Wanneer kabelbomen vervangen?
Wanneer ik onder de motorkap van mijn Disco TD5 kijk, zie ik na bijna 13 jaar, dat van sommige electrische kabels het plastic omhulsel of verdwenen is (dus geen bescherming meer) of het verbrokkelt onder je handen. De kabelbescherming verdwijnt dan, en is de kans op doorslijten van de stroomgever of massadraad aanwezig.
Nu is het zichtbaar, alleen je weet niet waar exact dat elders gebeurt, wel dat het risico op (onvindbare) storingen in de loop der jaren toeneemt. Dit fenomeen doet zich het meeste voor op plaatsen waar het heet wordt, zoals bv. de kabelboom die zich aan de voorzijde van het blok bevindt achter de viscofan, en de draad die naar de oliedrukschakelaar lijdt onder het hoofd-oliefilter. Dus vandaag maar met isolatietape wat nieuw omhulsel aangebracht. Zou je na een bepaalde tijd kabelbomen moeten vernieuwen, of is het gewoon wachten tot de storingen komen? Iemand ervaring?
Chris
Wanneer kabelbomen vervangen...?
-
Waterrover
- Beheerder
Re: Wanneer kabelbomen vervangen...?
Ik zou persoonlijk volstaan met het vervangen van het beschermende omhulsel (ribbelslang) als dat nodig is. Als er geen defecten (beschadigingen etc) aan de kabelboom zelf zijn, zou ik die lekker laten zoals het is. Meestal gaat het mis bij de contacten / aansluitingen, waar inwatering en corrosie op kan treden. Als de isolatie van de kabels zef niet beschadigd is zal er daartussen weinig gebeuren.
Omder de kap van mijn Defender zie ik na 21 jaar nog geen enkele aanleiding om de bedrading te vervangen...
Omder de kap van mijn Defender zie ik na 21 jaar nog geen enkele aanleiding om de bedrading te vervangen...
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
Mijn Range Rovers uit 73, 75 en 76 hebben alle hun originele bedrading.
Prima in orde, maar veiligheidsomhulsels heb ik niet kunnen vinden ..
Prima in orde, maar veiligheidsomhulsels heb ik niet kunnen vinden ..
Een Defender 300Tdi noch een RRC hebben een ECU onder de motorkap hangen
Hier in het schap ligt een splinternieuwe, originele, in gesloten verpakking zittende, heule mooie, prachtige motor-kabelboom voor een D2a
Zonder flauwekul, zolang alles werkt is vervangen niet echt nodig en kun je volstaan met wat mantelbuis om de bedrading te beschermen (http://www.rdae.nl).
Maar mocht je het willen is de draadboom die hier ligt uiteraard voor jou voor weinig over te nemen Chris.
Hier in het schap ligt een splinternieuwe, originele, in gesloten verpakking zittende, heule mooie, prachtige motor-kabelboom voor een D2a
Zonder flauwekul, zolang alles werkt is vervangen niet echt nodig en kun je volstaan met wat mantelbuis om de bedrading te beschermen (http://www.rdae.nl).
Maar mocht je het willen is de draadboom die hier ligt uiteraard voor jou voor weinig over te nemen Chris.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Dag Chris,
Bij mijn Disco van ook (pas
) 13 jaar oud heb ik hetzelfde euvel.
Op plaatsen waar de ommanteling trillende delen etc raakt is die verdwenen en heb ik er ductape omheen gedaan.
Tot zover geen problemen.
Heb wel eens gehoord van een prikker met een D2a die een electrisch probleem had en maar niet kon vinden en toen de kabelboom in z'n geheel heeft vernieuwd.
Tja, preventief kun je de boel vervangen maar schijnt een duur kabeltje te zijn.
Bij mijn Disco van ook (pas
Op plaatsen waar de ommanteling trillende delen etc raakt is die verdwenen en heb ik er ductape omheen gedaan.
Tot zover geen problemen.
Heb wel eens gehoord van een prikker met een D2a die een electrisch probleem had en maar niet kon vinden en toen de kabelboom in z'n geheel heeft vernieuwd.
Tja, preventief kun je de boel vervangen maar schijnt een duur kabeltje te zijn.
Groet, Willem
Tata-D2
Tata-D2
-
Christiaan van Dijk
Ik zou inderdaad ook de ribbelbuis vervangen voor nieuw. Kost geen drol, dacht iets van rond de Euro/mtr.
Gewoon even googelen op "wire sleeve for automotive use". Dat spul is bedoeld voor temperaturen van -40 tot +120 oid en kan er daarna weer jaren tegen.
Groeten,
Christiaan
Gewoon even googelen op "wire sleeve for automotive use". Dat spul is bedoeld voor temperaturen van -40 tot +120 oid en kan er daarna weer jaren tegen.
Groeten,
Christiaan
Disco 2 td5, RRC 300tdi, P38 4.6 HSE.
Tata-D2 schreef:Tja, preventief kun je de boel vervangen maar schijnt een duur kabeltje te zijn.
150 euri
Edward van Vugt
Nou Chris tijd voor een bakkie bij Edward, volgens mij ben jij niet het type van afwachten of het goed blijft gaan.
Groet Ron
Groet Ron
110-Td5 X-tech 2006
-
Waterrover
- Beheerder
[quote="Ron63"]Nou Chris tijd voor een bakkie bij Edward, volgens mij ben jij niet het type van afwachten of het goed blijft gaan.
Groet Ron[/quote
Haha, wie heeft zijn mond voorbij gepraat........

Groet Ron[/quote
Haha, wie heeft zijn mond voorbij gepraat........