Tot op heden wat ik heel erg blij met mijn freelander, hij maakte wel wat hoge toeren maar reed verder heerlijk.
Na zeer veel achtergrond informatie te hebben gedaan samen met Richard ( nog bedankt ) heb ik een freelander gekocht waarbij in februari de cilinderkop was gereviseerd, bij een genormeerd revisie bedrijf. na alle verhalen over koppakkingen en paspennen en thermostaat dacht ik dat ik een veilige koop te hebben gedaan.
sinds de aankoop heb ik ongeveer 3000 km gereden en nooit ergens iets van gemerkt, gewoon een fijn autotje.
gisterochtend reed ik vanaf Den-helder richting gasselte drente. over de afsluitdijk alles dik en prima voor elkaar. bij joure klom de temperatuur opeens heel snel naar het rode. ik heb de auto gelijk stop gezet op de vluchtstrook voor hij in het rode kwam.
het water kookte al aardig, ik heb alles wat laten afkoelen en ongeveer 300 ml water bijgevuld en toen met 60 km/h naar een veilige plek gereden. tijdens dat stukje is de temp niet meer hoger geweest dan normaal werk temp.
ik zag de bui al hangen en dacht dat de koppakking eruit ligt. dus gelijk de Anwb gebeld.
toen ik stond te wachten heb ik met Richard aan de Telefoon alle checks nagelopen en het leek redelijk normaal.
Toen de Anwb kwam hebben we besloten het water niveau op peil te brengen. er moest ongeveer een liter bij !!
De anwb reed achter me aan en de Temp bleef redelijk normaal maar zodra ik de snelweg opdraaide kwam er toch een redelijke witte rookpluim uit de uitlaat. gelijk weer gestopt en toen hebben we een Pil toegevoegd aan het koelwater die hopelijk de lekkage in de kopppakking ( tijdelijk ) kon verminderen.
daarna weer gaan rijden en het ging redelijk goed Temp bleef normaal en het roken was helemaal weg. maar steeds als ik even flink gas gaf klom de Temp toch weer naar boven net niet tegen het rode aan.
weer gestopt en toen kwamen we er achter de de Thermostaat niet werkte, de Bypass werkte prima maar de onderste slang en de Radiator was ijskoud. omdat onze ANWB man niet wou opgeven hebben we besloten de Thermostaat er tussen uit te halen. deze zit in een wit huis buiten de motor tussen 3 slangen in.
na de ANWB auto op z`n kop te hebben gezet heeft hij een Krikbuis opgeofferd en daar 2 stukken buis af gezaagd om zo de slangen met elkaar te verbinden.
Echt een super oplossing en vond het zeer netjes dat hij niet wou opgeven en zelfs een stuk gereedschap op offerde om me te helpen. hij belde zelfs in de namiddag nog op om te vragen of ik goed was aangekomen hoe gaaf is dat !!!!
nu al het water direct door de radiator liep en al het water weer op niveau gebracht ging ik weer onderweg
de temp bleef helemaal onderin maar het rijden ging prima, geen rook achter de auto en alles ging prima.
in Gasselte aangekomen moest er toch nog 1 liter water bij, en vond wel wat er druk werd opgebouwd in het systeem, maar bij statonair draaien was niets te zien of te merken.
vanochtend van gasselte naar Ruurlo gereden en weer alles prima onderweg vond ik wel weer dat er aardig wat druk werd opgebouwd en heb onderweg een halve liter water bijgevuld. maar ben wel veilig thuis gekomen.
vandaag heb ik heel het koelsysteem geflushed en de thermostaat getest in een pannetje en deze ging keurig open. deze weer gemonteerd zoals het hoort gaan test rijden. en de motor werd gelijk redelijk warm, als ik flink gas gaf liep hij aardig snel op richting het rode maar kwam ook redelijk snel weer terug als ik rustiger ging rijden. na een testritje was er redelijk wat druk op het vul reservoir en de onderste slang van de thermostaat was helemaal koud. dus de thermostaat werkt volgens mij nog steeds niet.
kan het zijn dat de koppakking toch lek is en dat deze zoveel druk creeerd dat de thermostaat niet open gaat? of kan er toch iets anders aan de hand zijn?
ben met Richard druk aan het zoeken naar methodes en ga zo het koelsysteem helemaal ontluchten en dan nog weer proberen.
heb alle testen gedaan om te controleren of de koppakking lek is en hoop nog steeds dat deze ok is. maar als er mensen zijn die nog advies hebben graag...
Freelander Koeling/Koppakking probleem/Uitdaging.
-
Menno SIII 109
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 26 Jan 2014, 13:11
- Locatie: Ruurlo
Freelander Koeling/Koppakking probleem/Uitdaging.
Groet`n Menno.
Landrover SIII 109 Powerd by 2ltr TDI Perkins
SIII 88 pickup
Landrover SIII 109 Powerd by 2ltr TDI Perkins
SIII 88 pickup
- RobStewart
- Berichten: 2280
- Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
- Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
- Contact:
Re: Freelander Koeling/Koppakking probleem/Uitdaging.
Snuffel Test (CO2 in Coolant) is the only 100% guaranteed method to detect a leaking kop and/or koppakking.
The fact that the koppakking has been replaced by a specialist revisie bedrijf says absolutely nothing. Were the liners checked for movement etc etc etc.
If the thermostat stuck closed then on a 1.8K you have toasted the head.
Sorry for being blunt but I have seen loads of 1.8Ks and never ever had a successful koppakking replacement.
Rob
The fact that the koppakking has been replaced by a specialist revisie bedrijf says absolutely nothing. Were the liners checked for movement etc etc etc.
If the thermostat stuck closed then on a 1.8K you have toasted the head.
Sorry for being blunt but I have seen loads of 1.8Ks and never ever had a successful koppakking replacement.
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two
-
Menno SIII 109
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 26 Jan 2014, 13:11
- Locatie: Ruurlo
Re: Freelander Koeling/Koppakking probleem/Uitdaging.
Rob bedankt voor je antwoord, hoe kun je dat testen??
Groet`n Menno.
Landrover SIII 109 Powerd by 2ltr TDI Perkins
SIII 88 pickup
Landrover SIII 109 Powerd by 2ltr TDI Perkins
SIII 88 pickup
- RobStewart
- Berichten: 2280
- Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
- Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
- Contact:
Re: Freelander Koeling/Koppakking probleem/Uitdaging.
It's a simple test using blue fluid that changes to yellow when exhaust gasses are detected in the coolant. Most garages have these.
These are the instructions (in Dutch) from the simplest Midlock one.
Rob
These are the instructions (in Dutch) from the simplest Midlock one.
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two
-
richard78lrch
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 05 Dec 2013, 21:52
Re: Freelander Koeling/Koppakking probleem/Uitdaging.
Goed te weten van die test!
Maar in het geval van de koppakking, blijft dan de onderste slang koud terwijl de motor warm is?
Maar in het geval van de koppakking, blijft dan de onderste slang koud terwijl de motor warm is?
http://landrover.opaqueonline.com/
Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje

Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje

- RobStewart
- Berichten: 2280
- Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
- Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
- Contact:
Re: Freelander Koeling/Koppakking probleem/Uitdaging.
... it could be a combination of problems, the thermostat you have, PEL500110, is a pretty reliable unit and was retro-fitted to earlier vehicles because of cooling problems (see LTB00070)
The bottom hose normally takes an age to get warm, even in normal running conditions.
When you did the ontluchten, you did undo the plastic dopje on top of the heater hose that comes out of the left hand side of the shutboard ? and then when coolant was running freely here unscrew the M6 bolt that is on the metal pipe to the left of the engine (right as you look at it) just to the side of the accu and inlet manifold ?
Rob
The bottom hose normally takes an age to get warm, even in normal running conditions.
When you did the ontluchten, you did undo the plastic dopje on top of the heater hose that comes out of the left hand side of the shutboard ? and then when coolant was running freely here unscrew the M6 bolt that is on the metal pipe to the left of the engine (right as you look at it) just to the side of the accu and inlet manifold ?
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two
-
Menno SIII 109
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 26 Jan 2014, 13:11
- Locatie: Ruurlo
Re: Freelander Koeling/Koppakking probleem/Uitdaging.
die 2de ontluchtingsplek was ik vergeten en die was idd de boosdoener.
op het moment dat ik hem op die plek ging ontluchten ging de thermostaat gelijk open.
ik heb vrijdag de auto op tijd gestopt dus ik denk dat de koppakking het net gered heeft.
vertrek vanavond vanaf de achterhoek naar den-helder dus als ik in purmerend stil sta weet ik waar ik heen gesleept kan worden
bedankt Rob voor de goede uitleg en Pdfjes.
gr Menno
Degene met wie Matthew over de kop is gerold in een 88 10 jaar geleden bij de LRCH....
op het moment dat ik hem op die plek ging ontluchten ging de thermostaat gelijk open.
ik heb vrijdag de auto op tijd gestopt dus ik denk dat de koppakking het net gered heeft.
vertrek vanavond vanaf de achterhoek naar den-helder dus als ik in purmerend stil sta weet ik waar ik heen gesleept kan worden
bedankt Rob voor de goede uitleg en Pdfjes.
gr Menno
Degene met wie Matthew over de kop is gerold in een 88 10 jaar geleden bij de LRCH....
Groet`n Menno.
Landrover SIII 109 Powerd by 2ltr TDI Perkins
SIII 88 pickup
Landrover SIII 109 Powerd by 2ltr TDI Perkins
SIII 88 pickup
- RobStewart
- Berichten: 2280
- Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
- Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
- Contact:
Re: Freelander Koeling/Koppakking probleem/Uitdaging.
Menno SIII 109 schreef:Degene met wie Matthew over de kop is gerold in een 88 10 jaar geleden bij de LRCH....
... actually it was at Pinksterweekend Landgoed Bergzicht on 7th June 2003 for the 15th Anniversary and Matt still talks about it to this day
... and this was about 5 mins before it happened
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two
-
Menno SIII 109
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 26 Jan 2014, 13:11
- Locatie: Ruurlo
Re: Freelander Koeling/Koppakking probleem/Uitdaging.
thats us .....
Groet`n Menno.
Landrover SIII 109 Powerd by 2ltr TDI Perkins
SIII 88 pickup
Landrover SIII 109 Powerd by 2ltr TDI Perkins
SIII 88 pickup
Re: Freelander Koeling/Koppakking probleem/Uitdaging.
Eigenlijk is deze foto de dag ervoor genomen toen we met zijn 5en gingen terrein-rijden op het parcours vlakbij het evenementen terrein.
De Roll-Over gebeurde de dag erna tijdens de Team-Trophy,
Menno had ivm wat vochtiger weer de Truck-Cab er weer opgezet. Nadat wij met onze team succesvol het Parcours gereden hadden, besloten wij om de laatste heuveltje op te rijden (evt voor fotos? dat weet ik niet meer...)
om het heuveltje af te rijden moesten we een bochtje naar links maken die overging in de helling.
Helaas schoot op dat moment de overdrive los, zakte de linker voorwiel in de modder en rolden we 3? keer over de kop naar benenden, gelukkig kwam de 88" op zn wielen terecht.
gelukkig zijn wij, op een bultje en een krasje na, er heelhuids uitgekomen.
Menno zijn nieuwe achter ramen van de Truck-Cab en de trekhaak helaas wat minder,
ook was er een spiegel door het scherm gedrukt...
Meer weet ik er niet van, het is alweer een tijd geleden..
Met vriendelijke groet,
Matt Stewart.
De Roll-Over gebeurde de dag erna tijdens de Team-Trophy,
Menno had ivm wat vochtiger weer de Truck-Cab er weer opgezet. Nadat wij met onze team succesvol het Parcours gereden hadden, besloten wij om de laatste heuveltje op te rijden (evt voor fotos? dat weet ik niet meer...)
om het heuveltje af te rijden moesten we een bochtje naar links maken die overging in de helling.
Helaas schoot op dat moment de overdrive los, zakte de linker voorwiel in de modder en rolden we 3? keer over de kop naar benenden, gelukkig kwam de 88" op zn wielen terecht.
gelukkig zijn wij, op een bultje en een krasje na, er heelhuids uitgekomen.
Menno zijn nieuwe achter ramen van de Truck-Cab en de trekhaak helaas wat minder,
ook was er een spiegel door het scherm gedrukt...
Meer weet ik er niet van, het is alweer een tijd geleden..
Met vriendelijke groet,
Matt Stewart.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten