beste mensen,
na een uit- en opnieuw inbouwen van de startmotor, intussen gereviseerd, blijkt de dieselmotor niet meer te willen starten. Startmotor functioneert wel prima, maar de motor pakt niet aan. Zelfs aanslepen heeft geen positief resultaat. Je zou denken, dat het óf de brandstoftoevoer is, of de gloeispiralen. Of de stopknop vd motor, die zijn onbedoelde werk blijft doen...,alleen deze uitvoering heeft geen stopknop, wordt via het contactslot geregeld. Die zou ook defect kunnen zijn. Mijn vraag aan jullie is, hoe kan ik achterhalen wat de oorzaak van deze werkweigerende houding is?
Al vast bedankt voor jullie reacties!
LR 109 series, 1971, diesel start niet meer, startmotor is oke
LR 109 series, 1971, diesel start niet meer, startmotor is oke
LR series III 88 uit 1974 en een LR serie II 109 uit 1969, resp. op diesel en LPG. 'Gekkigheid'...
LR Freelander 2 uit 2011, dagelijks gebruik
LR Freelander 2 uit 2011, dagelijks gebruik
- Erik Peters
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
- Locatie: Heino
Re: LR 109 series, 1971, diesel start niet meer, startmotor is oke
Als de originele motor er nog in zou zitten dan heb je een stopknop. Aangezien het nu met de contactsleutel gaat zit er dus een andere (jongere) motor in. Welke?
Doorgaans zit ergens op de inspuitpomp een stop solenoïde als die geen stroom krijgt of als het ding defect is wordt geen brandstof ingespoten. Komt er (witte) rook uit de uitlaat bij starten of aanslepen?
Groet,
Erik.
Doorgaans zit ergens op de inspuitpomp een stop solenoïde als die geen stroom krijgt of als het ding defect is wordt geen brandstof ingespoten. Komt er (witte) rook uit de uitlaat bij starten of aanslepen?
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Re: LR 109 series, 1971, diesel start niet meer, startmotor is oke
idd.. vanaf de 2.5 diesel is het een electrische klep. daarvoor was het gewoon die stop kabel. mits het een santana is, want dan weet ik het niet
.
maar goed. wat heb je allemaal gecontroleerd? want er kan idd een hoop verkeerd zijn. het feit dat je motor rond gaat is in ieder geval een goed teken dat je startmotor werkt. maar er kan altijd toevallig een probleem opgetreden zijn bij het laatst weg zetten van de laro.
- als je manueel je opvoer pomp bedient en je draaid de bovenkant van je diesel filter open, zie je er dan brandstof uit komen?. dat betekend in ieder geval dat je opvoerpomp werkt. zelfs met een slechte opvoerpomp moet je even kunnen starten. hij valt dan meestal uit als je gas geeft omdat de pomp dan niet voldoende capaciteit leverd.
- doen je gloespiralen het nog. dus meet even of je spanning hebt op je eerste gloei spiraal. als je een nieuwer of ander blok hebt, moet je even kijken of ze in serie of paralel zitten. bij de 2.25 blokken zaten ze in serie, dus als er een spiraal kapot is, werkte er geen een. maar bij latere modellen zitten ze paralel, dus als er een kapot is dan moet je nog steeds starten, maar zal de motor even wat slechter lopen na het starten tot die cilinder door de motor warmte ook warm is. als ze in serie zitten, dan kun je kijken of je spanning hebt op je laatste gloeispiraal.
- je inspuitpomp kan een probleem geven. kijk eens of die nog rond pompt (je kun dit proberen door een van de buisjes naar de verstuivers los te draaien. dan proberen te starten. als het buisje gaat lekken dan heb je in ieder geval brandstof bij je verstuiver.
- je verstuivers kunnen door vuil verstopt geraakt zijn, alleen zou ik dan eerder verwachten dat je vermogen verliest omdat het meestal niet alle 4 de verstuivers tegelijk dicht zitten.
- als je een electrische klep hebt, dan moet je die er even uit draaien. als ik het goed had moest dat geen probleem geven maar opent dat gewoon de brandstof klep. punt is wel, als hij dan doorstart moet je hem even stilzetten door je voet op de rem te houden en dan de koppeling langzaam op laten komen.
- mocht je geen brandstof krijgen kan het ook zijn dat je filter dicht zit of er vuil in je aanzuigpijp in de tank zit.
genoeg dingen om naar te kijken dus
.
maar goed. wat heb je allemaal gecontroleerd? want er kan idd een hoop verkeerd zijn. het feit dat je motor rond gaat is in ieder geval een goed teken dat je startmotor werkt. maar er kan altijd toevallig een probleem opgetreden zijn bij het laatst weg zetten van de laro.
- als je manueel je opvoer pomp bedient en je draaid de bovenkant van je diesel filter open, zie je er dan brandstof uit komen?. dat betekend in ieder geval dat je opvoerpomp werkt. zelfs met een slechte opvoerpomp moet je even kunnen starten. hij valt dan meestal uit als je gas geeft omdat de pomp dan niet voldoende capaciteit leverd.
- doen je gloespiralen het nog. dus meet even of je spanning hebt op je eerste gloei spiraal. als je een nieuwer of ander blok hebt, moet je even kijken of ze in serie of paralel zitten. bij de 2.25 blokken zaten ze in serie, dus als er een spiraal kapot is, werkte er geen een. maar bij latere modellen zitten ze paralel, dus als er een kapot is dan moet je nog steeds starten, maar zal de motor even wat slechter lopen na het starten tot die cilinder door de motor warmte ook warm is. als ze in serie zitten, dan kun je kijken of je spanning hebt op je laatste gloeispiraal.
- je inspuitpomp kan een probleem geven. kijk eens of die nog rond pompt (je kun dit proberen door een van de buisjes naar de verstuivers los te draaien. dan proberen te starten. als het buisje gaat lekken dan heb je in ieder geval brandstof bij je verstuiver.
- je verstuivers kunnen door vuil verstopt geraakt zijn, alleen zou ik dan eerder verwachten dat je vermogen verliest omdat het meestal niet alle 4 de verstuivers tegelijk dicht zitten.
- als je een electrische klep hebt, dan moet je die er even uit draaien. als ik het goed had moest dat geen probleem geven maar opent dat gewoon de brandstof klep. punt is wel, als hij dan doorstart moet je hem even stilzetten door je voet op de rem te houden en dan de koppeling langzaam op laten komen.
- mocht je geen brandstof krijgen kan het ook zijn dat je filter dicht zit of er vuil in je aanzuigpijp in de tank zit.
genoeg dingen om naar te kijken dus
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
Re: LR 109 series, 1971, diesel start niet meer, startmotor is oke
Luitjes,
allereerst, het klopt, het is een 2495 cc diesel, afkomstig uit een Defender (volgens de vorige eigenaar), met gloeispiralen in serie geplaatst.
Ik ga eerst eens op zoek naar de electroklep. Een paar weken geleden haperde het contactslot ook, in die zin, dat de motor niet afsloeg, na uitzetten via de contactsleutel. Na een paar keer heen en weer draaien vd sleutel sloeg de motor wel af. Dus vrees is, dat bij het startprobleem met de startmotor, wat inmiddels dus verholpen is, het contactslot met de aansturing vd electroklep het helemaal heeft begeven.
Nu plotseling een haperende brandstoftoevoer komt me minder logisch over.
Mocht met uitschakelen vd electroklep de LR wel starten, waar is evt. een goede 2e hands of nieuwe versie contactslot te verkrijgen?
allereerst, het klopt, het is een 2495 cc diesel, afkomstig uit een Defender (volgens de vorige eigenaar), met gloeispiralen in serie geplaatst.
Ik ga eerst eens op zoek naar de electroklep. Een paar weken geleden haperde het contactslot ook, in die zin, dat de motor niet afsloeg, na uitzetten via de contactsleutel. Na een paar keer heen en weer draaien vd sleutel sloeg de motor wel af. Dus vrees is, dat bij het startprobleem met de startmotor, wat inmiddels dus verholpen is, het contactslot met de aansturing vd electroklep het helemaal heeft begeven.
Nu plotseling een haperende brandstoftoevoer komt me minder logisch over.
Mocht met uitschakelen vd electroklep de LR wel starten, waar is evt. een goede 2e hands of nieuwe versie contactslot te verkrijgen?
LR series III 88 uit 1974 en een LR serie II 109 uit 1969, resp. op diesel en LPG. 'Gekkigheid'...
LR Freelander 2 uit 2011, dagelijks gebruik
LR Freelander 2 uit 2011, dagelijks gebruik
- Erik Peters
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
- Locatie: Heino
Re: LR 109 series, 1971, diesel start niet meer, startmotor is oke
Als je rechtstreeks vanaf de accu (of een andere permanent stroomvoerende draad) 12 Volt op die afsluiter zet hoort de motor wel aan te slaan (wanneer je start). Draadje loshalen en de motor stopt weer.
Groet,
Erik.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Re: LR 109 series, 1971, diesel start niet meer, startmotor is oke
Erik,
al weer bedankt, hopelijk vind ik morgen of zaterdag tijd om het e.e.a. uit te proberen!
grt Herman
al weer bedankt, hopelijk vind ik morgen of zaterdag tijd om het e.e.a. uit te proberen!
grt Herman
LR series III 88 uit 1974 en een LR serie II 109 uit 1969, resp. op diesel en LPG. 'Gekkigheid'...
LR Freelander 2 uit 2011, dagelijks gebruik
LR Freelander 2 uit 2011, dagelijks gebruik
- Erik Peters
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
- Locatie: Heino
Re: LR 109 series, 1971, diesel start niet meer, startmotor is oke
Mocht de stop solenoïde defect zijn; dit is het onderdeelnummer: BAU4611L (even zoeken op onderdeelnummer en je komt diverse leveranciers tegen).
Groet,
Erik.
PS. En er is iemand die het ding had aangesloten op de verlichting (altijd licht aan, want licht uit = motor af), maar de lichtschakelaar in een 'Defender' is niet Land Rover's sterkste punt. Trouwens, met de lichtschakelaar in mijn Series III heb ik nooit problemen gehad.
Groet,
Erik.
PS. En er is iemand die het ding had aangesloten op de verlichting (altijd licht aan, want licht uit = motor af), maar de lichtschakelaar in een 'Defender' is niet Land Rover's sterkste punt. Trouwens, met de lichtschakelaar in mijn Series III heb ik nooit problemen gehad.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Re: LR 109 series, 1971, diesel start niet meer, startmotor is oke
klinkt idd als stopsolenoid... even eruit halen en stroom /massa op zetten... moet veertje/plunjer in/uit schieten... kan ook zooi inzitten...weet niet of het op een N/A ook zit, maar voor m'n 200tdi heb ik een "special Tool" gemaakt van sleutel 24... kun je de draai/slag maken 
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.
'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...
― Robert Downey Jr.
'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...
Re: LR 109 series, 1971, diesel start niet meer, startmotor is oke
Beste mensen,
Het bleek daadwerkelijk aan de stop solenoïde te liggen. Alleen bleek hij niet defect, maar hing de stroomtoevoer los.....zo simpel kan het zijn....in het donker met een tl-lampje zoeken was toch niet zo geslaagd....vanmiddag ging het beter....loopt weer als een zonnetje!
Dank voor jullie behulpzame tips!
Groeten,
Herman
Het bleek daadwerkelijk aan de stop solenoïde te liggen. Alleen bleek hij niet defect, maar hing de stroomtoevoer los.....zo simpel kan het zijn....in het donker met een tl-lampje zoeken was toch niet zo geslaagd....vanmiddag ging het beter....loopt weer als een zonnetje!
Dank voor jullie behulpzame tips!
Groeten,
Herman
LR series III 88 uit 1974 en een LR serie II 109 uit 1969, resp. op diesel en LPG. 'Gekkigheid'...
LR Freelander 2 uit 2011, dagelijks gebruik
LR Freelander 2 uit 2011, dagelijks gebruik
Re: LR 109 series, 1971, diesel start niet meer, startmotor is oke
graag gedaan. ja die schuifstekkers hebben wel eens de neiging om los te gaan als ze lam zijn. wat ik vaak doe is met een wirewrap de draad kort op de stekker vast zetten aan iets stevigs inde buurt als een trekontlastig.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten