aanhaalmoment bij polybush, anders dan standaard?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Gebruikersavatar
michielsl
Berichten: 124
Lid geworden op: 13 Nov 2009, 12:28
Locatie: Hamont-Achel

aanhaalmoment bij polybush, anders dan standaard?

Berichtdoor michielsl » 23 Aug 2013, 17:37

Hallo allemaal,
net nieuwe schokbrekers geinstalleerd, echter deze hebben polybushes.
Nu vraag ik me af of het aanhaalmoment niet minder is dan standaard?

Alvast bedankt
Michiel
Defender 130 HCPU TD5 2006, Defender 130 HCPU TD5 2006 'gepimpt'
Ex: Defender 130 HCPU 2003, Defender 110 300TDI 1998, Defender 110 TD5 2002
Nanocom Evolution II

Gebruikersavatar
RobStewart
Berichten: 2280
Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
Contact:

Re: aanhaalmoment bij polybush, anders dan standaard?

Berichtdoor RobStewart » 23 Aug 2013, 18:48

michielsl schreef:Nu vraag ik me af of het aanhaalmoment niet minder is dan standaard?


Same as the original

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Gebruikersavatar
michielsl
Berichten: 124
Lid geworden op: 13 Nov 2009, 12:28
Locatie: Hamont-Achel

Re: aanhaalmoment bij polybush, anders dan standaard?

Berichtdoor michielsl » 23 Aug 2013, 19:40

Okay, dank je Rob!

Moet zeggen dat de bovenste rubbers vd achterste schokbrekers er al eng uitzien op de helft, ca. 40nm...

Nog een vraag, om de onderkant aan te draaien zet ik er een bahco op, anders draait ie mee.
Dat gaat dus niet met m'n momentsleutel....?

Michiel
Defender 130 HCPU TD5 2006, Defender 130 HCPU TD5 2006 'gepimpt'
Ex: Defender 130 HCPU 2003, Defender 110 300TDI 1998, Defender 110 TD5 2002
Nanocom Evolution II

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: aanhaalmoment bij polybush, anders dan standaard?

Berichtdoor Edward » 23 Aug 2013, 19:52

De bout met ringen draait vast op de pin die aan het chassis zit, dus het maakt niet uit of en wat voor ringen ertussen zitten qua Nm. Als het er niet goed uitziet kan er iets verkeerd gemonteerd zijn.

De onderste zet ik nooit op Nm vast maar gewoon op gevoel. Meestal met de luchtsleutel. :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: aanhaalmoment bij polybush, anders dan standaard?

Berichtdoor Roger B. » 23 Aug 2013, 19:57

heb schokdempers nog nooit met een momentsleutel vast gezet.... meestal met luchtsleutel inderdaad... :lol: :lol: :lol:

de buitenste ring op de pen beneden draai je tegen de verdikking van de pen, en soortgelijk doe je boven ook... het aandraaien is niet bepalend voor de kracht op de rubbers
gone

Gebruikersavatar
michielsl
Berichten: 124
Lid geworden op: 13 Nov 2009, 12:28
Locatie: Hamont-Achel

Re: aanhaalmoment bij polybush, anders dan standaard?

Berichtdoor michielsl » 23 Aug 2013, 21:11

De eerste behoorlijk aangehaald, gaat voor een polyester ding toch aardig bol staan, tweede idd met spierkracht aangedraaid ( pas op, heb geen kantoorarmpjes en ben ook geen bodybuilder).. Tweede ziet er beter uit.
Met de luchthamer heb ik helemaal geen gevoel van kracht, doe het dus idd handmatig.
Moet zeggen, vervangen was erg simpel en snel klusje.

Vind het trouwens erg snel, def is uit 10 2006 en heeft net 150.000km, onderste rubbers achter waren gehalveerd....

Hij staat nu ook echt nose down, voorkant komt morgen; zet er meteen blokken onder de veren voor 5cm up (zware ARB lierbumper & lier.

Alweer bedankt.
Michiel
Defender 130 HCPU TD5 2006, Defender 130 HCPU TD5 2006 'gepimpt'
Ex: Defender 130 HCPU 2003, Defender 110 300TDI 1998, Defender 110 TD5 2002
Nanocom Evolution II

Gebruikersavatar
RobStewart
Berichten: 2280
Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
Contact:

Re: aanhaalmoment bij polybush, anders dan standaard?

Berichtdoor RobStewart » 23 Aug 2013, 21:40

Edward & Roger B. schreef:... meestal met luchtsleutel


Excellent chaps, just use an air gun, bang the buggers on ... and people wonder why they have the lower pin snap due to stress fractures. :roll:

Draai de bovenste bevestiging vast tot 85 Nm. Draai de onderste bevestiging vast tot 28 Nm.

... the instructions

Shock Absorber.pdf
(41.51 KiB) 186 keer gedownload


Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: aanhaalmoment bij polybush, anders dan standaard?

Berichtdoor Roger B. » 23 Aug 2013, 22:18

ook met een luchtsleutel kun je lomp en niet lomp zijn

misschien waren de schokdempers in de late nineties beter, maar kan me niet herinneren dat er ook maar één terug gekomen is met een afgebroken pen.....

ja, met een half weggeroeste en toen afgebroken pen..... en die ene 130 die ik ken, met 45 graden verbogen en toen afgebroken pennen
gone

Gebruikersavatar
michielsl
Berichten: 124
Lid geworden op: 13 Nov 2009, 12:28
Locatie: Hamont-Achel

Re: aanhaalmoment bij polybush, anders dan standaard?

Berichtdoor michielsl » 25 Aug 2013, 18:03

Zoals gezegd, de achterste waren relatief makkelijk; de voorste zijn een grote ellende...
Het loshalen van de oude was eenvoudig, het terugzetten van de nieuwe ook tot het moment van de onderste bevestiging.

Heb er meteen 'blokken' tussengezet voor een kleine 5cm verhoging, waarop de schokbreker dan komt, dus geen aanpassing van veer en schokbreker.
(zware arb bumper + lier; stond aardig naar beneden).
Door het blok een erg beperkte slag en door de verhoging een iets schevere stand van veer en schokbreker, dus alleen al de moer er recht opkrijgen was niet vanzelfsprekend.
Geen ruimte voor een dop, laat staan een luchthamer.
De moer komt er niet ver genoeg op voordat de cilinder gaat meedraaien en het draaien is ook met geen mogelijkheid tegen te houden ( zo weinig dat ik nog geen tang op het vierkante deel kan zetten).

voor de duidelijkheid foto's van de 2e los van de auto op het blok gemonteerd en gaat net zo ver als de andere.....
DSC_0963.jpg

DSC_0965.jpg

DSC_0967.jpg
Defender 130 HCPU TD5 2006, Defender 130 HCPU TD5 2006 'gepimpt'
Ex: Defender 130 HCPU 2003, Defender 110 300TDI 1998, Defender 110 TD5 2002
Nanocom Evolution II

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: aanhaalmoment bij polybush, anders dan standaard?

Berichtdoor Roger B. » 25 Aug 2013, 18:07

tja.... niemand die gezegd heeft dat sleutelen vanzelf gaat, al helemaal niet als je vanalles gaat verbouwen aan de auto :mrgreen:
gone


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten