Beste forumleden,
Sinds kort zijn wij eigenaar van een freelander 1.8 uit 1999.
Echter hebben we last van een mankement, namelijk dat de wagen koelvloeistof lekt.
In een poging dit op te lossen is de koppakking reeds vervangen. De radiateur was lek, dus ook die is vervangen.
Echter blijft de wagen lekken.
Bij een warme motor komt er soms enorm veel witte rook (stoom?) uit de uitlaat. Omdat de koppakking vervangen is vind ik dit erg lastig te verklaren.
Heeft er hier iemand misschien ervaring met dit probleem?
Ik hoor graag van u.
mvg,
Maik
freelander 1999 1,8i koelvloeistof lek en roken
Re: koelvloeistof lek en roken freelander 2001
Zie de Kennisbank.
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
-
Roger B.
en dan nog het verhaal dat koppakking vervangen vaan niet het probleem oplost zonder de hele motor uit elkaar te halen (cilinderbussen(nat) lekken nadien vaak onderaan ten gevolge waarvan de koppakking schijnbaar ook weer gaat lekken vaak....
Rob vertelde het hier al....ik, eigenwijs als ik ben, geloofde er niks van... maar telefoontje naar een paar dealers waaronder die waar Rob werkte, bevestigde het.......
hoe absurd het ook klinkt...... dealers vervangen meestal de motor, niet de koppakking...........
Rob vertelde het hier al....ik, eigenwijs als ik ben, geloofde er niks van... maar telefoontje naar een paar dealers waaronder die waar Rob werkte, bevestigde het.......
hoe absurd het ook klinkt...... dealers vervangen meestal de motor, niet de koppakking...........
gone
- RobStewart
... oh dear
I think we are way beyond LTB00070.
The biggest problem with the 1.8K series engines is not so much that the koppakking leaks but that the cylinder bussen drop below the level of the top of the block and you get leakage on the interface of the head and block.
There is no real solution to this problem (well not an economic one anyway) and the best solution is to replace the entire engine. I have done this more times than I care to remember and it is a very common problem unfortunately.
You can have a look at the other Bulletin that describes the problem and see what you think but even with this repair it hardly ever lasts.
Rob
I think we are way beyond LTB00070.
The biggest problem with the 1.8K series engines is not so much that the koppakking leaks but that the cylinder bussen drop below the level of the top of the block and you get leakage on the interface of the head and block.
There is no real solution to this problem (well not an economic one anyway) and the best solution is to replace the entire engine. I have done this more times than I care to remember and it is a very common problem unfortunately.
You can have a look at the other Bulletin that describes the problem and see what you think but even with this repair it hardly ever lasts.
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
Re: freelander 1999 1,8i koelvloeistof lek en roken
Hallo Maik, een beetje late reactie maar wellicht toch nog van nut voor jou.
Ook wij hebben een FL uit 1999 en ja ook wij hebben dit probleem (gehad).
Rob was ook toen al sceptisch over het al dan niet succesvol zijn van een reparatie.
Wij hebben het toch aangedurft.... Alternatief was stoppen met de LARO en dat wil je toch niet
Dus kop eraf gehaald, pakking was idd doorgeslagen.
Daarna eerst gechecked of de bussen gezakt waren wat gelukkig niet zo was
Wel duidelijk indrukkingen in de kop aan uitlaatzijde dus vlakken?? bij nadere inspectie zat er een klein scheurtje, ik dacht bij 3de cyl, tussen in- en uitlaat kleppen. Dus van sloper een andere kop afgehaald, deze gevlakt en afgeperst.
Intussen veel op internet gezocht en idd geleerd dat er altijd nieuwe bouten gebruikt moeten worden, een nieuwe uitvoering oilrail onderin gezet moet worden en de nieuwe RVS uitvoering koppakking gebruikt diende te worden.
Dit alles geplaatst, de thermostaat modificatie meteen meegenomen en alles weer in elkaar gezet.
Hij loopt er nu nog steeds mee, zo'n 15.000 km alweer.
Wellicht hebben we geluk, wellicht zijn we volgende week weer aan de beurt???????
Maar let op...De totale kosten waren uiteindelijk net zo hoog als wat we voor de FL betaald hadden, en dat terwijl we het zelf gedaan hebben, dus weet waar je aan begint.
Aan de andere kant, als je LARO wilt rijden speelt geld geen rol... toch?????
Nu een vraag aan de kenners (Rob) ik zie in de laatse LTB00069 dat er een niveau melder set bestaat voor het koelvloeistof reservoir??
heb je daar iets meer info over? bv de inbouw instructie, hoe aan te sluiten en wat de prijs van zo'n melder is?
dat was nog precies hetgeen ik er graag opgebouwd zou willen hebben.
bij voorbaat dank voor de info (indien beschikbaar natuurlijk)
groet, Wim
Ook wij hebben een FL uit 1999 en ja ook wij hebben dit probleem (gehad).
Rob was ook toen al sceptisch over het al dan niet succesvol zijn van een reparatie.
Wij hebben het toch aangedurft.... Alternatief was stoppen met de LARO en dat wil je toch niet
Dus kop eraf gehaald, pakking was idd doorgeslagen.
Daarna eerst gechecked of de bussen gezakt waren wat gelukkig niet zo was
Wel duidelijk indrukkingen in de kop aan uitlaatzijde dus vlakken?? bij nadere inspectie zat er een klein scheurtje, ik dacht bij 3de cyl, tussen in- en uitlaat kleppen. Dus van sloper een andere kop afgehaald, deze gevlakt en afgeperst.
Intussen veel op internet gezocht en idd geleerd dat er altijd nieuwe bouten gebruikt moeten worden, een nieuwe uitvoering oilrail onderin gezet moet worden en de nieuwe RVS uitvoering koppakking gebruikt diende te worden.
Dit alles geplaatst, de thermostaat modificatie meteen meegenomen en alles weer in elkaar gezet.
Hij loopt er nu nog steeds mee, zo'n 15.000 km alweer.
Wellicht hebben we geluk, wellicht zijn we volgende week weer aan de beurt???????
Maar let op...De totale kosten waren uiteindelijk net zo hoog als wat we voor de FL betaald hadden, en dat terwijl we het zelf gedaan hebben, dus weet waar je aan begint.
Aan de andere kant, als je LARO wilt rijden speelt geld geen rol... toch?????
Nu een vraag aan de kenners (Rob) ik zie in de laatse LTB00069 dat er een niveau melder set bestaat voor het koelvloeistof reservoir??
heb je daar iets meer info over? bv de inbouw instructie, hoe aan te sluiten en wat de prijs van zo'n melder is?
dat was nog precies hetgeen ik er graag opgebouwd zou willen hebben.
bij voorbaat dank voor de info (indien beschikbaar natuurlijk)
groet, Wim
- RobStewart
Re: freelander 1999 1,8i koelvloeistof lek en roken
... it's not that I'm sceptical Wim, it's just that on most occasions it is beyond economical repair at garage prices and most dealers won't touch it as if it fails within the 2 year parts warranty period then the dealer picks up the bill for the repeat repair ... oh and if I was really sceptical I wouldn't be working for Land Rover
So on to the Koelvloeistofpeilsensorset, the Part Number for a 1999 LHD would be PDA500400 which currently costs € 47,60 inc BTW from the Dealer and the same price from any of the usual suspects.
The wiring kit is YMQ501260 and is € 18,55 inc BTW, strangely enough Jager in Purmerend have one on the shelf too.
The bulletin for the fitting instructions was LN303-012 and this is it in Dutch too
Rob
So on to the Koelvloeistofpeilsensorset, the Part Number for a 1999 LHD would be PDA500400 which currently costs € 47,60 inc BTW from the Dealer and the same price from any of the usual suspects.
The wiring kit is YMQ501260 and is € 18,55 inc BTW, strangely enough Jager in Purmerend have one on the shelf too.
The bulletin for the fitting instructions was LN303-012 and this is it in Dutch too
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery