Beste landrover freaks
Ik ben sinds deze week in het bezit van een discovery 2 td5 bj 2001
Deze heeft 220xxxkm gelopen en is de full option versie op navigatie na
Nu heeft deze het volgende probleem waar ik hopelijk hier een antwoord vind
Het is 1 met een handbak , maar hij schakeld niet ,
Het is net of de koppeling niet werkt , maar heb wel correcte druk aan het pedaal .
Verder staat de schakelpook ook in vrij tusse 1/2 ipv 3/4 en gaat hij niet in lage vitesse
Iemand enig idee wat dit kan zijn ?
Nieuw hier met een td5 bj 2001
Re: Nieuw hier met een td5 bj 2001
Bericht verplaatst naar techniek wegens uitgebreide technische vraag.
Welkom op het Lrch forum
Welkom op het Lrch forum
Ik ben moderator-af.
-
Roger B.
Die correcte pedaaldruk, is dat voor een D2 goed, of tov een normale personenauto goed? In het laatste geval voel je wellicht alleen de veer...
Kun je wel schakelen als de motor uit is?
Een klemmend toplager of plakkende plaat kan ook je priseas mee laten draaien met ingetrapte koppeling....
Kun je wel schakelen als de motor uit is?
Een klemmend toplager of plakkende plaat kan ook je priseas mee laten draaien met ingetrapte koppeling....
gone
Tov een gewone wagen ( heb zelf een honda afbraak in belgie )
Schakelen als de motor uitstaat gaat vlot , maar niet in elke vitesse . 1ste 2de gaat vlot , 3de en 5de gaat moeilijk en achteruit wil hij helemaal niet goed
Schakelen als de motor uitstaat gaat vlot , maar niet in elke vitesse . 1ste 2de gaat vlot , 3de en 5de gaat moeilijk en achteruit wil hij helemaal niet goed
-
Roger B.
Dan moet je het denk ik toch zoeken in het niet volledig vrij komen van de koppeling. Daarbij de druk en cilinders niet uitsluiten
gone
Ik vind het raar dat het schakelpookje zo ver naar links staat , dus thv 1/2 ipv 3/4
Dentette schreef:Ik vind het raar dat het schakelpookje zo ver naar links staat , dus thv 1/2 ipv 3/4
Btw die slave cilinder is vervangen , de master zou vervange zijn maar heb ik nog niet nagekeke.
- RobStewart
Dentette schreef:Ik vind het raar dat het schakelpookje zo ver naar links staat , dus thv 1/2 ipv 3/4
Sounds like the tab on the steady plate on the top of the gearbox has broken, this is a common problem on the R380 (see below).
This holds the gear lever in the normal 3rd/4th plane and when it breaks then the gear leaver moves over to either the Reverse/5th plane or the 1st/2nd plane it also makes gear selection difficult.
The Part Number is now FRC9340 and I would also get the bias springs FTC4123 and FTC4124.
The instructions for adjustment are below and you can probably work out how to replace it.
Dentette schreef:... en gaat hij niet in lage vitesse
The High/Low selection on the Td5 DII is done via a cable, if its not used then either the cable seizes or the shaft of the high low selector on the tussenbak seizes. A quick check underneath and you should be able to disconnect the cable from the selector you can then try the lever and if it still doesn't move it's the cable if it does it's the selector shaft.
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two
Thanks man
Hier ben ik super mee geholpen
Morge word de koppeling door de garage ontlucht ( via de slave nippel)
En daarna kan ik kijke of het stukje dat jij hier aanhaalt effectiet kapot is
Alvast bedankt aan alle hier voor de gastvrije ontvangst ( dit is op sommige forums soms wel eens anders )
Hier ben ik super mee geholpen
Morge word de koppeling door de garage ontlucht ( via de slave nippel)
En daarna kan ik kijke of het stukje dat jij hier aanhaalt effectiet kapot is
Alvast bedankt aan alle hier voor de gastvrije ontvangst ( dit is op sommige forums soms wel eens anders )
Het lage vitesse probleem is opgelost ( vanzelf ) ik vermoed dat de kabel vastgezete heeft ( heeft 6 maanden buiten stil gestaan ) en met het paar keer proberen los gekomen is