D2 '?? Td5 (automaat) Tussenbak reviseren

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs

Re: D2 '?? Td5 (automaat) Tussenbak reviseren

Berichtdoor Landmarcs » 15 Nov 2014, 17:02

RobStewart schreef:
Landmarcs schreef:Ik vraag me af of een ATB centre diff. veel doet in combinatie met de ABS/ETC

.. that my friend is the system that we switch off as soon as we drive anywhere that requires a centre diff lock ... and strangely enough Land Rover have finally agreed after 16 years of production of the Defender fitted with ABS/ETC that now the 2015 Model Year vehicles now have a button on the dash to swich the bloody system off.

Rob

Zo'n button wil ik ook. Is deze button een makkelijke retro-fit? Of is een of andere "home-made" oplossing beter/goedkoper.

Overigens ben ik in het algemeen heel tevreden over de werking van ABS/ETC, maar er zijn van die momenten dat je het systeem vervloekt, nl helling op in de sneeuw, of 's zomers op een stoffige veldweg waar de ETC wanneer een wiel ook maar de nijging heeft voeten te vegen gaat remmen, de vaart gaat er dan uit tot uiteindelijk de limiet waarbij je nauwelijks vooruit komt om dat om en om een wiel doorslipt en afgeremd wordt.

Blijft de vraag of een ATB centre diff veel in actie komt als je ook ABS/ETC hebt (en dat niet uitgeschakeld hebt).

Groeten MarcS

RobStewart

Berichtdoor RobStewart » 15 Nov 2014, 17:51

Landmarcs schreef:Zo'n button wil ik ook. Is deze button een makkelijke retro-fit? Of is een of andere "home-made" oplossing beter/goedkoper.

This is 2015
ABS 2015.pdf
(42.01 KiB) 198 keer gedownload

and this is what you probably have (there are variations in 2007 to 2014)
ABS 2014.pdf
(70.42 KiB) 184 keer gedownload

So I guess you could work out how to retrofit ;)

Landmarcs schreef:Blijft de vraag of een ATB centre diff veel in actie komt als je ook ABS/ETC hebt (en dat niet uitgeschakeld hebt).

Well it will sort of work like the early D2's didn't ;) so you would need to turn off the system otherwise the electronics get very confused.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 15 Nov 2014, 18:35

RobStewart schreef:
Landmarcs schreef:Zo'n button wil ik ook. Is deze button een makkelijke retro-fit? Of is een of andere "home-made" oplossing beter/goedkoper.

This is 2015
ABS 2015.pdf

ABS 2014.pdf

Nou nee, eigenlijk word ik er niet veel wijzer van (mijn gebrek aan kennis, I know).

Wel nog weer een aanvullend vraagje: Waarom staan de handrem&rem-vloeistof schakelaars ook in dit schema opgenomen?
Sturen die ook nog een signaal aan de ABS/ETC?

Ik ben hier wel extra nieuwsgierig omdat mijn rode remvloeistof-lampje bij helling af soms (soms zelfs vaker) aangaat ... ik deed dat af met: remvloeistof-schakelaartje dat een beetje over-actief is, zoals ik dat ook bij de Td5 kende.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 15 Nov 2014, 18:47

Waarom zou je TC uit moeten zetten icm een difflock op het middendiff?? :roll: :roll:

Mijn vorige D2 had gewoon een af fabriek geleverd lockbaar middendiff en dat levert geen enkel probleem op met de TC..... :shock: :shock:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

ToyRoverlander

Berichtdoor ToyRoverlander » 15 Nov 2014, 18:56

Niet met middendiff gelocked, maar als je een ATB middendiff gebruikt zonder die gelocked te hebben.
Toy-Rover
1965 112" ,3.4diesel, turbo, intercooler, 4:1 Orion tussenbak, 80Series assen, dual E-locked, SOA, 63" chevy achterveren, 5125Series 14"Bilsteins, 3blads parabool achterveren aan de voorkant, 4deurs softtop, PAS, Hellfire highsteer, 120liter rvs tank, dual batteries, 35" Mickeys, rolkooi, custom dashboard, defender stoelen, 4punts gordels.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 15 Nov 2014, 19:16

Edward schreef:Waarom zou je TC uit moeten zetten icm een difflock op het middendiff?? :roll: :roll:

Mijn vorige D2 had gewoon een af fabriek geleverd lockbaar middendiff en dat levert geen enkel probleem op met de TC..... :shock: :shock:

Mijn Defender heeft net als de vorige af-fabriek een lackable middendiff en ABS/ETC, dus gaat het om slechts soms.

Rijdt maar eens een >10% helling op met glibberige sneeuw, of een >20% helling met los zand/grind op een (semi) harde rotsondergrond.
De traction-control gaat dan (zo nu en dan) zo tekeer dat je niet blij wordt, met of zonder gelocked midden-differentieel. Met name in de sneeuw heb ik de ervaring dat je snelheid/momentum verliest door de veelvuldige remingrepen, dwz een doorslippend wiel wordt zo heftig afgeremd dat het andere wiel weer grip verliest, en dan grijpt daar de TC weer in en zo kom je dan heel snel nauwelijks meer vooruit.
(En ... als je een haarspeldbocht om moet in de sneeuw dan is eventjes DiffLock uit ook handiger.)

Verder overigens ben ik niet ontevreden over de ABS/ETC ook al zag ik dat de 2015 versie nog veel meer input krijgt (Yaw-rate en Steering-angle).

Groeten MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 15 Nov 2014, 20:02

Landmarcs schreef:
RobStewart schreef:

This is 2015
ABS 2015.pdf

ABS 2014.pdf

Nou nee, eigenlijk word ik er niet veel wijzer van (mijn gebrek aan kennis, I know).

Wel nog weer een aanvullend vraagje: Waarom staan de handrem&rem-vloeistof schakelaars ook in dit schema opgenomen?
Sturen die ook nog een signaal aan de ABS/ETC?

Ik ben hier wel extra nieuwsgierig omdat mijn rode remvloeistof-lampje bij helling af soms (soms zelfs vaker) aangaat ... ik deed dat af met: remvloeistof-schakelaartje dat een beetje over-actief is, zoals ik dat ook bij de Td5 kende.

Groeten MarcS

Het lijkt er op dat er een schakelaartje geplaatst is in een (extra?) massadraad van de Modulator-ABS (D124).

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Terug naar “Techniek”