Hallo allemaal,
net nieuwe schokbrekers geinstalleerd, echter deze hebben polybushes.
Nu vraag ik me af of het aanhaalmoment niet minder is dan standaard?
Alvast bedankt
Michiel
aanhaalmoment bij polybush, anders dan standaard?
aanhaalmoment bij polybush, anders dan standaard?
Defender 130 HCPU TD5 2006, Defender 130 HCPU TD5 2006 'gepimpt'
Ex: Defender 130 HCPU 2003, Defender 110 300TDI 1998, Defender 110 TD5 2002
Nanocom Evolution II
Ex: Defender 130 HCPU 2003, Defender 110 300TDI 1998, Defender 110 TD5 2002
Nanocom Evolution II
- RobStewart
- Berichten: 2280
- Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
- Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
- Contact:
Re: aanhaalmoment bij polybush, anders dan standaard?
michielsl schreef:Nu vraag ik me af of het aanhaalmoment niet minder is dan standaard?
Same as the original
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two
Re: aanhaalmoment bij polybush, anders dan standaard?
Okay, dank je Rob!
Moet zeggen dat de bovenste rubbers vd achterste schokbrekers er al eng uitzien op de helft, ca. 40nm...
Nog een vraag, om de onderkant aan te draaien zet ik er een bahco op, anders draait ie mee.
Dat gaat dus niet met m'n momentsleutel....?
Michiel
Moet zeggen dat de bovenste rubbers vd achterste schokbrekers er al eng uitzien op de helft, ca. 40nm...
Nog een vraag, om de onderkant aan te draaien zet ik er een bahco op, anders draait ie mee.
Dat gaat dus niet met m'n momentsleutel....?
Michiel
Defender 130 HCPU TD5 2006, Defender 130 HCPU TD5 2006 'gepimpt'
Ex: Defender 130 HCPU 2003, Defender 110 300TDI 1998, Defender 110 TD5 2002
Nanocom Evolution II
Ex: Defender 130 HCPU 2003, Defender 110 300TDI 1998, Defender 110 TD5 2002
Nanocom Evolution II
Re: aanhaalmoment bij polybush, anders dan standaard?
De bout met ringen draait vast op de pin die aan het chassis zit, dus het maakt niet uit of en wat voor ringen ertussen zitten qua Nm. Als het er niet goed uitziet kan er iets verkeerd gemonteerd zijn.
De onderste zet ik nooit op Nm vast maar gewoon op gevoel. Meestal met de luchtsleutel.

De onderste zet ik nooit op Nm vast maar gewoon op gevoel. Meestal met de luchtsleutel.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: aanhaalmoment bij polybush, anders dan standaard?
heb schokdempers nog nooit met een momentsleutel vast gezet.... meestal met luchtsleutel inderdaad...

de buitenste ring op de pen beneden draai je tegen de verdikking van de pen, en soortgelijk doe je boven ook... het aandraaien is niet bepalend voor de kracht op de rubbers
de buitenste ring op de pen beneden draai je tegen de verdikking van de pen, en soortgelijk doe je boven ook... het aandraaien is niet bepalend voor de kracht op de rubbers
gone
Re: aanhaalmoment bij polybush, anders dan standaard?
De eerste behoorlijk aangehaald, gaat voor een polyester ding toch aardig bol staan, tweede idd met spierkracht aangedraaid ( pas op, heb geen kantoorarmpjes en ben ook geen bodybuilder).. Tweede ziet er beter uit.
Met de luchthamer heb ik helemaal geen gevoel van kracht, doe het dus idd handmatig.
Moet zeggen, vervangen was erg simpel en snel klusje.
Vind het trouwens erg snel, def is uit 10 2006 en heeft net 150.000km, onderste rubbers achter waren gehalveerd....
Hij staat nu ook echt nose down, voorkant komt morgen; zet er meteen blokken onder de veren voor 5cm up (zware ARB lierbumper & lier.
Alweer bedankt.
Michiel
Met de luchthamer heb ik helemaal geen gevoel van kracht, doe het dus idd handmatig.
Moet zeggen, vervangen was erg simpel en snel klusje.
Vind het trouwens erg snel, def is uit 10 2006 en heeft net 150.000km, onderste rubbers achter waren gehalveerd....
Hij staat nu ook echt nose down, voorkant komt morgen; zet er meteen blokken onder de veren voor 5cm up (zware ARB lierbumper & lier.
Alweer bedankt.
Michiel
Defender 130 HCPU TD5 2006, Defender 130 HCPU TD5 2006 'gepimpt'
Ex: Defender 130 HCPU 2003, Defender 110 300TDI 1998, Defender 110 TD5 2002
Nanocom Evolution II
Ex: Defender 130 HCPU 2003, Defender 110 300TDI 1998, Defender 110 TD5 2002
Nanocom Evolution II
- RobStewart
- Berichten: 2280
- Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
- Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
- Contact:
Re: aanhaalmoment bij polybush, anders dan standaard?
Edward & Roger B. schreef:... meestal met luchtsleutel
Excellent chaps, just use an air gun, bang the buggers on ... and people wonder why they have the lower pin snap due to stress fractures.
Draai de bovenste bevestiging vast tot 85 Nm. Draai de onderste bevestiging vast tot 28 Nm.
... the instructions
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: aanhaalmoment bij polybush, anders dan standaard?
ook met een luchtsleutel kun je lomp en niet lomp zijn
misschien waren de schokdempers in de late nineties beter, maar kan me niet herinneren dat er ook maar één terug gekomen is met een afgebroken pen.....
ja, met een half weggeroeste en toen afgebroken pen..... en die ene 130 die ik ken, met 45 graden verbogen en toen afgebroken pennen
misschien waren de schokdempers in de late nineties beter, maar kan me niet herinneren dat er ook maar één terug gekomen is met een afgebroken pen.....
ja, met een half weggeroeste en toen afgebroken pen..... en die ene 130 die ik ken, met 45 graden verbogen en toen afgebroken pennen
gone
Re: aanhaalmoment bij polybush, anders dan standaard?
Zoals gezegd, de achterste waren relatief makkelijk; de voorste zijn een grote ellende...
Het loshalen van de oude was eenvoudig, het terugzetten van de nieuwe ook tot het moment van de onderste bevestiging.
Heb er meteen 'blokken' tussengezet voor een kleine 5cm verhoging, waarop de schokbreker dan komt, dus geen aanpassing van veer en schokbreker.
(zware arb bumper + lier; stond aardig naar beneden).
Door het blok een erg beperkte slag en door de verhoging een iets schevere stand van veer en schokbreker, dus alleen al de moer er recht opkrijgen was niet vanzelfsprekend.
Geen ruimte voor een dop, laat staan een luchthamer.
De moer komt er niet ver genoeg op voordat de cilinder gaat meedraaien en het draaien is ook met geen mogelijkheid tegen te houden ( zo weinig dat ik nog geen tang op het vierkante deel kan zetten).
voor de duidelijkheid foto's van de 2e los van de auto op het blok gemonteerd en gaat net zo ver als de andere.....
Het loshalen van de oude was eenvoudig, het terugzetten van de nieuwe ook tot het moment van de onderste bevestiging.
Heb er meteen 'blokken' tussengezet voor een kleine 5cm verhoging, waarop de schokbreker dan komt, dus geen aanpassing van veer en schokbreker.
(zware arb bumper + lier; stond aardig naar beneden).
Door het blok een erg beperkte slag en door de verhoging een iets schevere stand van veer en schokbreker, dus alleen al de moer er recht opkrijgen was niet vanzelfsprekend.
Geen ruimte voor een dop, laat staan een luchthamer.
De moer komt er niet ver genoeg op voordat de cilinder gaat meedraaien en het draaien is ook met geen mogelijkheid tegen te houden ( zo weinig dat ik nog geen tang op het vierkante deel kan zetten).
voor de duidelijkheid foto's van de 2e los van de auto op het blok gemonteerd en gaat net zo ver als de andere.....
Defender 130 HCPU TD5 2006, Defender 130 HCPU TD5 2006 'gepimpt'
Ex: Defender 130 HCPU 2003, Defender 110 300TDI 1998, Defender 110 TD5 2002
Nanocom Evolution II
Ex: Defender 130 HCPU 2003, Defender 110 300TDI 1998, Defender 110 TD5 2002
Nanocom Evolution II
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: aanhaalmoment bij polybush, anders dan standaard?
tja.... niemand die gezegd heeft dat sleutelen vanzelf gaat, al helemaal niet als je vanalles gaat verbouwen aan de auto 
gone
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten