Raar geluid bij koude motor

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
fmulder

Raar geluid bij koude motor

Berichtdoor fmulder » 01 Mar 2017, 00:07

Beste allemaal, ik heb een probleem met mijn Defender 130 die ik enkele maanden geleden heb aangekocht.

Wanneer ik met een koude motor ga rijden komt er na ca. 2-10 minuten een enorme herrie uit 'de motor'. Het geluid lijkt net of je de luchtfilter van je brommer afhaalt en het is soms echt serieus heel hard (het geluid), ik merk op dat moment ook degelijk vermogensverlies. Om de zoveel tijd lijkt er een 'klep' om te gaan en is het geluid weer weg waarna het weer zacht opbouwt. Als ik dus voor een stoplicht sta en het geluid is aanwezig, dan rij ik weg en voel ik weerstand, ineens is het weer voorbij, geluid weg en power weer volledig terug.
De auto is meerdere keren terug geweest voor garantie maar men kan het niet vinden. De auto is erg snel en de garage heeft gezegd dat de tuning het probleem zal zijn, en dat ik van het probleem af ben als ik de originele software weer laat inlezen.
Bij de garage zegt men dat de retourlucht naar de motor het geluid geeft?
Natuurlijk kan ik hem weer een hele dag neerzetten bij de dealer, maar ik zou graag eerst eens horen of mensen met een tuning last hebben gehad van dit euvel. Het is namelijk 200km verderop en ik ben er wel een beetje klaar mee.
ps. als de auto warm is, is het probleem niet aan de hand. Het is meestal voornamelijk ergens in het begin van gebruik, en dan wel echt tot een behoorlijke tijd na ingebruikname.. Het is zelfs zo hard dat ik me echt doodschaam als ik voor het stoplicht sta.
Ik heb trouwens een Defender 130 CC hcpu uit 2008.

Dank voor het meedenken! :-)

Groet François
Laatst gewijzigd door fmulder op 01 Mar 2017, 23:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Erik Peters

Re: Raar geluid bij koude motor

Berichtdoor Erik Peters » 01 Mar 2017, 01:04

fmulder schreef:Bij de garage zegt men dat de retourlucht naar de motor het geluid geeft?

Dat zou best mogelijk kunnen zijn. Bij mijn Td5 hoor ik ook af en toe meer lawaai als de motor koud is, vermoedelijk net wanneer de egr klep open is. En bij een koude motor is de inspuiting iets vroeger, waardoor er een duidelijke dieselklop hoorbaar is. Een Ford Transit (met zo'n duratorq motor) van een kennis hoor je ook duidelijk als ie koud is en het duurt wel even voor zo'n ding warm is.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

ppw

Berichtdoor ppw » 01 Mar 2017, 08:39

Geen hitteschildje wat los zit, of tegen uitlaat aan rammelt ;) ??
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

conny

Berichtdoor conny » 01 Mar 2017, 11:33

Tuning lijkt mij daar niet van invloed op; is meer een opmerking van de garage omdat er iets op/in de auto zit wat niet origineel is. Uitvlucht zoeken. Een Td5 is niet gelukkig bij koude en ze gaan daar moeilijk mee om; de ene iets meer dan de andere. Die van mij rookt de 1e paar km als een roemeense vrachtwagen en daarna is het klaar. Probleemloos.
Een rammel is 1 ding, maar in combinatie met vermogensverlies is het zorgwekkend. Kan het geluid ook uit de aandrijving komen? Een wiellager dat echt aan z'n einde is en weer gangbaar wordt na verloop van tijd. Een differentieel met dezelfde klachten?

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 01 Mar 2017, 12:45

@Conny: het is een td4 en het geluid is er ook bij een rood stoplicht, aandrijving doet dan niet zo veel.
110-Td5 X-tech 2006

Landmarcs

Re: Raar geluid bij koude motor - Defender 130 Puma 2008

Berichtdoor Landmarcs » 01 Mar 2017, 13:29

fmulder schreef:....
Als ik dus voor een stoplicht sta en het geluid is aanwezig, dan rij ik weg en voel ik weerstand, ineens is het weer voorbij, geluid weg en power weer volledig terug.
....
....

Het klinkt, dwz je beschrijving klinkt, als een EGR die soms wel en soms niet goed sluit.
Vermogensverlies en een raar "hol" geluid zijn kenmerkende klachten.

Bij het uitlezen hoeft er niet veel aan "fouten" te zijn opgeslagen.

Als je nog garantie hebt moet je aansturen op het vervangen van de EGR, dat is een klusje van nix, en zeker niet iets van een dag bij de dealer.
Gezien de opmerking over de "retourlucht" weten ze eigenlijk ook al waar het probleem zit ... een EGR die niet goed werkt.

Groeten MarcS

conny

Berichtdoor conny » 01 Mar 2017, 15:14

Wanneer hield de Td5 op met bestaan, dan? Dat was toch 2008?

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 01 Mar 2017, 15:54

2006-2007 ;)
110-Td5 X-tech 2006

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 01 Mar 2017, 20:04

conny schreef:Wanneer hield de Td5 op met bestaan, dan? Dat was toch 2008?

De Td5 bestaat (hopelijk) nog vele jaren.
Het is mijns inziens vooralsnog de mooiste LandRover motor (en goed beschouwd is het ook de laatste LandRover motor).

Maar goed, een auto uit 2008 heeft vrijwel zeker een 2,4 "Puma" onder de bultneus.

Groeten MarcS

fmulder

Re: Raar geluid bij koude motor - Defender 130 Puma 2008

Berichtdoor fmulder » 01 Mar 2017, 23:19

Oh ik ben vergeten te vermelden dat de EGR klep al vervangen is, het euvel was daarna nog aanwezig. Toen weer terug en weer aanrommelen en zoeken, het ging daarna eventjes goed, maar volgens de garage omdat alle waarden op 0 gezet waren? En de computer zelflerend zou zijn en het euvel dus daarom zachtjes weer terug kon komen.

Maar de EGR geeft inderdaad precies die problemen, maar vervangen heeft geen zin gehad.

Landmarcs schreef:
fmulder schreef:....
Als ik dus voor een stoplicht sta en het geluid is aanwezig, dan rij ik weg en voel ik weerstand, ineens is het weer voorbij, geluid weg en power weer volledig terug.
....
....

Het klinkt, dwz je beschrijving klinkt, als een EGR die soms wel en soms niet goed sluit.
Vermogensverlies en een raar "hol" geluid zijn kenmerkende klachten.

Bij het uitlezen hoeft er niet veel aan "fouten" te zijn opgeslagen.

Als je nog garantie hebt moet je aansturen op het vervangen van de EGR, dat is een klusje van nix, en zeker niet iets van een dag bij de dealer.
Gezien de opmerking over de "retourlucht" weten ze eigenlijk ook al waar het probleem zit ... een EGR die niet goed werkt.

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”