Goeden avond ,
Werd vanavond door een mede weggebruiker geattendeerd dat bij het links afslaan alle bei de knipperlichten aan gingen ( knipperen ).
Naar rechts geen probleem.
Het zijn led lichten met een zg led relais.
iemand enig idee waar te zoeken ??.
hoor graag
bvd
knipperlichten
Re: knipperlichten
Hebben we recent gehad met een 127. Die had/heeft sluiting in het dash in het lampje dat mee knippert in het lichten kluster. Die losgekoppeld en voorlopig is het opgelost. Eerdaags gaan we kijken of we met een diode de lekstroom kunne tegengaan.
Meten, proberen en geluk hebben. Controleer eerst alle massa punten iig.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
edward merci
was het bij jullie ook op een kant ?
gr
was het bij jullie ook op een kant ?
gr
Heb nu het lampje ( dashboard ) er uit gehaald en nu doen ze het wel gewoon.
Dus zelfde als edward ,
zal morgen eens een ander lampje proberen maar kan me niet voorstellen dat hierin de oorzaak ligt ?!.
iemand suggesties , lekstroom , aarde en zo ja waar de meest gangbare plek om te zoeken ?.
groet
marco
Dus zelfde als edward ,
zal morgen eens een ander lampje proberen maar kan me niet voorstellen dat hierin de oorzaak ligt ?!.
iemand suggesties , lekstroom , aarde en zo ja waar de meest gangbare plek om te zoeken ?.
groet
marco
Dan ben je nu even ver als wij zijn.
Zodra ik de oplossing gevonden heb deel ik hem met je!
Zodra ik de oplossing gevonden heb deel ik hem met je!
Edward van Vugt
Is een bekend probleem bij montage van LED, komt door het zeer simpele systeem dat Land Rover heeft gebruikt voor het controle lampje van de knipper-installatie, als je maar één controle lampje hebt dan maakt dit controle lampje massa via één van de lampjes van de andere kant als waar je schakelaar naar toe staat, omdat dat lampje maar heel weinig vermogen heeft, gaat in dat geval die andere kant niet mee branden en gebruikt alleen de massa.
Ergo, als je linksaf aan hebt, dan maakt je controlelampje massa via één van de lampjes van de rechterkant en vice versa.
Nou heb je d'r LED in zitten en dat kan dan niet meer op die manier werken en krijg precies jou probleem.
Ik heb dat zelf ooit opgelost door een tweede controle lampje aan te sluiten, en beide hun eigen massa te geven en het probleem was opgelost.
Je zou even een schaklingetje kunnen maken met een paar diode's of net als ik een twee-controle lampjes systeem maken.
Simpelste oplossing is om de zij knipperlichten niet te vervangen door LED, dan heeft het originele controlelampje gewoon weer massa via die lampjes.
Gert-Jan.
Ergo, als je linksaf aan hebt, dan maakt je controlelampje massa via één van de lampjes van de rechterkant en vice versa.
Nou heb je d'r LED in zitten en dat kan dan niet meer op die manier werken en krijg precies jou probleem.
Ik heb dat zelf ooit opgelost door een tweede controle lampje aan te sluiten, en beide hun eigen massa te geven en het probleem was opgelost.
Je zou even een schaklingetje kunnen maken met een paar diode's of net als ik een twee-controle lampjes systeem maken.
Simpelste oplossing is om de zij knipperlichten niet te vervangen door LED, dan heeft het originele controlelampje gewoon weer massa via die lampjes.
Gert-Jan.
Edward schreef:Hebben we recent gehad met een 127. Die had/heeft sluiting in het dash in het lampje dat mee knippert in het lichten kluster. Die losgekoppeld en voorlopig is het opgelost. Eerdaags gaan we kijken of we met een diode de lekstroom kunne tegengaan.
Zie mijn antwoord hierboven, is dus geen sluiting of lekstroom, als je het bedrading-schema leest zie je hoe het zit, works as designed dus, weliswaar op z'n Land Rovers maar toch, in "de oude wereld" toen alles veel simpeler was als LED's werkte dat dus gewoon prima.
Enneh, meten ja, maar proberen en geluk hebben is niet de gewenste tactiek bij elektrische problemen, anders kun je wel eens iets affikken ben ik bang, als je het elektrische systeem niet goed begrijpt of geen schema's kunt lezen zou ik een expert opzoeken, ik kan eigenlijk alles zelf qua kennis maar moet soms toch ook naar iemand die toch net dat beetje meer kennis heeft of iets simpels als het juiste gereedschap, of gewoon een droge werkplek, hahaha.
Gert-Jan.
-
Landmarcs
Crazy-G schreef:....
Ik zie ook eigenlijk niet de grote winst in het vervangen van de zij-knipperlichtjes door LED-lichtjes.
Voor en achter heb je verreweg de grootste winst qua signaal-werking, de zij-lichtjes zou je tegelijk een stuk groter moeten maken om ze ook op enige afstand zichtbaar te maken -- zoals ze nu zijn zijn ze goed voor de wettelijke eisen en ook goed waar de wetgever aan gedacht heeft, nl. om duidelijkheid te geven in de "dode hoek" van de voor- en achter-knipperaars, duidelijkheid die nuttig is als je nabij bent.
Overigens geven de knipper-bolletjes vóór (zeker als het LED is) duidelijkheid vóór en tot (iets meer dan) 180º -- kijk maar eens in een echt donkere omgeving hoe ver je het oranje licht ziet.
Groeten MarcS
Bedankt voor jullie reacties .
Wat mij verbaasd is dat toen wij deze 90 kochten hij reeds was uitgerust met led ( knipper en dag) en het tot nu toe goed heeft gewerkt.
Er is verder niets aangepast.
Dus buiten invloeden van weer, wassen etc geen variabelen.
Zal eens proberen een ander lampje te steken in de cash unit, maar zoals gemeld geen expert op elektrisch gebied dussssss..
gr
Wat mij verbaasd is dat toen wij deze 90 kochten hij reeds was uitgerust met led ( knipper en dag) en het tot nu toe goed heeft gewerkt.
Er is verder niets aangepast.
Dus buiten invloeden van weer, wassen etc geen variabelen.
Zal eens proberen een ander lampje te steken in de cash unit, maar zoals gemeld geen expert op elektrisch gebied dussssss..
gr
-
Landmarcs
Als er toevallig een traditioneel zij-knipper lampje stuk is gegaan dan loopt ook alles in het honderd (gezien het voorgaande verhaal over die kruislingse massa-route). Een kapot zij-knipperlichtje is niet zo opvallend.
Groeten MarcS
Groeten MarcS