Defender 90 1986 rhd conversie lhd v8 3.9 efi automaat

Verslagen van modificaties, restauraties interieurinrichting etc geen reparaties. Reageren alleen per PB
Jelledefender

Defender 90 1986 rhd conversie lhd v8 3.9 efi automaat

Berichtdoor Jelledefender » 09 Aug 2023, 15:48

Beste allemaal!

Na een tijd rond te hebben gereden in een defender 90 rhd 200 TDI uit 1986 zijn we zeer verliefd geworden op de auto. Maar door waar en hoe wij het gebruiken is het wenselijk om er een benzine van te maken met de voorkeur voor een automaat en een links gestuurd uiteraard! Zo hebben we een lhd disco 1 v8 3.9 efi automaat gekocht deze is reeds helemaal netjes uit elkaar gehaald, alles schoon gemaakt daarna gestraald en gespoten. De motor ga ik laten reviseren. Nu is de defender bijna helemaal kaal gemaakt en kan er aan het opbouwen worden begonnen. Ook ben ik in het bezit van een compleet links gestuurd td5 dashboard.

Nu er aan het opbouwen kan worden begonnen heb ik een aantal vragen. Dit zullen er gedurende het project alleen maar meer worden.
Omdat ik alles van het onderstel los heb liggen wil ik graag alle rubbers en kogel gewrichten vernieuwen.

Nu vroeg ik me af of er mensen zijn die me aan een onderdelen lijst kunnen helpen voor ombouwen van rhd naar lhd aan de hand van een disco als donor. Ook ben ik benieuwd wat het advies is qua rubbers. De een adviseerde Polly bussen en de andere zegt liever origineel, plus als ik een set wil halen wat moet ik van de disco en wat speciaal voor de defender halen. (Alle bussen heb ik er al uit geperst).

Hoe meet je uit waar de gaten van de pedalen komen? Heb ook een bracket met pedalen uit de disco gehaald, past deze ook?

Heb nog een ton aan foto’s gemaakt. De auto staat in Loosdrecht.

Mocht iemand me kunnen helpen zou geweldig zijn!

Groet

Jelle
0637356692
Bijlagen
IMG_1103.jpeg
IMG_1102.jpeg
IMG_8808.jpeg

pascal110

Re: Defender 90 1986 rhd conversie lhd v8 3.9 efi automaat

Berichtdoor pascal110 » 11 Aug 2023, 10:08

lijst onderdelen dashboard.
kijk hier ook eens, viewtopic.php?t=3646

MTC6080
COVER WIPER MOTOR € P.O.A.
MRC7283
PARCEL TRAY (NIET MEER LEVERBAAR)
MTC6167 (WORDT AWR5987-LR)
FINISHER € P.O.A.
MRC8585 (WORDT FBS000430-LR)
PANEL CLOSING € P.O.A.
MTC6142
GRAB HANDLE € P.O.A.
MTC4618
TRIM PANEL (NIET MEER LEVERBAAR)
MWC9339PMA-LR
TRIM PANEL € P.O.A.
JEC001030
HEATERASSY LHD € P.O.A.
347586
HEATER CONTROLS & MOUNTING PLATE € P.O.A

dan nog stuurhuis, en fuselagerbol.
dacht dat ik hiermee alles zo n beetje gehad heb.

je zegt 86 met 200tdi, dus een motor wissel heb je al gedaan, zou je adviseren om niet nog meer te veranderen, rdw regel 1/3, pas op dat je geen samengesteld voertuig krijgt. en ook bij verkoop later, td5 dashboard, event pushbuttondeuren, assen. keuze is natuurlijk aan jou,
rdw kijkt ook naar as nr, weet dat je 10 spline steekassen hebt en graag 24 er in, ook trommelrem en graag schijfrem, maar dan ook de 2 leiding hoofdremcilinder graag vervangen door latere 3 leiding.

wat betreft polybush is er maar een de echte, en die meer als 100dkm mee gaan, had de polyb van paddock eens geprobeerd maar na 2x goed terreinrijden al weg gesleten. https:www.polybush.co.uk

als het goed is zijn de gaten voor pendaalbox voor gestands in het schutboard. en je moet zo zien dat een bracket van disco heel anders is, dus zou dit zeker niet doen.
wat ik zou doen, alles laten galvaniseren, en of nieuw chassis, zelfde 200tdi en origineel laten , wel schijfrem en 24 spline, origineel lhd defender.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 11 Aug 2023, 10:56

pascal110 schreef:....
dan nog stuurhuis, en fuselagerbol.
dacht dat ik hiermee alles zo n beetje gehad heb.

je zegt 86 met 200tdi, dus een motor wissel heb je al gedaan, zou je adviseren om niet nog meer te veranderen, rdw regel 1/3, pas op dat je geen samengesteld voertuig krijgt. en ook bij verkoop later, td5 dashboard, event pushbuttondeuren, assen. keuze is natuurlijk aan jou,
rdw kijkt ook naar as nr, weet dat je 10 spline steekassen hebt en graag 24 er in, ook trommelrem en graag schijfrem, maar dan ook de 2 leiding hoofdremcilinder graag vervangen door latere 3 leiding.

Ik zou zeggen dat een nieuwe verandering van die eerste 1/3 (motorisering+aandrijflijn) de 1/3—2/3 status niet wijzigt.

Bij mijn weten zijn Disco 1 assen goed uitwisselbaar met die van een 90.   Of je nog verder delen van de besturingsorganen kan gebruiken weet ik niet.   In ieder geval moet ook de Panhard-stang naar LHD omgezet worden.

Wat denkelijk wel weer aandacht vraagt is het LHD Td5 dashboard, dwz van het stukje "meterkast" zit je met de andere Td5 electrickery — het zou maar zo zo kunnen zijn dat de LHD Td5 "meterkast" een gewild onderdeel is, de ruil met een beter passende oudere analoge LHD "meterkast" zou dus zelfs financieel voordelig kunnen zijn.

Groeten MarcS

PS  Het netjes documenteren van de herkomst van motorblok en assen etc. is denkelijk wel slim.   Mochten er later vragen zijn (of wanneer je spare-parts nodig hebt) dan heb je in ieder geval die herkomst documentatie om op terug te vallen.

pascal110

Berichtdoor pascal110 » 11 Aug 2023, 11:37

o ja, wat wel goed is om te doen, een hoofdzekering zoals in 300tdi zit, bij jou gaat hoofdstroom zonder hoofdzekering naar je kleine zekeringen binnen, en alle bruine draden zijn dus niet gezekerd, tussen accu-startmotor- contact en zekeringskast.

Terug naar “projectverslagen”