conny schreef:Mocht geld geen probleem zijn, dan kun je ook de overdrive van roamerdrive overwegen. Schijnt probleemloos te zijn. ....
Of de Roamer probleemloos is wordt natuurlijk pas door de tijd bewezen.
Ik weet niet hoe (vlot) de Roamer schakelt. De electronische bediening van de GKN was een groot voordeel
(maar de electro-hydraulische bediening was ook een kwetsbaar element).
Als ik met de Td5+overdrive op een Franse (of andere) N-weg reed dan reed ik in 5+, lekker rustig in de toeren.
Was er dan een vrachtwaggel of een caravan dan was het rustig wachten tot een potentieel geschikte passeer-plek en dan terug naar 4+ (die altijd nog gelijk is aan de 5º zonder overdrive) om dan als er echt ruimte was snel naar 4- te gaan. Tijdens de inhaalmanoeuvre als de snelheid en toeren hoog genoeg zijn kon je dan nog tijdens het inhalen weer snel door naar 4+, en na de manoeuvre weer rustig door naar 5+.
Misschien ... was het meermaals gebruik van deze snelle schakel-mogelijkheid niet bevorderlijk voor de levensduur van de olie (of de overdrive).
Het was evenwel echt een feest, zelfs zonder "chippen" werd de Td5 ineens een heel stuk vlotter; en dat zonder een noemenswaardig groter verbruik -- ik reed gemiddeld beter als 1:11, en 's zomers op de lange einden tot rond de 1:12 zonder als een opa te rijden.
Naar verluid kon je met een aanhanger nog extra winst maken door in de hogere versnellingen eerst van 4+ naar 5- te gaan - qua overbrengingsverhouding is dat vrijwel gelijk, en dan kon je vervolgens de snelle electronische op-schakeling van 5- naar 5+ gebruiken om niet teveel momentum te verliezen. (Gelukkig heb ik geen trekhaak of aanhangers, want dit is vast nog weer extra belastend voor de overdrive.)
Groeten MarcS