Na 5 jaar zonder problemen gereden te hebben, nu toch twee dure reparaties in twee maanden tijd.
Eind november is de oliekeering van de krukas vervangen, hiervoor moest de versnellingsbak eronder uit.
Toen is gelijk het vliegwiel en zijn de koppelingsplaten gecontroleerd, toen is geen slijtage geconstateerd en dus besloten om alles te laten zitten.
Maar nu afgelopen week heeft de slave cilinder van de koppeling het begeven, met als gevolg nu weer de bak eronder uit, om zowel de slave cilinder als de koppelingsplaten te vervangen. Deze laatste bleken doordrenkt van olie te zijn.
Is dit toeval of wat, of heeft iemand hier ook ervaring mee?
Freelander 2, TD4, defecte slave cilinder, bjr 2012
Freelander 2, TD4, defecte slave cilinder, bjr 2012
Defender 130 TD5
88 Series III diesel
88 Series III diesel
- RobStewart
- Berichten: 2280
- Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
- Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
- Contact:
Re: Freelander 2, TD4, defecte slave cilinder, bjr 2012
... not a coincidence if the garage checked everything at the time they did the crankshaft oil seal, and hopefully all the seals on the transfer box (IRD in old Freelander speak)
As a matter of course when we remove an F2 box we change the slave because it costs nothing in relation to the labour involved in changing it later on, also the clutch driven plate and pressure plate are thoroughly inspected.
The problem with the "all in one" slave cylinders used on Td4 Defender, Freelander 1 TD4 and 2, Evoque and D3/D4 is that they are dual purpose so act as the thrust bearing and slave and wear out quicker than the traditional slave of earlier models.
So ... unfortunately the garage couldn't have predicted it would fail but are naive to do all that work and not replace it.
Rob
As a matter of course when we remove an F2 box we change the slave because it costs nothing in relation to the labour involved in changing it later on, also the clutch driven plate and pressure plate are thoroughly inspected.
The problem with the "all in one" slave cylinders used on Td4 Defender, Freelander 1 TD4 and 2, Evoque and D3/D4 is that they are dual purpose so act as the thrust bearing and slave and wear out quicker than the traditional slave of earlier models.
So ... unfortunately the garage couldn't have predicted it would fail but are naive to do all that work and not replace it.
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two
Re: Freelander 2, TD4, defecte slave cilinder, bjr 2012
Rob bedankt voor je reactie.
Defender 130 TD5
88 Series III diesel
88 Series III diesel
Re: Freelander 2, TD4, defecte slave cilinder, bjr 2012
Goh wat krijg ik toch altijd een jeuk als een garage of monteur slijtage delen terug steekt omdat ze "er nog prima uitzien". Dat slaat gewoon nergens op! Ik zou ook zeker onderhandelen over het arbeidsloon voor deze overbodige klus!

Ook op een reparatie zit garantie en dit is gewoon een miskleun.
Ook op een reparatie zit garantie en dit is gewoon een miskleun.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Re: Freelander 2, TD4, defecte slave cilinder, bjr 2012
De dealert is ook nog niet van me af..
Defender 130 TD5
88 Series III diesel
88 Series III diesel
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Freelander 2, TD4, defecte slave cilinder, bjr 2012
Edward schreef:Goh wat krijg ik toch altijd een jeuk als een garage of monteur slijtage delen terug steekt omdat ze "er nog prima uitzien". Dat slaat gewoon nergens op! Ik zou ook zeker onderhandelen over het arbeidsloon voor deze overbodige klus!![]()
Ook op een reparatie zit garantie en dit is gewoon een miskleun.
Tja, een leuke (jeukende) manier om je werkplaats-bezetting en -omzet te verbeteren.
Een deel van de klanten betaalt gewoon, een deel moppert en betaalt en een deel moppert nog iets heviger. Als je het handig "verkoopt" maak je ook nog een deel "gelukkig" met een coulance-regeling. Dat je met zo'n beleid ook een aantal verstandiger klanten wegjaagt .... maakt alleen maar dat het aandeel gewoon betalende klanten groeit. Dat je uiteindelijk je "goede" naam te grabbel gooit, en het merk en de merk-dealer een slechte naam geeft, is een gevalletje "na ons de zondvloed". Ofwel: Een mooi voorbeeld van het moderne sterfhuis-ondernemerschap.
Groeten MarcS
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten