Hallo laro vrienden,
Is er iemand die mij kan vertellen hoe ik de visco fan kan losdraaien, hij zit namelijk moer vast.
Alvast dank!
Visco fan vervangen puma
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: Visco fan vervangen puma
met een viscofansleutel... en in de juiste richting!! kan het voor de puma niet zo zeggen,maar er zijn motoren met linkse draad op de viscofan....
je kijkt naar de fan van bovenaf...., de schoepen blazen lucht richting te motor, door de stand van de schoepen kun je dus zeggen hoe de motor draait.... schoepen // motor draait linksom, schoepen \\ motor draait rechtsom
de lucht drukt tijdens het draaien van de motor de fan "vast" op de schroefdraad.... dus als de motor rechtsom draait moet de fan ook rechtsom los
je kijkt naar de fan van bovenaf...., de schoepen blazen lucht richting te motor, door de stand van de schoepen kun je dus zeggen hoe de motor draait.... schoepen // motor draait linksom, schoepen \\ motor draait rechtsom
de lucht drukt tijdens het draaien van de motor de fan "vast" op de schroefdraad.... dus als de motor rechtsom draait moet de fan ook rechtsom los
gone
- RobStewart
- Berichten: 2280
- Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
- Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
- Contact:
Re: Visco fan vervangen puma
Well it is a Normal, not Left Hand Thread and these are the instructions ... and for what it's worth it is put on by the Ford chappies at about 4.500Nm
Rob
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two
Re: Visco fan vervangen puma
Daar heb je dan een flinke momentsleutel voor nodig om hem weer terug op de juiste kracht te zetten dan..
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
Re: Visco fan vervangen puma
piet_g schreef:Daar heb je dan een flinke momentsleutel voor nodig om hem weer terug op de juiste kracht te zetten dan..
Nee hoor, dat is de gemiddelde sleutelaar 'vast' noemt.
Neem bv het carter van een Serie, die zijn bijna allemaal vervorm omdat ze veels te lomp vastgezet worden en juist daardoor gaan ze lekken.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Re: Visco fan vervangen puma
Gewoon weer inruilen voor een TD5 
Defender 130 HCPU TD5 2006, Defender 130 HCPU TD5 2006 'gepimpt'
Ex: Defender 130 HCPU 2003, Defender 110 300TDI 1998, Defender 110 TD5 2002
Nanocom Evolution II
Ex: Defender 130 HCPU 2003, Defender 110 300TDI 1998, Defender 110 TD5 2002
Nanocom Evolution II
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: Visco fan vervangen puma
een Td5 waarbij het lager van de viscofan-as in het distributiedeksel uit elkaar valt?
gone
Re: Visco fan vervangen puma
Nou nou is het zo erg, gewoon op tijd vervangen denk ik. Heb er trouwens bij 3 110's en nu 2 130's nooit last van gehad. Allemaal met originele visco, ik klop het af..
heb wel ooit gekeken naar een electrische versie trouwens, weet niet of dat een oplossing is??
heb wel ooit gekeken naar een electrische versie trouwens, weet niet of dat een oplossing is??
Defender 130 HCPU TD5 2006, Defender 130 HCPU TD5 2006 'gepimpt'
Ex: Defender 130 HCPU 2003, Defender 110 300TDI 1998, Defender 110 TD5 2002
Nanocom Evolution II
Ex: Defender 130 HCPU 2003, Defender 110 300TDI 1998, Defender 110 TD5 2002
Nanocom Evolution II
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: Visco fan vervangen puma
het is een lager, dat gaat vroeg of laat stuk, tegen de tijd dat je het merkt ben je al een paar kogels kwijt meestal... ik bedoel alleen dat het vastzitten van de viscofan niet anders is bij een Td5, Puma, BMW M51 in de P38 en noem maar op..... als een of andere dwaas het ding aangeknald heeft mag jij zien hoe je hem weer loskrijgt.... bij de dealer hebben ze een blokkeertool voor de pulley meestal, en dan kun je meer netto kracht op de verbinding zetten
gone
Re: Visco fan vervangen puma
Ehm ik heb een klein probleempje.... Die moer van die fan zit echt muurvast
en ik heb alleen een baco die erop past en nie het tegenhoud gereedschap voor die poulie... Iemand een suggestie hoe ik dit los krijg?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten