Goedemiddag,
sinds korte tijd schiet mijn tussenbak steeds in z'n vrij als ik hem in lage gearing heb gezet. Hij gaat er opzich normaal in, maar na een paar meter schiet hij eruit. normale (hoge) gearing blijft hij wel gewoon in staan.
iemand een idee?
tussenbak probleem puma 110
-
Roger B.
Re: tussenbak probleem puma 110
Nou weet ik niet zeker of een puma erg afwijkt van de voorgangers.... maar het kan extern zijn, dat er een takje of steentje in de weg ligt, of dat de afstelling van de pook verlopen is danwel verbogen.
anders zou er in de bak iets verkeerd zitten.
anders zou er in de bak iets verkeerd zitten.
gone
-
Landmarcs
Geen idee, bij mij schakelt hij de de spreekwoordelijke boter (en dus makkelijker als de tussenbak die ik op de Td5 had).
Echter, bij mij is de schakeling van DiffLock in en uit wel erg vaag en makkelijk. Hij ging al eens "spontaan" in locked (dwz het gewicht van een wegenatlas was genoeg), en twee weken terug ging werd er ook spontaan ge-un-locked (en toen reed ik in Low dus die atlas had het niet op zijn geweten - was toen geen probleem want ik reed inmiddels toch op vlakke aangereden sneeuw maar toch niet echt de bedoeling).
Groeten MarcS
Echter, bij mij is de schakeling van DiffLock in en uit wel erg vaag en makkelijk. Hij ging al eens "spontaan" in locked (dwz het gewicht van een wegenatlas was genoeg), en twee weken terug ging werd er ook spontaan ge-un-locked (en toen reed ik in Low dus die atlas had het niet op zijn geweten - was toen geen probleem want ik reed inmiddels toch op vlakke aangereden sneeuw maar toch niet echt de bedoeling).
Groeten MarcS
- RobStewart
The LT230QRS High/Low selection mechanism is different from the previous incarnations of the LT230.
I have never experienced this particular phenomenon and I have checked all the technical bulletins and so far in the 6 years of the LT230QRS there isn't a recorded indecent of it So I would start at looking if there is something stopping the selector engaging properly either at the transfer box end or the selection lever end. If you can see nothing then you could follow the instructions below to adjust the selection mechanism. I'm sure you could be creative enough to work out what Special Tool 308-711 does
Rob
I have never experienced this particular phenomenon and I have checked all the technical bulletins and so far in the 6 years of the LT230QRS there isn't a recorded indecent of it So I would start at looking if there is something stopping the selector engaging properly either at the transfer box end or the selection lever end. If you can see nothing then you could follow the instructions below to adjust the selection mechanism. I'm sure you could be creative enough to work out what Special Tool 308-711 does
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two
Het is belangrijk om de pook goed naar voren te duwen en als hij rijdt nog even goed door te drukken zodat hij echt goed zit. Met hoog net zo, schakel je slordig dan rij je weg en schiet er na een paar km gewoon uit.
Het punt da Marc noemt mbt de diff lock heb ik ervaren bij iedere Puma waarmee ik off road gereden heb. Mijn 130 mag ook heel makkelijk uit diff lock schieten.
Het punt da Marc noemt mbt de diff lock heb ik ervaren bij iedere Puma waarmee ik off road gereden heb. Mijn 130 mag ook heel makkelijk uit diff lock schieten.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Top! Bedankt voor alle info.... Ik ga ff op onderzoek uit!
- vandestraatweg
zelfde ervaring als Edward; Ik schakel regelmatig tussen hoog en laag en doe dat inmiddels automatisch met twee vingers op het pookje (lichte druk naar voren of naar achteren). Bij het opkomen van de koppeling schiet het pookje iets naar voren (of naar achter) en zit hij goed. Zo schiet hij er niet meer uit.
Ik krijg mijn Puma vaak niet uit de diff lock (ondanks naar dat ik hem in zijn voor en achteruit zet)
Johan
Ik krijg mijn Puma vaak niet uit de diff lock (ondanks naar dat ik hem in zijn voor en achteruit zet)
Johan
-
Landmarcs
vandestraatweg schreef:Ik krijg mijn Puma vaak niet uit de diff lock (ondanks naar dat ik hem in zijn voor en achteruit zet)
Johan, wil ie er "mechanisch" niet uit - dwz wil de pook niet terug naar rechts, of gaat ie er in de tussenbak niet direct uit - dwz lichtje blijft langer aan ?
Mijn ervaring (zowel bij de oude Td5 als de Puma is dat ie soms niet direct, en soms zelfs pas na een langere tijd het lichtje uit gaat. Meestal is een stukje laten rollen met ingetrapte koppeling (of uit de versnelling) met twee wielen in de berm of anderszins los en ongelijke ondergrond genoeg, een heel enkele keer moet je met twee wielen in de berm echt een stukje achteruit rijden. Inschakelen wilde laatst ook niet direct, maar waarschijnlijk lag er toen op de gekste plekken sneeuw en ijs - tot nog toe valt me op dat de Puma tussenbak alleen maar lichter (en dus soms wel erg licht) schakelt, met name de DiffLock schakeling zou wat mij betreft best iets meer "lock" mogen hebben.
Groeten MarcS
- vandestraatweg
Pookje gaat inderdaad met gemak naar rechts en links. Diff lock inschakelen gaat inderdaad super soepel. Bij het uitschakelen blijft het lampje vaak branden. Soms brand alleen het lampje nog even maar vaak voel je aan het rijden (op harde ondergrond) dat naast het lampje de difflock ingeschakeld blijft. Trucje bij veel andere auto's is even achteruit rijden. Bij de puma heb ik nog geen truc ontdekt die altijd werkt. Marc, Ik ga de twee wielen in het zand de eerst volgende keer proberen!
Johan
Johan
-
Roger B.
lampje geeft aan of het sper in de bak ingeschakeld is en is niet gekoppeld aan de pook....
dus als lampje brandt is je middendiff gespert, als het uit is (maar wel nog werkt) is je diff vrijgeschakeld
dus als lampje brandt is je middendiff gespert, als het uit is (maar wel nog werkt) is je diff vrijgeschakeld
gone