Series III -88; storing in remsysteem

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Pascal-88

Series III -88; storing in remsysteem

Berichtdoor Pascal-88 » 05 Feb 2017, 13:07

Hallo allen.

Sinds 3 maanden ben ik in het bezit van een Series III -88, diesel uit 1975.

Uit voorzorg heb ik alle vier de remcylinders en remschoenen met nieuwe vervangen.
Echter vanaf dat moment moet ik 1x pompen voordat ik in het pedaal remdruk heb.

We hebben het systeem luchtvrij gemaakt, en nogmaals, en daarna nog een keer! Zowel eerst van achter naar voren en andersom...
De afstel bouten voor de remschoenen hebben we zodanig afgesteld dat het wiel draait (op de krik) totdat het weerstand oplevert, dan 1x klik terug zodat het wiel weer vrij loopt. Toen hoorde ik dat de hoofd remcylinder ook ontlucht zou kunnen worden, maar dat is (volgens mij) niet het geval.

Gisteren ben ik toch nog maar een keer met de hoofd remcylinder bezig geweest. Kijken of de afstelling misschien iets zou doen.
Ik had tijdens het rijden direct remdruk...?!?, maar het bleef ook remmen, vooral bij het rechter achterwiel....

Bij dit rechter achterwiel paste alles in het begin ook zeer moeilijk. Met de slijptol heb ik van de remschoen (op het contact met de remcylinder) een paar mm. moeten weghalen anders ging het niet. De remtrommel paste er ook maar net overheen! Het terugdrukken van de zuiger in de cylinder gaat ook zeer moeizaam.

Wat kan het zijn?
Is dit een teken dat de hoofd remcylinder defect is?
Heb ik per ongeluk een cylinder op een verkeerd wiel gezet, RV > RA, of LA >RA?
Kan het zijn dat ik remcylinders- en schoenen heb voor een 11" trommel ipv van 10"?

Mijn kennis houdt hier op ;)
Ik hoop dat jullie me op weg kunnen helpen :idea:

Groeten Pascal.

RobStewart

Re: Series III -88; storing in remsysteem

Berichtdoor RobStewart » 05 Feb 2017, 13:38

... brakes on a Series is one of the main complaints I hear all the time.

A few simple checks can save a huge amount of time, so here we go

- adjust each wheel so that the shoe is firmly against the drum and you cannot rotate the wheel
- press the pedal so that it is firm
- now release and give it a minute
- now press the pedal again

If the pedal is firm then you need to re adjust the brakes, normally I take them back two notches on the snail cam after adjusting them so you cannot turn the wheel.

If the pedal is still soft on the first press then you have air in the system.

Now to bleed the system correctly it is best to have a couple of brake hose clamps.

Clamp both front flexi hoses and press the pedal, if it is still soft then you have air in the rear and you need to bleed both rear cylinders.

If the pedal is hard, then clamp the rear jump hose and un-clamp the right hand front hose. Test the pedal, if it is soft then you have air in that part and you need to bleed it.

Now clamp the right flexi hose and un-clamp the left one. Test the pedal, if it is soft then you have air in that part and you need to bleed it..

Now remove all the clamps and test.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 05 Feb 2017, 14:55

Pascal-88 schreef:Gisteren ben ik toch nog maar een keer met de hoofd remcylinder bezig geweest. Kijken of de afstelling misschien iets zou doen.
Ik had tijdens het rijden direct remdruk...?!?, maar het bleef ook remmen, vooral bij het rechter achterwiel....

Wanneer je de bedieningsstang geen vrije slag geeft, kan het zijn dat er geen remolie terug kan lopen naar het reservoir, omdat deze opening niet wordt vrijgegeven. Er kan dan permanent druk op het remsysteem staan.
Net als bij het koppelingspedaal, dient er 1,5 mm vrije slag te zijn tussen de bedieningsstang en het zuigertje in de hoofdremcilinder.
Schermafbeelding 2017-02-05 om 14.40.07.png
Tevens bestaat de mogelijkheid dat je een wielremcilinder verkeerd hebt gemonteerd, volgens het onderdelenboek zit er verschil tussen links en rechts en vóór en achter. Wat het verschil tussen vóór en achter exact is weet ik niet, misschien de inwendige diameter?).

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

RobStewart

Berichtdoor RobStewart » 05 Feb 2017, 15:51

Erik Peters schreef:Tevens bestaat de mogelijkheid dat je een wielremcilinder verkeerd hebt gemonteerd

.. you cannot fit an 11"front brake cylinder to a 10" front brake as you would have a hole at the bottom of the backing plate that was missing the second cylinder ;)

... you could fit an 11"rear brake cylinder to an 10"rear however.

So Part Numbers for a 1975, ... however it could have been upgraded later ;)

10" Front: Left 243297, Right 243296
10" Rear: Left 243303, Right 243302

11" Front: ... there are 4 of them ;)
11" Rear: Left 243297, Right 243296 same as the original fronts.

Rob

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery

GertJantH

Berichtdoor GertJantH » 06 Feb 2017, 15:00

Ik had ongeveer het beschreven probleem tijdens onze reis in Zuidelijk Afrika (07/2016-01/2017).
Bij een inspectie in Lusaka bleek al dat de hoofdremcilinder niet al te best meer was. Daarvan zijn toen, bij gebrek aan een goede nieuwe hoofdremcilinder, rubbers vervangen. Uiteindelijk heb ik de hoofdremcilinder alsnog vervangen (in Mombassa) voor een nieuwer Defender-model, daarvoor moesten overigens wel de twee koppelingen aan de remleidingen vervangen worden.

Verder heb ik nu nog steeds dat m'n achterste remmen niet echt lekker werken, maar dat heeft met iets anders te maken, dat moet ik nog verder onderzoeken zodra onze Milady Landy weer in Nederland is.
Noem een echte Landy geen LaRo!
https://www.facebook.com/MiladyLandy
http://www.miladylandy.nl

Pascal-88

Berichtdoor Pascal-88 » 06 Feb 2017, 18:47

Hallo allemaal,

Tnkx voor de reacties alvast ;)

@ Rob Stewart:
De procedure zoals ik die heb toegepast is iets anders dan jij omschrijft.
- pedaal gepompt tot aan de remdruk.
- per wiel ontluchtingsnippel losdraaien (incl. slangetje).
- dichtdraaien > weer pompen
- herhalen totdat er geen luchtbelletjes meer meekomen.
- Ieder wiel afzonderlijk.
Rechts gestuurde Laro: LV, RV, LA en als laatste RA. We hebben het ook andersom gedaan, en nog keer!
Er kan echt geen lucht meer in zitten!

@ Erik Peters:
Daar heb je een punt. Toevallig sprak ik een collega hierover, zei het zelfde ;)
Ga ik direct aanpassen.
2) Volgens mij heb ik de remcylinders geplaatst zoals het op de doosjes was aangegeven...., maar goed, ik kan het per ongeluk verkeerd hebben gedaan. :?

@ Rob Stewart:
Het zijn 10" trommels met 1x cylinder aan de bovenkant.
Kan ik aan de cylinder zien of ik ze op de juiste plaats heb zitten.
Op de cylinder RA staat een [ 1 ], kan ik daar iets mee?

@ Gert Jan H
De hoofd remcylinder vervangen, zou dat de oplossing zijn....
Ze kosten de kop niet en dan hebben we weer een mogelijk defect uitgesloten.
Ik wacht hier nog even wat suggesties af, anders komt er een nieuwe op ;)

Bedankt alvast en greetz, Pascal

RobStewart

Berichtdoor RobStewart » 06 Feb 2017, 21:12

Pascal-88 schreef:De procedure zoals ik die heb toegepast is iets anders dan jij omschrijft.

... the procedure I gave is a test procedure to check if it is air or adjustment and also makes sure there is no air in the system.

Pascal-88 schreef:Rechts gestuurde Laro: LV, RV, LA en als laatste RA. We hebben het ook andersom gedaan, en nog keer!
Er kan echt geen lucht meer in zitten!

... For a right hand drive Land Rover then it is LA, RA, LV en als laaste RV. You work from furthest away to nearest ... and yes there still can be air in the system, you haven't proved that there isn't. ;)

Pascal-88 schreef:Kan ik aan de cylinder zien of ik ze op de juiste plaats heb zitten.
Op de cylinder RA staat een [ 1 ], kan ik daar iets mee?

It's difficult to get it wrong, they don't fit any other way.

Rob

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery

conny

Berichtdoor conny » 07 Feb 2017, 14:38

Heer Landrover heeft met dat model, in zijn oneindige wijsheid, besloten de ontluchtingsnippels niet aan de bovenkant te maken, maar aan de zijkant :roll:
Dit heeft als consequentie dat je nooit alle lucht uit de remcylinder krijgt, want in de bovenkant zitten nog minieme belletjes. Na 5 liter remolie er door pompen ga je toch een en ander afvragen. :evil:

Oplossing; trommels eraf, schoenen eraf en lijmtang op de zuigers zetten zodat ze ingeperst worden. Zodoende is de ruimte in de remcylinder teruggebracht tot miniem. Nu nog een keer ontluchten en je zult zien dat er nog steeds lucht uitkomt.

Nog mooier; die troep eraf en schijfremmen erop. :lol: :lol:

4keer4

Berichtdoor 4keer4 » 06 Mar 2017, 17:17

Eesibleed gebruiken. Daarmee pers je remvloeistof via de hoofdremcilinder naar de wielcilinders waarvan je een voor een de ontluchtingsnippels moet opendraaien tot de vloeistof vrij van vuil of luchtbelletjes is. Eénmans operatie die bij mij met wat voor auto dan ook succesvol is.
4keer4

DAppeldorn

Berichtdoor DAppeldorn » 06 Mar 2017, 19:50

Het beste is alleen de instructies opvolgen van het werkplaatsboek! en onderdelenboek.
En Suffix nummer in de gaten houden.

Jam potje met slang methode i.v.m. de keringen van het hoofdremcilinder, snel, goedkoop en werkt altijd zolang het slangetje maar in een laagje Dot ligt.

onderdelen boek bekijken, instructies opvolgen en beginnen bij hoofdremcilinder, daarna ontluchten en hoofdremcilinder checken.

voor is de rem cilinder dikker in diameter, 88 had volgens mij 10" voor en 10" achter tot bepaalde suffix.
en het afstellen van de hoofdremcilinder kost wat tijd, zie wp handboek. zoveel cm van vloer en zoveel mm vrije slag. (pedaalhoogte en vrije speling!)

Moet eerlijk zeggen dat ik nooit problemen heb gehad met de remtrommels, behalve dat automatische spanners wel een uitkomst waren geweest :lol: .
maar je praat over pre 80er jaren, en LR is van de regel; Als iets goed is moet je het niet veranderen.

Idem bij S2 normaliter nooit aan je hoofdrem of hoofd koppeling cilinder zitten, deze is afgesteld en hoeft niet te worden versteld bij slijtage.
Behalve als het lek is of je pedaal hoogte en vrije speling niet klopt.

Terug naar “Techniek”