Disco 3 vooras demontage

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
BartSlager

Disco 3 vooras demontage

Berichtdoor BartSlager » 07 Apr 2014, 17:37

De binnenste stofkap op mijn linker vooras heeft een scheur en er loopt vet uit. Ik wil die dus vervangen. Ik heb gelezen dat wanneer de as los is je er een ferme ruk aan kan geven zodat hij loskomt uit het differentieel. Helaas scheurde de stofkap helemaal door en blijft een deel dus in de gearbox zitten. Eruit krijgen is met geen mogelijkheid te doen. Heeft iemand tips of ervaring met een onwillige as?

Roger B.

Re: Disco 3 vooras demontage

Berichtdoor Roger B. » 07 Apr 2014, 18:57

als je grip op de homokineet hebt en de omgeving is sterk genoeg ervoor kun je met een bandenlichter/breekijzer (of twee, 180 graden tov elkaar aan weerszijden van de homokineet) de homokineet er uit te wippen.

LETWEL! ik heb geen idee of het bij de D3 anders zit, maar doorgaans zitten de aandrijfasjes inderdaad met een springring geborgd in het differentieel
gone

RobStewart

Berichtdoor RobStewart » 07 Apr 2014, 19:55

... ok to keep it simple, you cannot take the driveshaft out of the diff without first taking the driveshaft out of the hub, so you need to release the upper fusee kogel, stab stang and brake pipe which then lets the fusee pivot around the bottom kogel. You can now push out the driveshaft out of the hub, then from the diff side you can with a large bandenlichter/breekijzer as Roger says pop the diff end out, or as it is held in with the clip I normally give it a light tap with a bar and a 1,5kg hammer several times ;)

The driveshaft is now out and you can replace the hoes, it comes as a kit with both the inner and outer TDR500100.

Now put it all back together again and remember you have to use a new Hub Nut RFD500020 and tighten it to 230Nm

Aandrijfas links.pdf
(275.32 KiB) 208 keer gedownload

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

BartSlager

Berichtdoor BartSlager » 07 Apr 2014, 22:08

Bedankt voor jullie reactie. Alles is uit de weg. De huidige situatie is als bijgesloten foto.
Kan ik hier gewoon kracht op zetten of is er een "achterdeur"?
Bijlagen
axle.png

Terug naar “Techniek”