichtdoor ronald61 » 25 Mar 2017, 07:40

Hallo Allemaal,
Daar zijn we weer....
Paar weken terug een koelvloeistof probleem, bleek uiteindelijk slijtage van de waterpomp te zijn, deze dus vervangen.
Het ging een poosje goed, nu komt er af en toe ( dat is het rare) onder de turbo vandaan rook, geen olie, maar verdampt koelvloeistof, is ook door de wegenwachter geconstateerd, die had ik maar gebeld, omdat ik dacht dat de turbo er uit lag, terwijl ik geen vermogen verlies had. ( kon beter weten..)
Maar nu... ik zie onder de turbo wel een aansluiting met sensor zitten, maar welke is dat???
Ondertussen rijd hij wel prima , op het volgende tweede probleem na...
De automaatbak:
Deze doet het volgende, schakelt wat later als gebruikelijk, heeft moeite om tot het eind door te schakelen, ik blijf dan maar rond de 80/90 km/u rijden bij de 2200 toeren, ga ik naar de 100km/u dan zit ik al gauw op de 3000 toeren.
Het rare is dat dit de ene keer wel voorkomt, en de andere keer niet, altijd spannend of hij doorschakelt.
Wat in de stad gebeurt ( en ook weer niet elke keer) dan moet ik eerst gas geven voordat ik de automaat voel pakken, net alsof de olie eerst goed rond moet gaan.
De auto heeft 390K gereden, de motor 145K minder. Verleden jaar de bak filter en olie vervangen. ( ook geflushed, een idee)
De bak is ook erg nat aan de onderkant, ook de tussenbak.

Al met al, repareren of andere D@ kopen en deze als donor gebruiken?

Alvast weer bedankt voor het meedenken en reacties

gr Ronad

rolandrover

Re: Disco2 td5 koelvloeistof en bak probleem

Berichtdoor rolandrover » 26 Mar 2017, 15:49

hallo, onder de turbo zit ook een kort rubber slangetje ,als overgang van een metalen buis die achter je motor loopt naar de oliekoeler .
dat slangetje krijgt trillingen te verwerken en kan scheuren,wat water op de uitlaat meebrengt met waterdamp als gevolg , heb dat zelf ook al voorgehad .
De uitleg over de automaatbak volg ik ff,want komt mij bekend voor van mijn disco, die durft ook laat in lock-up gaan ....
groeten roland

ronald61

Berichtdoor ronald61 » 26 Mar 2017, 17:10

top dat slangetje ga ik even opzoek, thanks!

sketcher

Berichtdoor sketcher » 28 Mar 2017, 12:04

Als eerste zou ik de onderkant eens goed schoonmaken (motor, tussenbak en automaat) zodat je kunt zien waar het eventueel lekt. Je geeft al aan dat je ook koelwater verliest, dat wait dan vervolgens onder de hele bodem, dus het kan ook daar van zijn. Dan zou ik de versnellingsbak olie niveau eens nakijken.

Als je bak olie goed is zou ik de selonoid die verantwoordelijk is voor locking up the toque converter (weet even niet hoe in Nederlands te zeggen.) Uit mijn herinnering is he MV3 en die zou je eventueel kunnen vervangen, even nakijken in RAVE. Ik dacht dat je daar bij kon via de onderkant.

Snelle google brengt dit:
[url]https://www.johncraddockltd.co.uk/land-rover-discovery/discovery-2/parts/gearbox/tht000010-shift-solenoid-mv3-on-auto-gearbox-valve-block-zf-4-speed.html
[/url]
Paul,
2000 Discovery II, Td5 Niagara Grey. "The Dark Knight", geen asfalt princess wordt wel vertroetelt.

ronald61

Berichtdoor ronald61 » 29 Mar 2017, 17:26

top thanks, stap voor stap komen we er wel

ronald61

Berichtdoor ronald61 » 07 Apr 2017, 21:07

Was idd het slangetje onder de turbo, was een beetje werk om er goed bij te komen, maar gelukt, lekkage opgelost.Zondag maar eens met de bak beginnen, ik start met een nieuw fikter en olie, hoop dat dat het is.

mckdnn

Berichtdoor mckdnn » 12 Apr 2017, 10:18

ronald61 schreef:Was idd het slangetje onder de turbo, was een beetje werk om er goed bij te komen, maar gelukt, lekkage opgelost.Zondag maar eens met de bak beginnen, ik start met een nieuw fikter en olie, hoop dat dat het is.

Kan je wat meer uitleg geven over het slangetje onder de turbo? Adhv je beschrijving denk ik hetzelfde voor te hebben.
Hoe ben je er aan geraakt en wat heb je gedaan om het probleem op te lossen?

Alvast bedankt!

Terug naar “Techniek”