DEF '02 TD5. Gezocht: testrit met Disco tussenbak?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
LaurensR

DEF '02 TD5. Gezocht: testrit met Disco tussenbak?

Berichtdoor LaurensR » 21 Feb 2017, 10:36

Hallo allemaal,

Ik ga mijn TD5 binnenkort ook gebruiken als dagelijkse auto, naast het offroad- en kampeerplezier. Het is een 110 die volledig standaard is en op Grabber wegbanden staat. Nu overweeg ik een tussenbakwissel met een disco overbrenging (via Vis) om hopelijk wat rustigere snelwegkilometers mogelijk te maken. Een overdrive durf ik niet aan vanwege de spookverhalen die je daarover vindt. Maar misschien heeft iemand goede ervaringen?

Ik zou graag eens met een vergelijkbare auto die een tussenbakwissel heeft uitgevoerd rijden om het verschil te ervaren. Is er misschien iemand -liefst ergens rond de lijn Utrecht-Breda- die mij daarmee zou kunnen helpen? Ik zorg voor koffie met wat lekkers :)

Groeten, Laurens
'02 Defender 110 TD5 // '00 Defender 110 TD5

conny

Re: DEF '02 TD5. Gezocht: testrit met Disco tussenbak?

Berichtdoor conny » 21 Feb 2017, 11:19

Mocht geld geen probleem zijn, dan kun je ook de overdrive van roamerdrive overwegen. Schijnt probleemloos te zijn. Ik wil wel, maar de schatbewaarster vind het geen goed plan. :roll:

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 21 Feb 2017, 11:22

Dag Laurens,

Ik ken je niet direct helpen, maar heb al wel een eerste suggestie (omdat er ook "spookverhalen" zijn rond de Disco-tussenbak: nl het verhaal dat die een veels te "hoge" 1º versnelling geeft).
Rijdt eens gedurende week (alleen) weg in de 2º versnelling. Als je daarmee kan leven dan is in ieder geval het Disco-"spookverhaal" uit de lucht want met zo'n tussenbak gaan je versnellingen slechts een halve stap omhoog.

Er is overigens naast de GKN-overdrive (die niet meer leverbaar is, en die toch ook zo z'n problemen kende) nu weer een Roamer-overdrive ... die in ieder geval als voordeel heeft dat die de olie deelt met de tussenbak (en als nadeel dat er geen GL5 olie in mag).
Ik zelf heb jaren lang plezier gehad van de GKN-overdrive .... totdat de overdrive kuren kreeg. Ik kan je van deze ervaring in ieder geval wel melden dat de Td5 (of althans mijn Td5 - eentje zonder chip-tuning etc., maar wel eentje die prettig soepel draaide) ook in de 5+overdrive nog voldoende trok, en zeker niet amechtig aan de overdrive hing -- 100 km/u bij net geen 2000 rpm is erg prettig kilometers maken.

Groeten MarcS

Pascal87

Berichtdoor Pascal87 » 21 Feb 2017, 11:55

Dag Laurens,

Ik ben in het gelukkige bezit van een defender 110 Td5 met disco vertanding. Je hebt het over een versnellingsbak wissel, maar om de vertanding in de tussenbak aan te passen hoeft de bak er niet onderuit.

Ik heb zelf net mijn tussenbak verwisseld en heb weer gekozen voor een disco overbrenging. Snelwegkilometers zijn erg aangenaam. Het wegtrekken in eerste versnelling merk ik weinig verschil met andere Td5 defenders. Die van mij is wel gechipt en loopt als een zonnetje. In de low gear maakt deze vertanding overigens geen verschil.

Ik zou het gewoon doen, als je veel snelwegkilometers maakt. Ben net terug van een tripje naar de Noordkaap, dat was wel aangenaam :D

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 21 Feb 2017, 13:18

Landmarcs schreef:Ik zelf heb jaren lang plezier gehad van de GKN-overdrive .... totdat de overdrive kuren kreeg. Ik kan je van deze ervaring in ieder geval wel melden dat de Td5 (of althans mijn Td5 - eentje zonder chip-tuning etc., maar wel eentje die prettig soepel draaide) ook in de 5+overdrive nog voldoende trok, en zeker niet amechtig aan de overdrive hing -- 100 km/u bij net geen 2000 rpm is erg prettig kilometers maken.

Onder mijn (standaard) Td5 zit een (nog goed functionerende) GKN-overdrive en ik kan bovenstaande bevestigen. Ik heb meer ervaring met zo'n GKN-overdive, want ik had er eentje onder mijn (standaard) 300 Tdi (en de eerste 80.000 km gingen probleemloos, maar toen kwamen er probleempjes). Aangezien ik die overdrive wel miste, heb ik onlangs zo'n Roamer overdrive aangeschaft voor de 300 Tdi (Kosten ca. 2000,- euro). En of die echt probleemloos is (zoals Conny schrijft) moet nog blijken, want ik heb het ding nog niet gemonteerd.
Toen ik de Roamer overdrive bestelde, werd mij geadviseerd om een Disco tussenbak(overbrenging) te monteren in plaats van die overdrive. Het is in ieder geval goedkoper.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 21 Feb 2017, 13:28

conny schreef:Mocht geld geen probleem zijn, dan kun je ook de overdrive van roamerdrive overwegen. Schijnt probleemloos te zijn. Ik wil wel, maar de schatbewaarster vind het geen goed plan. :roll:

Ze zijn niet te geef, maar als ie voor ± € 2.000 verder probleemloos wil werken dan vind ik het geen gekke investering.
Als je je een beetje inhoud, en langere einden rijdt dan krijg je niet 20% (die GKN indertijd noemde) maar wel 10% meer kilometers uit de liter diesel.
In diesel-rendement ga je het misschien niet terugverdienen, maar wellicht wel als je ook de motor-slijtage meerekent, en in comfort-rendement is een overdrive op de Td5 onbetaalbaar.

Groeten MarcS

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 21 Feb 2017, 13:36

Erik Peters schreef:Onder mijn (standaard) Td5 zit een (nog goed functionerende) GKN-overdrive .....

En ... hij zit er al sinds 2003 onder ... niet te veel kilometers, en intensief onderhoud ... met name dat laatste doet de GKN waarschijnlijk goed.
D'r zit een beetje (te) weinig olie in de GKN, dat is waarschijnlijk het grootste probleem.

Groeten MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 21 Feb 2017, 19:56

Landmarcs schreef:D'r zit een beetje (te) weinig olie in de GKN, dat is waarschijnlijk het grootste probleem.

Dat is heel goed mogelijk, de halve liter olie die er rood van kleur in gaat, komt er in ieder geval bruin uit, een teken dat de olie te heet wordt. Zelfs een speciale ATF die hogere temperaturen kan verdragen verkleurde toch nog....
Landmarcs schreef:
Erik Peters schreef:Onder mijn (standaard) Td5 zit een (nog goed functionerende) GKN-overdrive .....

En ... hij zit er al sinds 2003 onder ... niet te veel kilometers, en intensief onderhoud ... met name dat laatste doet de GKN waarschijnlijk goed.

Inmiddels heeft de auto 177.000 km op de teller en bij 180.000 km krijgt de LR weer nieuwe (motor)olie en ik was van plan om dan de overdrive ook van nieuwe olie te voorzien.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Rangie

Berichtdoor Rangie » 21 Feb 2017, 20:13

We hebben flink wat kms gemaakt met onze toenmalige Defender td5 en Disco tussenbak. Wagen had wel een re-map gehad van Bas4cars, en liep geweldig! trok opperbest, met 265/75 GG AT2 met rokende banden wegtrekken, geen probleem :D
Gr. Rangie
Range Rover Evoque 2.2 sd4 prestige
'per aspera ad astra'

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 21 Feb 2017, 20:43

conny schreef:Mocht geld geen probleem zijn, dan kun je ook de overdrive van roamerdrive overwegen. Schijnt probleemloos te zijn. ....

Of de Roamer probleemloos is wordt natuurlijk pas door de tijd bewezen.

Ik weet niet hoe (vlot) de Roamer schakelt. De electronische bediening van de GKN was een groot voordeel (maar de electro-hydraulische bediening was ook een kwetsbaar element).

Als ik met de Td5+overdrive op een Franse (of andere) N-weg reed dan reed ik in 5+, lekker rustig in de toeren.
Was er dan een vrachtwaggel of een caravan dan was het rustig wachten tot een potentieel geschikte passeer-plek en dan terug naar 4+ (die altijd nog gelijk is aan de 5º zonder overdrive) om dan als er echt ruimte was snel naar 4- te gaan. Tijdens de inhaalmanoeuvre als de snelheid en toeren hoog genoeg zijn kon je dan nog tijdens het inhalen weer snel door naar 4+, en na de manoeuvre weer rustig door naar 5+.
Misschien ... was het meermaals gebruik van deze snelle schakel-mogelijkheid niet bevorderlijk voor de levensduur van de olie (of de overdrive).
Het was evenwel echt een feest, zelfs zonder "chippen" werd de Td5 ineens een heel stuk vlotter; en dat zonder een noemenswaardig groter verbruik -- ik reed gemiddeld beter als 1:11, en 's zomers op de lange einden tot rond de 1:12 zonder als een opa te rijden.

Naar verluid kon je met een aanhanger nog extra winst maken door in de hogere versnellingen eerst van 4+ naar 5- te gaan - qua overbrengingsverhouding is dat vrijwel gelijk, en dan kon je vervolgens de snelle electronische op-schakeling van 5- naar 5+ gebruiken om niet teveel momentum te verliezen. (Gelukkig heb ik geen trekhaak of aanhangers, want dit is vast nog weer extra belastend voor de overdrive.)

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”