Disco 2 TD5 2e Accu management (welke accu)?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs

Re: Disco 2 TD5 2e Accu management (welke accu)?

Berichtdoor Landmarcs » 30 Mei 2015, 00:37

Peu schreef:even kort!

Neem ook met parallel schakeling een accu die niet meer afwijkt dan 10% ivm verschil in inwendige weerstand? Dit verstoort het laadprogramma.
.......

Accu's van een gelijk type/constructie kunnen per definitie niet wezenlijk in inwendige weerstand verschillen, hoe groot of klein de capaciteit ook is.

De inwendige weerstand is afhankelijk van de "chemie" en de opbouw, en niet van de capaciteit, en weerstandsverschillen van meer dan 10% zijn dan ook erg moeilijk te verklaren (anders als door aardstralen). En als je dan toch bang bent voor onderlinge verschillen - die als ze te groot zijn zeker storend kunnen zijn - dan zou ik eerder benadrukken dat de twee parallelle accu's min of meer even oud moeten zijn .... ben je dan nog preciezer, dan moet je beide accu's ook gelijk gebruiken (en dan is een scheidingsrelais of wat dan ook anders als een vaste verbinding goed beschouwd een "no-go").

Anyway, mijns inziens hebben de wellicht geweldige moderne accu's weinig voordelen boven een "goede" traditionele loodaccu, en dat komt niet doordat de oude accu-techniek zo goed is, of de moderne accu-techniek zo beroerd, maar doordat de traditionele auto-dynamo gewoon nogal grofstoffelijk met een accu omgaat. Het mooie is nu juist dat die eenvoudige lood-accu opvallend goed tegen deze grofstoffelijkheid kan.

Groeten MarcS

Waterrover
Beheerder

Berichtdoor Waterrover » 30 Mei 2015, 11:28

Dual Controller.pdf
Dash Controller
(32.24 KiB) 147 keer gedownload

Dual Monitor.pdf
Externe monitor
(104.45 KiB) 137 keer gedownload

BattBox Manual.pdf
National Luna inbouw manual
(906.87 KiB) 160 keer gedownload

Bijgesloten de werking van het systeem, en afstand bediening (dash controller) die de mogelijkheid biedt om beide accu's parallel te schakelen indien noodzakelijk. Zelf ben ik in eerste instantie uitgegaan van een standaard LR accu. Niet alleen omdat deze iets goedkoper is, dan een Gel accu, maar om conformiteit te handhaven qua type accu. Ik las o.a. dat de levensduur van de tweede accu (GEL) bekort zou kunnen worden vanwege het laadsysteem van de Disco dat uitsluitend geschikt lijkt voor het laden van loodaccu's. Echter zekerheid omtrent deze stelling heb ik niet, vandaar mijn vraag. Welke accu is het beste? Een verschil in accu-vermogen behoeft geen probleem te zijn las ik. Echter het verschil in type accu: lood, gel of spiraal gewonden, deep cycle of niet? :roll: Ik moet de accu nog aanschaffen, dus alle info is welkom.

Groet, Chris

Edward

Berichtdoor Edward » 30 Mei 2015, 12:11

Ik begrijp de keuze voor een gel accu sowieso niet. Tenzij je de kwaliteiten per sé nodig hebt, ik heb er één in m'n motor staan vanwege de afmeting, heeft het gewoon geen nut.

Zeker in de gemiddelde auto voegt een gel weinig toe dat de enorme meerprijs rechtvaardigt. :roll: :roll:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Peu

Berichtdoor Peu » 31 Mei 2015, 01:07

Edward schreef:Ik begrijp de keuze voor een gel accu sowieso niet. Tenzij je de kwaliteiten per sé nodig hebt, ik heb er één in m'n motor staan vanwege de afmeting, heeft het gewoon geen nut.

Zeker in de gemiddelde auto voegt een gel weinig toe dat de enorme meerprijs rechtvaardigt. :roll: :roll:

Niet als start accu idd...wel als huishoudaccu!! AGM techniek is in opkomst omdat dat de meeste fabrieken uit China ook wel lukt en destijds er een groot aanbod was...en dus lage prijzen. Dit wordt als toverwoord gebruikt bij de KCK leden :mrgreen:
Gel techniek is different cake. Deze techniek kun je dieper ontladen en komt ook na jaren nog terug in de geheel volgeladen situatie bij gebruik van de juiste lader. Maakt bijna niemand en is als je het goed beschouwd en let op de juiste toepassing het superieure product. Als de auto dynamo is afgeregeld tussen 14,10-14,40V gaat dit ook lang mee. Let wel dat na het aansluiten met de juiste draaddikte je deze spanning ook controleerd en niet denk, nu zit het wel goed! Dit laatste geld ook voor de gesloten AGM accu (die bv ook gebruikt worden in de BMW3-serie met Start/Stop. Ook deze accu's zijn prima om als huishoudaccu te dienen.voordeel van Gel en AGM is dat ze niet "gassen" en dus prima in de "woonruimte" geplaatst kunnen worden en niet lekken.
De BMW motorfietsen die dit product standaard af fabriek hebben beschikken over ABS/ servo remmen, de LT toen ook electrische middenbok, make-up spiegels, electrische zadel verwarming en handvatten, electrisch ruitverstelling, CV van de koffers.....tja. Meneer BMW weet dan waar die moet aankloppen :mrgreen:
Failing to prepare is preparing to fail!

Waterrover
Beheerder

Berichtdoor Waterrover » 31 Mei 2015, 11:34

Iedereen bedankt voor de informatie, de keuze welke accu, is in ieder geval duidelijker geworden. :D

Groet, Chris

Terug naar “Techniek”