Die ring...daar heeft landrover een mooie passende sleutel voor..... maar ja...das natuurlijk ook dom van die ontwerper...dat ie daar niet iets op bedacht heeft waar standaard gereedschap van de brico op past....
overigens is de tank wellicht niet alleen voor een 110 gemaakt. Of een aangepaste die al bestond... de vloer is zeer zeker niet op de tank ontworpen...die zit er al dertig jaar in
Vervangen brandstofpomp 110 TD5
- RobStewart
Re: Vervangen brandstofpomp 110 TD5
You can use a small bitel or screw driver to turn the ring but watch your fingers, and when you put the new one back it, put the seal back into the tank first and make sure it seats correctly into the lip. Then carefully put the pump and flotter in and recheck the seal. It moves around and will leak like hell if it is not seated correctly and you need 3 hands to put it in and put the ring back on as the pump will have to be pushed down while the ring goes back on.
The instructions (for what it's worth)
Rob
The instructions (for what it's worth)
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two
het valt me op dat de 109 wel toegangs luikjes heeft om bij de tankvlotter en aansluitingen te komen en de 110 kennelijk niet...
geen idee hoe makkelijk een td5 tank is uit en in te bouwen, weet wel dat het bij een 109 een baggerklus is om onder een hoekje met 2 handen blind (als je armen er al langskunnen) een moertje op een boutje te krijgen bij het vastzetten van een tank onder de laadvloer
geen idee hoe makkelijk een td5 tank is uit en in te bouwen, weet wel dat het bij een 109 een baggerklus is om onder een hoekje met 2 handen blind (als je armen er al langskunnen) een moertje op een boutje te krijgen bij het vastzetten van een tank onder de laadvloer

Mooi, oude is eruit en de nieuwe zit erin.
Alles klinkt normaal, het giert flink maar dat is ook omdat het filter vervangen is en de lucht eruit moet.
Het is inderdaad een doffe ellende om de ring terug te plaatsen. De veren drukken de pomp omhoog en de ring grijpt t schroefdraad maar moeilijk aan. 4 handen nodig maar geen plaats om ze te herbergen. Uiteindelijk in mn eentje gelukt.
Inspectie van de oude pomp toont een zwarte gomachtige derrie rondom de aanzuigopening aan.
Denk dat de pomp dus eigenlijk nog helemaal niet zo overleden was, maar dat de aanzuigopening te erg gereduceerd is geweest.
Nu ook het voordeel van het gemaakte luikje.
Je kunt even een periode proefdraaien en nazien of er niks lekt.
En is dat het geval is herstel wat simpeler.
Ben dan welliswaar niet zo'n puritein als Edward, want sleutel niet zoals het hoort, practisch ben ik wel.
Zal zodadelijk nog even fotoos plaatsen van mijn oplossing mbt het luikje.
.....of morgen..
Thx
Alles klinkt normaal, het giert flink maar dat is ook omdat het filter vervangen is en de lucht eruit moet.
Het is inderdaad een doffe ellende om de ring terug te plaatsen. De veren drukken de pomp omhoog en de ring grijpt t schroefdraad maar moeilijk aan. 4 handen nodig maar geen plaats om ze te herbergen. Uiteindelijk in mn eentje gelukt.
Inspectie van de oude pomp toont een zwarte gomachtige derrie rondom de aanzuigopening aan.
Denk dat de pomp dus eigenlijk nog helemaal niet zo overleden was, maar dat de aanzuigopening te erg gereduceerd is geweest.
Nu ook het voordeel van het gemaakte luikje.
Je kunt even een periode proefdraaien en nazien of er niks lekt.
En is dat het geval is herstel wat simpeler.
Ben dan welliswaar niet zo'n puritein als Edward, want sleutel niet zoals het hoort, practisch ben ik wel.
Zal zodadelijk nog even fotoos plaatsen van mijn oplossing mbt het luikje.
.....of morgen..
Thx
Life's a journey, not a destination.
Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat
Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat
De ring van de pomp druk ik er in m'n eentje zonder problemen op, want ik kan er goed bij met de tank op de werkbank.
En de vloer verzwakken door de liggers door te zagen en die nu nog harder gaan rotten is niet praktisch maar kortzichtig en lomp.
Maar als het voor jouw werkt en je bent tevreden dan vind ik het uiteraard prima.

En de vloer verzwakken door de liggers door te zagen en die nu nog harder gaan rotten is niet praktisch maar kortzichtig en lomp.
Maar als het voor jouw werkt en je bent tevreden dan vind ik het uiteraard prima.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Et voila.
Luikje zit erin en stevig zat.
Volgende keer kwestie van wat popnageltjes uitboren en klaar is Klara.
Conclusie.
Zoals gewoonlijk viel het toch weer wat tegen. Uiteindelijk toch 4 uur werk.
1 haakse slijper (merkloos) doorgebrand.
Met name de 2 liggers doorzagen was totaal onvoorzien en niet zonder risico, aangezien deze niet hoger dan 1 cm boven de kunststof tank zweven is voorzichtigheid meer dan geboden.
Laatste stuk dus handmatig zagen en dat 4 keer.
Zoals op de fotoos is te zien had mijn luikje een stukje kleiner kunnen zijn en iets meer naar links en naar boven.
Omdat de positie van de pomp slecht te beoordelen valt als je tussen de bodemplaat en de tank kijkt nam ik geen risico en heb de opening wat te groot gemaakt.
Maar zelfs achteraf bezien geef ik de voorkeur aan deze manier van repareren t.o.v. het verwijderen van de tank.
Ook al is het dan niet "zoals het hoort" en je inderdaad delen wegzaagt die er niet zonder reden zitten.
Maar de relatieve verzwakking van de bodem is goed ondervangen door extra alu plintjes te popnagelen en te kitten.
Zoals gezegd stevig genoeg.
De voordelen voor een nogmaals te plaatsen pomp of inspectie zijn natuurlijk enorm.
Dank voor jullie input.
Roger
Luikje zit erin en stevig zat.
Volgende keer kwestie van wat popnageltjes uitboren en klaar is Klara.
Conclusie.
Zoals gewoonlijk viel het toch weer wat tegen. Uiteindelijk toch 4 uur werk.
1 haakse slijper (merkloos) doorgebrand.
Met name de 2 liggers doorzagen was totaal onvoorzien en niet zonder risico, aangezien deze niet hoger dan 1 cm boven de kunststof tank zweven is voorzichtigheid meer dan geboden.
Laatste stuk dus handmatig zagen en dat 4 keer.
Zoals op de fotoos is te zien had mijn luikje een stukje kleiner kunnen zijn en iets meer naar links en naar boven.
Omdat de positie van de pomp slecht te beoordelen valt als je tussen de bodemplaat en de tank kijkt nam ik geen risico en heb de opening wat te groot gemaakt.
Maar zelfs achteraf bezien geef ik de voorkeur aan deze manier van repareren t.o.v. het verwijderen van de tank.
Ook al is het dan niet "zoals het hoort" en je inderdaad delen wegzaagt die er niet zonder reden zitten.
Maar de relatieve verzwakking van de bodem is goed ondervangen door extra alu plintjes te popnagelen en te kitten.
Zoals gezegd stevig genoeg.
De voordelen voor een nogmaals te plaatsen pomp of inspectie zijn natuurlijk enorm.
Dank voor jullie input.
Roger
Life's a journey, not a destination.
Roger
D2 TD5 2004 automaat
Roger
D2 TD5 2004 automaat
- Ray vd Velden
Edward schreef:De ring van de pomp druk ik er in m'n eentje zonder problemen op, want ik kan er goed bij met de tank op de werkbank.![]()
![]()
Hoop toch niet de tank van de Disco Edje
Discovery II Td5 automaat td5 Inside performance CR turbos VNT 250pk 4.6 TC aangepaste automaat V8 LT230 1.41