Defender '08 2.4Tdci cat
Re: Defender '08 2.4Tdci cat
Er zit geen sonde of sensor op de cat, dus dat is allemaal niet relevant.

Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Edward schreef:Er zit geen sonde of sensor op de cat, dus dat is allemaal niet relevant.![]()
Je kunt wel je uitlaat tot aan je kat en het uitlaatspruitstuk wikkelen in uitlaat isolatie band. Dat komt de werking ten goede en je hebt wat meer pit.
Walterke schreef:Edward schreef:Er zit geen sonde of sensor op de cat, dus dat is allemaal niet relevant.![]()
Je kunt wel je uitlaat tot aan je kat en het uitlaatspruitstuk wikkelen in uitlaat isolatie band. Dat komt de werking ten goede en je hebt wat meer pit.
Dat kan, alleen heb ik al drie keer verteld dat ik geen cat meer heb.
De pijp die er nu inzit is ingetapet om de temp onder de kap wat omlaag te krijgen.
Edward van Vugt
-
Landmarcs
Walterke schreef:Dieselmotoren die uitgerust zijn met een roetfilter gebruiken waarschijnlijk een oxidatiekatalysator. Maar een Katalysator doet niks met roet... Daar heb je een roetfilter voor, als deze bijna vol zit verhoogt het motormagement de uitlaatgas temp door meer diesel in te spuiten. en hierdoor verbrand je het roet.
Uhhh ... een roetfilter met oxidatiekatalysator en die doet weer niks met roet ... daar kan ik geen chocola van maken.
D'r zijn simpelweg twee roetfilter-types: de filters die moeten regenereren (en die - op papier - effectiever zijn) en die waarin alleen gaas etc zit met een katalyserende coating (en deze half open oplossing is natuurlijk niet zo effectief want "half open" = half lek).
Overigens, als je een diesel minder arm laat draaien ... dan gaat ie juist roeten, dat is een van de problemen met de diesel. Laat een diesel hyper=arm draaien dan neemt het roet en de CH's sterk af (op deze punten wordt ie heel schoon), hij wordt ook nog eens zuiniger, maar je krijgt heel veel NOx. Met een AdBlue (=ureum) nabehandeling vang je, met een bijpassende katalysator, dan zoveel NOx af dat zo'n motor zuiniger en schoner combineert.
Groeten MarcS
Landmarcs schreef:Walterke schreef:Dieselmotoren die uitgerust zijn met een roetfilter gebruiken waarschijnlijk een oxidatiekatalysator. Maar een Katalysator doet niks met roet... Daar heb je een roetfilter voor, als deze bijna vol zit verhoogt het motormagement de uitlaatgas temp door meer diesel in te spuiten. en hierdoor verbrand je het roet.
Uhhh ... een roetfilter met oxidatiekatalysator en die doet weer niks met roet ... daar kan ik geen chocola van maken.
D'r zijn simpelweg twee roetfilter-types: de filters die moeten regenereren (en die - op papier - effectiever zijn) en die waarin alleen gaas etc zit met een katalyserende coating (en deze half open oplossing is natuurlijk niet zo effectief want "half open" = half lek).
Overigens, als je een diesel minder arm laat draaien ... dan gaat ie juist roeten, dat is een van de problemen met de diesel. Laat een diesel hyper=arm draaien dan neemt het roet en de CH's sterk af (op deze punten wordt ie heel schoon), hij wordt ook nog eens zuiniger, maar je krijgt heel veel NOx. Met een AdBlue (=ureum) nabehandeling vang je, met een bijpassende katalysator, dan zoveel NOx af dat zo'n motor zuiniger en schoner combineert.
Groeten MarcS
Staat nergens dat een roetfilter niks doet met roet
lees nergens iets over APK eisen.... zonder kat heb je toch een andere uitstootwaarde??
zeker bij "modernere" auto's/motoren...
ik sloopte vroeger m'n kat eraf, en liet de bedrading zitten voor de APK keurmeester
wel even afstellen voordat er gekeurd werd, daarna weer andere set-up
ik sloopte vroeger m'n kat eraf, en liet de bedrading zitten voor de APK keurmeester
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.
'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...
― Robert Downey Jr.
'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...
ppw schreef:lees nergens iets over APK eisen.... zonder kat heb je toch een andere uitstootwaarde??
ik sloopte vroeger m'n kat eraf, en liet de bedrading zitten voor de APK keurmeester![]()
![]()
Een totaal ander waarde, je hebt veel meer giftige stoffen. Maar blijkbaar komt iedereen door de apk er mee,
Maar meer vermogen en minder verbruik is toch veel interessanter dan een kat die jou giftige stoffen er uit haalt.
-
Landmarcs
Walterke schreef:Landmarcs schreef:Walterke schreef:Dieselmotoren die uitgerust zijn met een roetfilter gebruiken waarschijnlijk een oxidatiekatalysator. Maar een Katalysator doet niks met roet... Daar heb je een roetfilter voor, als deze bijna vol zit verhoogt het motormagement de uitlaatgas temp door meer diesel in te spuiten. en hierdoor verbrand je het roet.
Groeten MarcS
Staat nergens dat een roetfilter niks doet met roetDat is inderdaad het mooie van AdBlue,
Walterke,
Dacht ik gisteravond nog dat het aan een wijntje lag ... nu vanmorgen loopt het nog steeds door elkaar.
Het woord "Katalysator" heeft een ruimere betekenis als de traditionele "Katalysator" bij een benzine-auto.
(In een benzine-auto heb je te maken met lambda-sondes en waarden en een katalysator die in de uitlaatgassen een wisseltruuk doet om alles schoner te maken, een wisseltruuk die alleen goed gaat als lambda 1 is.)
In (diesel) roet-filters wordt veelal ook een katalyserend materiaal gebruikt om het weggevangen roet (beter) te verbranden.
Als een roetfilter alleen een filter was dan moest je regelmatig een zwart filter in de milieu-bak (of de allesbrander) moeten gooien.
En ... AdBlue doet zelf niks aan roet. Je voegt ureum toe aan de uitlaatgassen, en leidt die uitlaatgassen vervolgens langs een daartoe bestemde katalysator en in de ketting van reacties wordt NOx gesplitst in stikstofgas en water. Een "AdBlue diesel-motor" mag tijdens de verbranding meer NOx produceren omdat de AdBlue-nabehandeling zo effectief is dat er netto minder NOx overblijft, een "AdBlue diesel-motor" mag dus nog armer, nog heter (en daarmee zuiniger) draaien ... en als bijvangst hoest de AdBlue-diesel dan ook minder roet en CH uit.
AdBlue of iets vergelijkbaars is dus een veel slimmere oplossing voor de NOx als het wankele evenwicht met een EGR (want hoewel dat ook werkt is dat toch echt een lapmiddel). Met een echt effectieve nabehandeling van de uitlaatgassen kan de motor verder geoptimaliseerd draaien.
Groeten MarcS
- Erik Peters
Landmarcs schreef:Edward schreef:Maar de vraag van m'n kennis gaat niet over het geluid maar over de technische functie van het ding en eventuele gevolgen. Zowel technisch als milieutechnies.
Vlgs mij is de bedoelde werking het invangen van roetdeeltjes en die roetdeeltjes verbranden op die momenten dat de katalysator heet genoeg wordt.
Als je dus nooit "doortrapt" en altijd als een oude heer kleine eindjes rijdt dan kan de katalysator dicht lopen.
Rijd je gewoon en laat je de motor zo nu en dan ook goed werken dan wordt de katalysator zo nu en dan heet genoeg om goed te blijven werken.
Zonder katalysator heb je dus mogelijk een hogere/te hoge roetuitstoot (en voldoet de auto niet meer aan de typegoedkeuring).
Groeten MarcS
Even wat leesvoer.
Het stukje (het roetfilter en de wet) op pagina 4 ook even lezen.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Tja, dat is leuk Erik.....
Maar dan ga je dus ook nat met andere banden, wielen, veren, shocks, tuning en alles wat je aan de wagen doet dat niet in de typegoedkeuring staat vermeld.......
Dat is al decennia lang hetzelfde adagio van de overheid en al die tijd is er nog nooit iemand opgeschreven of vervolgt voor die feiten. Afgezien van de uitschieters die echt een onveilig voertuig opleveren. Dat is een dooddoener die in ieder artikel gebruikt wordt als de auteur het niet eens is met de beschreven wijziging aan het voertuig.
De cat in een '07 Def is compleet ongeregeld en van geen enkele sensor voorzien. HOE moet het motormanagement zien dat die vol zit?
Ik vind het geen punt om de cat terug te monteren, maar ik heb nog steeds geen sluitende voors of tegens gelezen. Zowel technisch niet al milieutechnisch niet. Wat is nou het grote verschil in uitstoot?
Wat de wetgever ervan vind kan me oprecht geen reet schelen. De enige waar ik een klein beetje respect voor heb is de belastingdienst........
Maar dan ga je dus ook nat met andere banden, wielen, veren, shocks, tuning en alles wat je aan de wagen doet dat niet in de typegoedkeuring staat vermeld.......
Dat is al decennia lang hetzelfde adagio van de overheid en al die tijd is er nog nooit iemand opgeschreven of vervolgt voor die feiten. Afgezien van de uitschieters die echt een onveilig voertuig opleveren. Dat is een dooddoener die in ieder artikel gebruikt wordt als de auteur het niet eens is met de beschreven wijziging aan het voertuig.
De cat in een '07 Def is compleet ongeregeld en van geen enkele sensor voorzien. HOE moet het motormanagement zien dat die vol zit?
Ik vind het geen punt om de cat terug te monteren, maar ik heb nog steeds geen sluitende voors of tegens gelezen. Zowel technisch niet al milieutechnisch niet. Wat is nou het grote verschil in uitstoot?
Wat de wetgever ervan vind kan me oprecht geen reet schelen. De enige waar ik een klein beetje respect voor heb is de belastingdienst........
Edward van Vugt