Def. 90 TD5 2004 aftapplug motorolie

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Gebruikersavatar
GeertLW79
Berichten: 85
Lid geworden op: 05 Feb 2011, 19:08
Locatie: Schildwolde

Re: Def. 90 TD5 2004 aftapplug motorolie

Berichtdoor GeertLW79 » 25 Okt 2014, 20:36

Hmm, nou heb ik in mijn werk al heel wat helicoils geplaatst ook in dingen die regelmatig los moesten (vaker dan het olie verversen bij een TD5 die veel kilometers maakt) en nog nooit kwam er een helicoil uit. Je moet hem natuurlijk wel goed monteren en borgen en uiteraard een coil van goede kwaliteit gebruiken. Ik zou als ik een coil met de juiste schroefdraad had hem met een gerust hart monteren.

Geert
Light Weight 1979 2.25D

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: Def. 90 TD5 2004 aftapplug motorolie

Berichtdoor Roger B. » 25 Okt 2014, 20:49

wat is het nut van een Helicoil in deze toepassing dan??

je moet eerst het gat opruimen en tappen om de helicoil er in te beren, en daarna weer de plug er in te draaien.... dan kun je net zo goed een maatje groter tappen dan het gat is en dan een passende bout er in..... zie niet waarom er persé weer de originele maat plug in zou moeten (bij bougies, tapeinden en dergelijke is dat een iets ander verhaal)
gone

Gebruikersavatar
GeertLW79
Berichten: 85
Lid geworden op: 05 Feb 2011, 19:08
Locatie: Schildwolde

Re: Def. 90 TD5 2004 aftapplug motorolie

Berichtdoor GeertLW79 » 25 Okt 2014, 21:51

Nou zit er bij mijn TD5 zo'n opstaand randje waar de koperen ring en de rand van de plug precies invallen, als ik er een maat groter in zou monteren dan gaat dat volgens mij niet passen, vandaar.

Geert
Light Weight 1979 2.25D

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: Def. 90 TD5 2004 aftapplug motorolie

Berichtdoor Roger B. » 25 Okt 2014, 22:24

kee, zou een reden kunnen zijn, afhankelijk van wat er anders in gedraaid zou gaan worden
gone

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Def. 90 TD5 2004 aftapplug motorolie

Berichtdoor Edward » 26 Okt 2014, 00:03

Helicoils zetten kan idd best vaak goed gaan ja. Maar in bv een carter van een crossmotor is het vrij kansloos. Nu is het maar een aanname, maar ik ga ervan uit dat het carter van een Td5 van een soort gelijke rommelalu zal zijn . Als je voor 25 euri een goede kunt kopen vind ik het vrij kansloos om dan met Helicolis te gaan lopen kloten. Vooral omdat voor een hobbyist die een compleet setje coils met boren moet kopen dit veel duurder zal zijn dan een ander carter..........
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 3074
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
Locatie: Heino

Re: Def. 90 TD5 2004 aftapplug motorolie

Berichtdoor Erik Peters » 26 Okt 2014, 00:28

tim schreef:Het is ook zeker niet een ideale oplossing..
Dan daarbij, ik weet eigenlijk nieteens op beide oliebestendig zijn..
Maar in noodgevallen zou het misschien net even het verschil kunnen maken.

Dat conische snap ik niet helemaal, immers met name in cv land pas je het toe, en daar zijn toch vele toepassingen metrisch.

Teflontape (die bedoel je neem ik aan) is oliebestendig, bij gebruik van vlas kan zo'n afdichting wel iets gaan zweten. Vlas werkt goed met water (het vlas zuigt het water op en zet uit waardoor de verbinding nog beter afdicht).

Met conisch bedoel ik dat het deel dat je erin draait (in dit geval de carterplug) aan het uiteinde een kleinere diameter heeft dan aan het begin (bij de zeskant in het geval van de carterplug). Het gat is doorgaans ook conisch (dieper in het gat is de diameter kleiner). Wat voor schroefdraad er gebruikt is (b.v. metrisch of gasdraad) maakt niet uit. Maar de carterplug is niet conisch. De vulplug van de tussenbak en versnellingsbak zijn conisch, die draai je steeds strakker in het gat naarmate je hem dieper draait (maar die zijn ook zonder tape wel dicht).
Edward schreef:
GeertLW79 schreef:Weet niet wat voor schroefdraad het is maar zou je er niet een Helicoil in draaien om de schroefdraad te repareren?



Nee! Een helicoil is een redelijke oplossing voor iets dat incidenteel los moet en zelfs dan komt de coil er vaak mee uit. Maar voor een aftapplug is het zeker niet geschikt. ;)

Ik heb wel eens de schroefdraad van een bougiegat voorzien van een helicoil, maar op en gegeven moment kwam de helicoil er met de bougie uit.
Onderin zo'n carterpan kruipt de motorolie natuurlijk ook tussen de helicoil en de carterpan wat het gevaar van mee uitdraaien alleen maar vergroot.
Echter dient de koperring voor de afdichting te zorgen en het maakt eigenlijk niet uit of de helicoil er mee uitgedraaid wordt of netjes blijft zitten. In het eerste geval heb je een iets grotere schroefdraad in je carter met een iets dikkere plug (feitelijk de oplossing van RogerB).

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

tim
Berichten: 2024
Lid geworden op: 07 Mar 2010, 11:27
Locatie: Gouda

Re: Def. 90 TD5 2004 aftapplug motorolie

Berichtdoor tim » 26 Okt 2014, 09:24

Duidelijk verhaal erik.
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Gebruikersavatar
aad
Berichten: 49
Lid geworden op: 01 Feb 2010, 14:49
Locatie: Sassenheim

Re: Def. 90 TD5 2004 aftapplug motorolie

Berichtdoor aad » 26 Okt 2014, 09:26

Allen hartelijke dank voor jullie uitgebreide advies.
De carterpan wissel (wat mij wel als de beste oplossing is) lijkt voor mij als beginnend hobbyist geen optie, dan zou hij daar voor naar de garage moeten (heeft iemand enig idee hoeveel tijd er ongeveer voor staat om de carterpan te wisselen?).

Is het een idee om de oplossing van VeeTee met de vaste Drainplug M16 X 1.5 T10/37L - Standard Series http://www.difflock.com/oilsandadditives/drain-plugs/drain-plug-m16-x-1-5-t10-37l er nu in te zetten met een sterke loctite bv. de 638
En heeft er iemand van jullie ervaring met deze drainplug?
Met vriendelijke groet, Aad & Marieke C.
“The World is a book, and those who do not travel read only a page.” St. Augustine
Defender 90 TD5 2004.

ppw
Berichten: 1292
Lid geworden op: 14 Mei 2010, 17:00
Locatie: 020

Re: Def. 90 TD5 2004 aftapplug motorolie

Berichtdoor ppw » 26 Okt 2014, 10:02

Kun je makkelijk zelf!!
Hier onze Rob...
http://youtu.be/BrWiKr_BLbo
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

Gebruikersavatar
RobStewart
Berichten: 2280
Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
Contact:

Re: Def. 90 TD5 2004 aftapplug motorolie

Berichtdoor RobStewart » 26 Okt 2014, 10:09

aad schreef:(heeft iemand enig idee hoeveel tijd er ongeveer voor staat om de carterpan te wisselen?)


... operation 12.40.44 has a book time of 2.5 Hours

12.60.44.pdf
(384.4 KiB) 202 keer gedownload


and it's not as simple as people think so these are the instructions, take extra note of the usage of STC50550.

12.60.44 Carter.pdf
(97.71 KiB) 162 keer gedownload


... and out of curiosity you have seen the price of a new carter ? LSB102550 € 471,90 inc BTW :o :o :o oh and you'll need LVF500040 € 27,43 inc BTW too

and I have had a look at the usual suspect sites and they are all more expensive than Land Rover except for John Craddock.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten