Defender 110 2.4 Puma 2009 / koelvloeistof lekt

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Gebruikersavatar
vandestraatweg
Berichten: 83
Lid geworden op: 09 Mar 2010, 20:12

Defender 110 2.4 Puma 2009 / koelvloeistof lekt

Berichtdoor vandestraatweg » 17 Apr 2015, 21:08

beste kluscollega's,

Mijn defender lekt koelvloeistof, van voren af bekeken linksonder aan de radiator is het nat. Ik kan niet goed zien wat er lekt, dus lijkt demonteren de enige optie. Kan iemand aangeven hoe lang een dergelijke klus duurt en wat de mogelijke problemen zouden kunnen zijn (relatief jonge defender dec 2009 78.000 km op de teller).

over twee weken naar de Pomerania; repareren lijkt me beter dan bijvullen!

Johan vd Hoef

Gerard4t
Berichten: 520
Lid geworden op: 08 Sep 2013, 18:38

Re: Defender 110 2.4 Puma 2009 / koelvloeistof lekt

Berichtdoor Gerard4t » 18 Apr 2015, 08:35

Mijn Defender TD5 uit 2000 lekte daar ook. Het bleek een barst in het kunststof te zijn. Ik heb het kunststof ontvet, geschuurd en er toen bison-kombi-metaal, een 2-componentenlijm, op gedaan. Gaat nu al weer 15 jaar goed.

Gebruikersavatar
vandestraatweg
Berichten: 83
Lid geworden op: 09 Mar 2010, 20:12

Re: Defender 110 2.4 Puma 2009 / koelvloeistof lekt

Berichtdoor vandestraatweg » 18 Apr 2015, 13:08

Dank gerard, ik had al een ouder bericht van je gevonden. Wat is daar van kunststof? is de radiator niet volledig van metaal?

Heeft iemand de beschrijving van deze klus in een Nederlandse versie van het werkplaatsboek?

Johan

ppw
Berichten: 1292
Lid geworden op: 14 Mei 2010, 17:00
Locatie: 020

Re: Defender 110 2.4 Puma 2009 / koelvloeistof lekt

Berichtdoor ppw » 18 Apr 2015, 13:48

mijne daar ook een keertje lek; waarschijnlijk slangenklem te strak erop gedraaid... minimale lekkage, wel irritant
en idd, core is alu, huis is kunststof..... er zijn koperen... met bijbehorende gouden prijs :mrgreen:
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

Gebruikersavatar
RobStewart
Berichten: 2280
Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
Contact:

Re: Defender 110 2.4 Puma 2009 / koelvloeistof lekt

Berichtdoor RobStewart » 18 Apr 2015, 14:52

vandestraatweg schreef:Heeft iemand de beschrijving van deze klus in een Nederlandse versie van het werkplaatsboek?


... firstly have a check from underneath first at the bottom hose and also the return to the expansion tank as these are the only 2 hoses on the right hand side of the vehicle.

The instructions in Dutch as requested, the book time is 1.5Hrs and you will need to remove the fan which is a normal right hand thread (so it turns to the left to remove it).

Motorkoeling - 2.4L ID4-dieselmotor - Radiateur.pdf
(132.7 KiB) 259 keer gedownload




Motorkapvergrendelingspaneel.pdf
(65.13 KiB) 207 keer gedownload


The cooling system takes 10 litres of Extended Life Cooland (XLC) so you will need 1 5lt container which is Part Number STC50530 and is a 50/50 mix with water.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Gebruikersavatar
vandestraatweg
Berichten: 83
Lid geworden op: 09 Mar 2010, 20:12

Re: Defender 110 2.4 Puma 2009 / koelvloeistof lekt

Berichtdoor vandestraatweg » 18 Apr 2015, 17:37

Dank je wel Rob,

Ik ben met de tekening direct onder de auto gedoken.
1. ik heb moeite met links en rechts blijkt (het lek zit rechts onderaan, bij de aansluiting van plastic en aluminium)

lijkt me dat daar niets aan te repareren valt. Goed volgend weekend helemaal uit elkaar halen (denk niet dat dat in 1,5 uur lukt : -)

2. ook de front dif was erg nat (maar met dif olie) dus heb er nog een klus bij?

Johan

Gebruikersavatar
RobStewart
Berichten: 2280
Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
Contact:

Re: Defender 110 2.4 Puma 2009 / koelvloeistof lekt

Berichtdoor RobStewart » 18 Apr 2015, 18:20

... Radiator is Part Number PCC001020, € 491,15 inc BTW and Reefhoorst have one on the shelf, Budget will do one for € 247,75 inc BTW, Paddocks is € 124,56 inc BTW.

It's the same unit as the 2002 Model Year onwards Td5

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

ppw
Berichten: 1292
Lid geworden op: 14 Mei 2010, 17:00
Locatie: 020

Re: Defender 110 2.4 Puma 2009 / koelvloeistof lekt

Berichtdoor ppw » 18 Apr 2015, 18:28

denk dat je front diff onder de koelvloeistof zit.... rijwind ;) :mrgreen:
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: Defender 110 2.4 Puma 2009 / koelvloeistof lekt

Berichtdoor Roger B. » 18 Apr 2015, 21:37

Gerard4t schreef:Mijn Defender TD5 uit 2000 lekte daar ook. Het bleek een barst in het kunststof te zijn. Ik heb het kunststof ontvet, geschuurd en er toen bison-kombi-metaal, een 2-componentenlijm, op gedaan. Gaat nu al weer 15 jaar goed.


dus jij hebt een defender Td5 uit 2000 waarvan je 15 jaar geleden een radiateur gescheurd had, en dat ben je gaan lijmen ipv het de dealer onder garantie te laten vervangen? :roll: :roll:
gone

Gerard4t
Berichten: 520
Lid geworden op: 08 Sep 2013, 18:38

Re: Defender 110 2.4 Puma 2009 / koelvloeistof lekt

Berichtdoor Gerard4t » 19 Apr 2015, 14:03

Roger B. schreef:dus jij hebt een defender Td5 uit 2000 waarvan je 15 jaar geleden een radiateur gescheurd had, en dat ben je gaan lijmen ipv het de dealer onder garantie te laten vervangen? :roll: :roll:

Ja, slechte dealer want die had nog ook een paar andere narigheden, nooit meer naar toe geweest. Iemand het bos in sturen omdat hij klaagt bij een nieuwe auto over natte voeten krijgen tijdens een regenbui, dan weet ik het wel. Daar ga ik geen tijd en energie in stoppen, dan los ik het zelf wel even op, hou ik tijd en energie over. :lol:


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten