Voorgloeien defect van onze Series III 88 1974

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
BriJo

Voorgloeien defect van onze Series III 88 1974

Berichtdoor BriJo » 23 Mar 2017, 23:02

Beste mensen,
Daar ben ik weer, met een hulpvraagje: van onze 88 diesel 2250 cc hebben we een probleempje met het voorgloeien. Starten gaat nog wel, maar zonder dat de motor is voor gegloeid. Het controlelampje op het dashboard vd koude start brandt niet. Het relais geeft, op moment dat je de voorgloeiknop indrukt, wel een duidelijke tik, dus die wordt vanuit het contactslot en de voorgloeiknop goed geactiveerd. Ik heb in de wirwar van kabeltjes achter de snelheidsmeter proberen te achterhalen of er ergens een kabeltje loshangt, maar denk niet, dat dat het probleem is.
Hoe kan ik meten of de gloeispiralen nog goed functioneren? Want ik vrees dat er 1 of meer ex. het hebben begeven. Want, als ik het goed heb, staan de spiralen in serie, en bij 1 kapot ex. zijn alle spiralen uit functie.....
LR series III 88 uit 1974 en een LR serie II 109 uit 1969, resp. op diesel en LPG. 'Gekkigheid'...
LR Freelander 2 uit 2011, dagelijks gebruik

piet_g

Re: Voorgloeien defect van onze Series III 88 1974

Berichtdoor piet_g » 24 Mar 2017, 13:03

bij een series blok staan de spiralen idd in serie.
Geen idee hoe oud ze zijn, maar je zou er voor kunnen kiezen om ze allemaal in een keer te vervangen als je niet helemaal weet welke kapot is.

wat ik wel even zou doen voor het vervangen is het volgende: meet even of je bij het gloeien ook spanning krijgt op je eerste gloeispiraal. dit is zover ik weet geen 12V door de voorschakelweerstand die er ook tussen zit.

wat je zou kunnen overwegen is om de gloeispiralen te vervangen door die van een 2.5 diesel. die hebben als het goed is dezelfde schroefdraad, alleen deze kunnen gelijk op de 12V en kunnen paralel aangesloten worden. geen idee of je veel moet vervangen, maar het lijkt mij een kwestie van de andere gloeispiralen bestellen en de draad er bij (maken of bestellen) die alles paralel aan sluit in plaats van in serie. en als laatste even je spanning voor de gloeispiralen oppakken voor je voorschakel weerstand.

Dit is overigens de methode zoals ik het aangesloten bij mijn 2.5NA 24V. ik heb mijn voorschakel weerstand niet langer in gebruik en 24V gloeispiralen gekocht.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 24 Mar 2017, 17:54

Gloeibougie.jpg
Gloeibougie.jpg (9.15 KiB) 7145 keer bekeken
Deze staan inderdaad in serie en je kunt heel simpel met een multimeter op weerstand meten of het gloeispiraaltje kapot is. Echter moet je wel de draden loshalen. Die draden/aansluitoogjes kunnen ook slecht contact maken op de gloeibougie, dan gloeit ie ook niet.
Het lastigste zal zijn om de aluminium moeren los te draaien zonder het stukje schroefdraad af te breken. Kruipolie en afwisselend los- en aandraaien.

Succes,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 24 Mar 2017, 18:14

Erik Peters schreef:
Gloeibougie.jpg
Deze staan inderdaad in serie en je kunt heel simpel met een multimeter op weerstand meten of het gloeispiraaltje kapot is. Echter moet je wel de draden loshalen. Die draden/aansluitoogjes kunnen ook slecht contact maken op de gloeibougie, dan gloeit ie ook niet.
Het lastigste zal zijn om de aluminium moeren los te draaien zonder het stukje schroefdraad af te breken. Kruipolie en afwisselend los- en aandraaien.

Je kan natuurlijk eerst, zonder alles te demonteren, eens meten of er een "trappetje" aan spanning op de serie staat (waarschijnlijk niet, want dan doen ze het).
Maar als ze niet werken meet je de volle spanning tot het (eerste) punt waar iets mis gaat.

Groeten MarcS

BriJo

Berichtdoor BriJo » 24 Mar 2017, 21:22

Al weer hartelijk dank voor de bruikbare tips. Zodra ik tijd heb ga ik eerst maar eens meten, ik vrees dat er 1 kapot is. En dan maar eens voorzichtig proberen het e.e.a. te demonteren.....
LR series III 88 uit 1974 en een LR serie II 109 uit 1969, resp. op diesel en LPG. 'Gekkigheid'...

BriJo

Berichtdoor BriJo » 05 Mei 2017, 15:25

Zo, inmiddels 1 van de gloeispiralen vervangen, die afbrak bij het losschroeven van de oogje. Waar Eric al voor had gewaarschuwd. Alle contacten schoon gemaakt en weer gemonteerd, nieuwe spiraal erin en de 4 spiralen gemeten of er een 'trappertje' van spanning ontstaat, dat is er. Maar heb wel een ander probleem: de weerstandspiralen, die op het schutblad in een kastje gemonteerd zitten, worden roodgloeiend en gaan roken als je 15-20 sec voorgloeid.....te weinig weerstand in het circuit....? Zou het kunnen, dat ik via Paddocks een 12 volt's Gloeispiraal heb ontvangen....terwijl mijn 88 een 24 V LR is?

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 06 Mei 2017, 08:19

Dan denk ik dat de voorgloei-installatie wel werkt.
Er zijn hier meerdere oude trekkers, 2-, 3- en 4 cilinders (met voorkamers en gloeispiralen in serie) met allemaal dezelfde soort gloeibougie's en bij de 3 cilinder zitten twee voorschakelweerstanden (en bij de 2 cilinder 3 voorschakelweerstanden), omdat er anders te veel Ampères door die 3 (of 2) gloeibougie's gaan.
En die voorschakelweerstanden (gewoon een lange gloeispiraal) worden inderdaad roodgloeiend na zo'n 20-30 seconden gloeien en als er toevallig stof op gekomen is of andere zooi (want het zit gewoon 'open' onder de motorkap) dan rookt het ook wel eens wanneer het stof eraf brandt.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

GeertLW79

Berichtdoor GeertLW79 » 06 Mei 2017, 09:13

Ik ben het eens met Erik, en ter informative, de gloeispiralen van een 12V en een 24 V Laro zijn gelijk, alleen de voorschakelweerstand in anders.

Geert
Light Weight 1979 2.25D

BriJo

Berichtdoor BriJo » 06 Mei 2017, 21:29

Erik, Geert, dank voor jullie reacties, ik heb de onderdelenlijst van de LR's erbij gehad, het nummer van de gloeispiralen komt overeen met de geleverde gloeispiraal, en er wordt geen onderscheid gemaakt tussen de verschillende series III. Misschien zat er rotzooi op de voorweerstandspiralen, ik ga hem morgen met de juiste voorgloeitijd eens starten, kijken hoe dat gaat.....

BriJo

Berichtdoor BriJo » 09 Mei 2017, 22:21

Inmiddels de LaRo 88 gestart, echter weer vrij snel met roodgloeiende voorschakelweerstand, maar de motor wordt niet voorgegloeid. Ik heb met de multimeter op 20 V alles nog eens doorgemeten, met het volgende resultaat:
- op de voorschakelweerstand zit een spanning van 24 V, dat komt overeen met de spanning, die de 2 accu's van 12 V in serie leveren;
- de eerste gloeispiraal, die met een dikke rode kabel vanaf de voorschakelweerstand is verbonden, geeft een spanning van 0,23 V aan
- de tweede 0,18 V
- de derde 0,19 V
en de laatste 0,5 V.
Omdat ik geen referentie heb, vraag ik me af of dit 'normaal' is, het lijkt me een factor 100 te laag.....wie het weet mag het zeggen....ik heb niet het idee dat de verbinding van voorschakelweerstand naar 1e gloeispiraal onderbroken is of dat die kabel defect is, maar ja...

weer erg benieuwd naar jullie reacties,

groet, Herman

Terug naar “Techniek”