Velgen Santana PS10

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
NiSa

Velgen Santana PS10

Berichtdoor NiSa » 14 Mar 2017, 17:14

Hallo iedereen,

Graag wil ik stalen velgen onder mijn Santana PS10 Anibal (2004).
Ik zat te denken aan black modulars 16x7.

http://www.paddockspares.com/6705165bkm ... dular.html

Wat wordt precies bedoeld met: Offset of +8mm?

Ik heb er een keer een Wolf velg op gemonteerd maar deze kwam tegen de remklauw aan.

Weet iemand van jullie of de Black Modulars wel passen?

We gaan namelijk een fikse reis maken met de Santana en ik wil graag stalen wielen in plaats van de huidige aluminium velgen.

Alvast bedankt!

Ik heb wel een bestandje gevonden, maar kan er eigenlijk niet zo goed wijs uit, mijn duits is niet zo goed. Misschien iemand hier die dit beter begrijpt?
http://www.offroad-forum.de/download.php?id=9832

allard

Re: Velgen Santana PS10

Berichtdoor allard » 17 Mar 2017, 13:40

In het Nederlands vertaald, bedoelen ze met offset de ET-waarde. Samen met de breedte van de velg (in het door jouw aangehaalde voorbeeld van 16x7 bedraagt de velgbreedte 7 inch) bepaalt dit getal de positie van het "loopvlak" van de velg t.o.v. de naaf waar de velg op gemonteerd wordt. Zie bijv. https://www.velgenhuis.nl/et-waarde-i30.html

Om een vergelijking te kunnen maken met de velgen die je nu hebt, moet je dus van je eigen velgen ook deze 2 getallen weten. Vervolgens kun je kijken in hoeverre het wiel verder naar binnen of naar buiten staat, wat de volgende consequenties kan hebben:

- naar binnen: het wiel kan de wielkast raken bij insturen, dit kan verhlopen worden door de endstops te verstellen (maar zal een grotere draaicirkel opleveren)

- naar buiten: het loopvlak van de band komt mogelijk buiten de wielkast/spatbord uit, wat APK afkeur is. Verder zal het wiellager extra belast worden.

Ik weet zo uit mijn hoofd niet binnen welke "grenzen" je bij een santana moet blijven, maar dit zal vermoedelijk niet veel verschillen t.o.v. een Defender. Er zijn veel mensen die een Defender met 16x7 rijden, maar met welke van de bovengenoemde gevolgen en bandenmaat weet ik niet.

Ja, ik zei bandenmaat, want dat is het 3e getal in het gehele plaatje. De 7 inch velgbreedte moet wel passen bij je banden: je kunt niet zomaar elke band op elke breedte velg monteren. En hoe breder de band, hoe meer deze kan uitsteken "naast" de velg, met mogelijk (extra) aanlopen van het wiel tot gevolg.
130 HCPU TD5 MY2000

conny

Berichtdoor conny » 21 Mar 2017, 10:48

Wat is er verkeerd met alu velgen? Je onafgeveerd gewicht doe je wel verhogen met zwaardere velgen. En kapot rijden hoef je niet bang voor te zijn (of je moet die santana net gestolen hebben en je rijstijl daarop aangepast). :lol: :lol:

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 21 Mar 2017, 19:51

conny schreef:Wat is er verkeerd met alu velgen? Je onafgeveerd gewicht doe je wel verhogen met zwaardere velgen. En kapot rijden hoef je niet bang voor te zijn (of je moet die santana net gestolen hebben en je rijstijl daarop aangepast). :lol: :lol:

Stalen velgen hoeven niet zoveel zwaarder te zijn als lichtmetaal !!
En daarenboven is het onafgeveerde gewicht van een LandRover (of Santana) as al zo hoog dat een paar kilo meer of minder weinig verschil maken.

Aan de andere kant:   Lichtmetaal kan als je pech hebt breken (waar staal dan verbuigt), breken is over het algemeen onherstelbaar.

En tenslotte: Een goede stevige stalen velg heeft een hogere draagkracht als de beste lichtmetalen velg.

Groeten MarcS

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 21 Mar 2017, 20:31

allard schreef:- naar buiten: het loopvlak van de band komt mogelijk buiten de wielkast/spatbord uit, wat APK afkeur is. Verder zal het wiellager extra belast worden.

Volgens de APK eisen mag de band max. 3 cm buiten de wielkast uitsteken.
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 21 Mar 2017, 22:23

VeeTee schreef:
allard schreef:- naar buiten: het loopvlak van de band komt mogelijk buiten de wielkast/spatbord uit, wat APK afkeur is. Verder zal het wiellager extra belast worden.

Volgens de APK eisen mag de band max. 3 cm buiten de wielkast uitsteken.

Of je dat extra uitsteken graag wilt is een tweede.
De buurman hier heeft een 4x4 van een niet nader te noemen merk en banden die leuk uitsteken ... en hij rijdt premanent gecamoufleerd rond ook al heeft ie een, op papier, witte auto ('t is wel passend voor een ex militair, zo'n camouflage).

Groeten MarcS

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 21 Mar 2017, 23:51

Landmarcs schreef:Of je dat extra uitsteken graag wilt is een tweede.
De buurman hier heeft een 4x4 van een niet nader te noemen merk en banden die leuk uitsteken ... en hij rijdt premanent gecamoufleerd rond ook al heeft ie een, op papier, witte auto ('t is wel passend voor een ex militair, zo'n camouflage).

Groeten MarcS

Soms is 't wel 'ns lastig, ja ... :lol:

IMG_1608.jpg
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Edward

Berichtdoor Edward » 21 Mar 2017, 23:58

conny schreef:Wat is er verkeerd met alu velgen? Je onafgeveerd gewicht doe je wel verhogen met zwaardere velgen.

Wel eens velgen op de wegschaal gezet? Geen ervaring met Santana maar bij de Disco zijn stalen velgen exact hetzelfde gewicht als de alu variant die ik had en bij de 130 waren de Elephant of Borbets zelfs zwaarder dan de Wolf velgen. :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Crazy-G

Berichtdoor Crazy-G » 22 Mar 2017, 08:49

Ik denk dat het wellicht grootste probleem de standaard offset of ET waarde zal zijn, als ik het goed heb heeft een Santana Anibal een standaard ET waarde van +46 mm (in elk geval de stalen velgen) en zal elke vorm van een Land Rover velg al snel een wettelijke te grote spoorbreedte geven, laat staan de after market stalen velgen met een et waarde van 0 of zelfs negatief.

Spoorbreedte van een Anibal is 1486 mm, je mag dus officieel maximaal 29,72 mm afwijken, is 14,86 mm per kant naar binnen of naar buiten.

Je mag wettelijk gezien 2% afwijken, een Wolf velg met een ET van +20,6 mm wijkt al 26 mm af per kant dus die zouden dan al niet meer mogen, de standaard La Ro velgen met een ET van +33 mm net wel, dus de +8 mm ET waarde van de beginpost zouden echt extreem zijn in de orde van grootte van een Jeep wheel stance en duidelijk ver illegaal namelijk een afwijking van 38 mm naar buiten, dus een inch te veel naar buiten per kant.

Gert-Jan.
Laatst gewijzigd door Crazy-G op 22 Mar 2017, 09:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 22 Mar 2017, 09:22

Tja ... als je even aan Mr Google om een plaatje vraagt zijn er vele Santana PS10 met stalen velgen.

Zelf had ik ook wat:

Santana.jpg
    Santana staal.jpg
    Santana staal.jpg (15.53 KiB) 6072 keer bekeken

De ET zien je niet van een plaatje af, het aanlopen ook niet, maar er zijn dus stalen wielen genoeg.
Misschien "gewoon" in Spanje op zoek gaan (of bij een of andere ex "dealer" alhier).

Groeten MarcS

PS Misschien passen de stalen velgen van de Disco I ?? Die hebben een andere ET, staan iets meer "naar binnen" in vergelijk met HD-velgen.

Terug naar “Techniek”