Beste allemaal,
Sinds een jaar heb ik problemen met het alarm op mijn 110 Tdi uit 98. De ene keer werk hij wel, de ander keer knippert het lampje wel maar heb ik de afstandbediening niet eens nodig nabij het contact. Er zit geheel geen logica in de problemen, maar ik wil voorkomen dat ik tijdens mijn vakantie een keer stil kom te staan. Eigenlijk wil ik het helemaal verwijderen, maar dat lijkt me nog niet zo'n makkelijke klus.
Ik kom online vaak de oplossing tegen om de startonderbreking te omzeilen tpv de "spider". Nu ben ik op zoek gegaan, maar kom deze niet tegen in de ruimte onder de bestuurderstoel (LHD). Kan het zo zijn dat deze spider helelemaal niet aanwezig is in een "98, of zit deze ergens achter het dash verstopt?
mvg
Mark
Waar zit (of heeft) de imobilisatie spider in een 110 300TDi '98
-
Roger B.
Re: Waar zit (of heeft) de imobilisatie spider in een 110 300TDi '98
alarmunit is als ik me niet vergis een groen kastje dat achter je instrumentenpaneel gemonteerd zit
gone
Klopt, achter het instrumentenpaneel.
Het is mogelijk dat ding te omzeilen / uit te schakelen, de vorige eigenaar van de mijne heeft hem uitgeschakeld en een after-market unit (laten) inbouwen. Dus hoe die dat precies gedaan heeft weet ik niet.
Vaak hebben problemen met de spider slechte soldeerpunten op de print als oorzaak. Dat kan je zelf verhelpen. Een mooi uitgebreid verhaal hiervoor staat hier. Foto's e.d. betreft wel een spider uit een 300 Tdi Discovery, maar behalve de locatie is dat voor een Defender hetzelfde.
Het is mogelijk dat ding te omzeilen / uit te schakelen, de vorige eigenaar van de mijne heeft hem uitgeschakeld en een after-market unit (laten) inbouwen. Dus hoe die dat precies gedaan heeft weet ik niet.
Vaak hebben problemen met de spider slechte soldeerpunten op de print als oorzaak. Dat kan je zelf verhelpen. Een mooi uitgebreid verhaal hiervoor staat hier. Foto's e.d. betreft wel een spider uit een 300 Tdi Discovery, maar behalve de locatie is dat voor een Defender hetzelfde.
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
Ik heb de zelfde Defender uit het zelfde jaar. Bij mij waren de pootjes van de relais op de printplaat losgescheurd. Dit zorgde er voor dat ik af en toe niet kon starten. De spider zit bij jou onder de bestuurdersstoel on een metalen kast met popnagels afgesloten. Het artikel dat Vincent stuurt is een goede start. Ik heb alleen de relais op de printpraat (PCB) vastgelijmd om herhaling te voorkomen. Kan je hier lezen:
viewtopic.php?f=14&t=7582&p=61323&hilit=spider#p61323
viewtopic.php?f=14&t=7582&p=61323&hilit=spider#p61323
Defender 110 sw 300Tdi
Grillo 31 4wd tractor
Grillo 31 4wd tractor
en zo maak je hem open:
Defender 110 sw 300Tdi
Grillo 31 4wd tractor
Grillo 31 4wd tractor
Bedankt voor jullie reacties.
Het groene kastje had ik al gevonden, maar de spider is nergens te vinden. Onder de bestuurdersstoel ook niet. Ik heb al vanalles gegoogleld en kom het probleem wel vaker tegen, maar helaas geen oplossingen. Inmiddels heb ik een endoscoop achter het dash gehad maar nog niets gevonden. Zou het kunnen dat bij deze modellen de spider in de alarmunit is opgenomen? Ik ga de onderbreking sowieso omleiden, maar zou toch graag willen weten of die spider ergens zit. Op verschillende forums heb ik gelezen dat men het relais op startmotor rechtstreeks aansluit op het contact. Hoort dit niet via het extra startrelais te lopen zoals origineel?
Mark
Het groene kastje had ik al gevonden, maar de spider is nergens te vinden. Onder de bestuurdersstoel ook niet. Ik heb al vanalles gegoogleld en kom het probleem wel vaker tegen, maar helaas geen oplossingen. Inmiddels heb ik een endoscoop achter het dash gehad maar nog niets gevonden. Zou het kunnen dat bij deze modellen de spider in de alarmunit is opgenomen? Ik ga de onderbreking sowieso omleiden, maar zou toch graag willen weten of die spider ergens zit. Op verschillende forums heb ik gelezen dat men het relais op startmotor rechtstreeks aansluit op het contact. Hoort dit niet via het extra startrelais te lopen zoals origineel?
Mark
-
Roger B.
Ik heb het vast altijd verkeerd begrepen, omdat ik me er ook nooit in verdiept heb (had geen auto met zulke problemen) maar IS de spider niet gewoon dat groene kastje van het alarm?
gone
Volgens de elektrische schema's die ik heb gezien is dit los van het groene kastje.
Maar ik heb ook niet het schema van een 98. Enkel van een 97(als dat überhaupt verschil uitmaakt)
Maar ik heb ook niet het schema van een 98. Enkel van een 97(als dat überhaupt verschil uitmaakt)
- Erik Peters
@ Roger B. De spider is een apart "kastje", dat aangesloten is op het groene kastje van het alarm.
@ Mark1974. Bij mijn Defender 110 300 Tdi csw uit 1998 zit ie bij de accu onder de bestuurdersstoel, in een (zwart) metalen doosje met popnagels vast tegen het voorschot aan, verstopt.
Groet,
Erik.
@ Mark1974. Bij mijn Defender 110 300 Tdi csw uit 1998 zit ie bij de accu onder de bestuurdersstoel, in een (zwart) metalen doosje met popnagels vast tegen het voorschot aan, verstopt.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Dit is heel vreemd. Ben je de eerste eigenaar, kan je achteralen of de vorige eigenaar aanpassingen heeft uitgevoerd?
Wat je ook nog kan proberen is onder de cubbybox kijken. Hier zit in ieder geval de ECU van de EGR en wellicht de spider..
Wat je ook nog kan proberen is onder de cubbybox kijken. Hier zit in ieder geval de ECU van de EGR en wellicht de spider..
Defender 110 sw 300Tdi
Grillo 31 4wd tractor
Grillo 31 4wd tractor