[Def TD5 02] Knipperlichten i.c.m. auto ver-/ontgrendelen

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Rob Pt

Re: Knipperlichten i.c.m. auto ver-/ontgrendelen

Berichtdoor Rob Pt » 05 Feb 2014, 21:25

Landmarcs schreef: ..... Een nieuw batterijtje in de key-fob doet wonderen.

Nou de zijn bij mij de wonderen uitgebleven want ik heb zojuist het batterijtje van de handzender vervangen. (ik had nog een kersverse liggen omdat ik meer handzenders heb dan voertuigen (!?) en vrij recent het batterijtje van een andere heb moeten vervangen en ...... die batterijtjes worden hier per twee verkocht)

De handzender werkt nu wel weer vanaf grotere afstand maar het alarm doet het nog steeds niet. Wat ik wel weer heb ontdekt is dat indien ik de auto met de handzender vergrendel, waarbij het alarm dus op scherp gesteld zou moeten worden, en hem vervolgens met de sleutel openmaak het alarm niet afgaat maar ik wel een tikkend geluid hoor (tik - tak, ongeveer in het ritme van de richtingaanwijzers) Dat geluid komt ergens achter de klokkenwinkel vandaan. Zodra ik op de handzender het ontgrendelknopje indruk houdt het op.

Overigens het stukje over Frankrijk v.w.b. de sleutels in de auto is ook voor mij hier zeer herkenbaar!

Rob
Defender 110 Hard Top TD5 MY 02
BMW 318d Touring Automaat MY16
Jaguar XK 4.2 V8 Coupé (staat volledig gepreserveerd in opslag)
Harley Davidson Heritage Softail
Yamaha Grizzly 700 EPS MY18
Iseki LandHope 165 4x4 tractor

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 05 Feb 2014, 21:30

Kijkaan, er valt dus nog meer te discoveren met de Defender ....

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 05 Feb 2014, 21:36

goed, de alarmunit (die zit achter de klokkenwinkel) laat dus wel een relais klikken, maar dat relais schakelt geen stroom naar de lampjes (en een ander niet naar de sirene) dat lijkt me dus een gevalletje er komt een deel van de spanning niet bij de AS10 (alarmunit) aan of wordt intern niet doorgegeven...

je zou kunnen beginnen met zekeringen nalopen
gone

Rob Pt

Berichtdoor Rob Pt » 05 Feb 2014, 21:51

Landmarcs schreef:Kijkaan, er valt dus nog meer te discoveren met de Defender ....

Juist, dan begrijp je neem ik aan nu ook waarom ik de Discovery 3 heb weggedaan ....... ;)

Na enig graafwerk in de Defender heb ik ook het instructieboekje gevonden en geraadpleegd.
Alles zoals omschreven in het hoofdstuk over Sloten & alarm werkt zoals het zou moeten uitgezonderd het inschakelen van het alarm dan. En in het hoofdstuk Accu heb ik bevestiging kunnen vinden dat de alarmsirene een eigen voeding heeft want er valt te lezen:

"Het is mogelijk dat uw voertuig is voorzien van een sirene met afzonderlijke batterijvoeding die fungeert als een diefstalalarmsirene als de accukabels niet zijn aangesloten " waarna vervolgens wordt uitgelegd welke procedure je moet volgen om te voorkomen dat die sirene afgaat indien je de accu wilt verwijderen.
Wat er gebeurt als je dit fout doet weet ik intussen al uit ervaring! :oops:

Zoals bekend heb ik Volvostoelen in de auto en die zitten fantastisch maar hebben óók een nadeel: de zitting kan ik niet verwijderen dus moet ik de hele stoel uitbouwen om bij de accu's te komen teneinde te kijken of die sirene afgaat als ik de procedure verkeerd uitvoer. Weet ik meteen of dat batterijtje nog voldoende spanning heeft. Een mooie klus voor bij daglicht.

Ik ga nog even op zoek of ik nog ergens een versie van Rave kan vinden om te kijken of daar iets meer is te vinden over het alarm.

Rob

Rob Pt

Berichtdoor Rob Pt » 05 Feb 2014, 21:54

Roger B. schreef:....je zou kunnen beginnen met zekeringen nalopen

Juist, zekeringen controleren, gaan we dus ook nog doen .......bij daglicht!

Rob

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 06 Feb 2014, 00:28

de accu in je noodstroom sirene doet ECHT alleen de sirene voeden als de externe spanning wegvalt, die heeft geen invloed op de werking van de rest van het alarmsysteem.

volgende komt uit RAVE voor defender 1999 Td5, geen idee of er drastisch verschil is met jouw defender

zekering 7 (20A) en fuselink 6 (30A) in motorruimte zekeringkast ??
zekering 1 (10A) en 20 (10A) in passagiersruimte zekeringkast zijn zekeringen die met het alarm te maken hebben

zie rave stroomschema's bij antitheft alarm 3,1
gone

JanTD5

Berichtdoor JanTD5 » 06 Feb 2014, 09:56

Rob, pb mij je mail adres even dan mail je de schema's in pdf te samen met het manual waar alle locaties van stekkers enz in staan, gaat toch om een defender Td5? Voor dat ik de plank mis sla :mrgreen:

Groeten Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.

Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 06 Feb 2014, 10:28

JanTD5 schreef:Rob, pb mij je mail adres even dan mail je de schema's in pdf te samen met het manual waar alle locaties van stekkers enz in staan, gaat toch om een defender Td5? Voor dat ik de plank mis sla :mrgreen:

En ... dan moet je maar hopen dat de schema's kloppen.
Bij mijn Puma bleek het elektrisch schema niet overeen te komen met dat wat op papier bij mijn chassis-nummer hoorde, nu was het slechts iets in de "periferie" dwz de precieze plek van de al dan niet geschakelde voeding van ramen, sigaretten-aansteker, stoelverwarming en nog zo wat.

Groeten MarcS

RobStewart

Berichtdoor RobStewart » 06 Feb 2014, 12:33

The 2002 circuit diagrams are different to the 1999 ones also the alarm system whilst being the same Lucas 10AS unit did change due to the introduction of Central Locking and there are some errors in the 1999 ones.

The Battery Backed Up Siren (BBUS) sits in the front wing and is a self contained unit, the battery is not serviceable.

... most problems with the 10AS unit occur because water comes in trough the flap on the bulkhead and conveniently drips down into the unit itself and corrodes the contacts on the circuit board itself.

diefstal-alarm en centrale portier-vergrendeling.pdf
(240.85 KiB) 310 keer gedownload

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Rob Pt

Berichtdoor Rob Pt » 06 Feb 2014, 12:53

@ JanTD5. Bedankt voor het aanbod maar zoals je hebt gezien heeft Rob Stewart al een schema geplaatst.

@ RobStewart.

Als ik me goed herinner is de ECU van het alarm een groen kastje ( ik heb ooit de antenne van het alarm eens verlengd) dus daar zal ik me maar eens op concentreren. Alhoewel ik nooit die kleppen heb openstaan als het regent kan er natuurlijk altijd wel water binnengedrongen zijn.
Het feit dat ik dat 'tik - tak' geluid hoor waar ik over schreef, doet me vermoeden dat het een 'klapperend' relais is in de ECU van het alarm. M.a.w bij de 'tik' maakt het contact en wordt het alarm op scherp gezet maar bij de meteen daaropvolgende 'tak' wordt het contact weer verbroken. Alarm weer uit dus!. Dat dit relais blijft 'klapperen' totdat ik het alarm uitzet door op het ontgrendelknopje te drukken van de handzender versterkt mijn veronderstelling alleen maar.

Iedereen bedankt zover voor het meedenken en de adviezen.

Rob

Terug naar “Techniek”