paul k schreef:Het "kreunende" geluid verdwijnt na korte tijd.
In diverse fora wordt dan aangegeven dat dit geluid verdwijnt, zodra de motor op temperatuur komt.
Zo snel warmt ie toch niet op. In de td5's die ik heb gehad, was dat geluid bij lagere temperaturen en in dit geval bedoel ik "weers-"temperaturen, te merken.
Zou dat beetje temperatuurverschil zoveel uitmaken?
Paul, als je het verhaal van Erik nog eens leest dan zou het heel goed kunnen zijn dat na korte tijd, dwz een kort stukje rijden, de dual-mass rubbermassa opwarmt. De opwarming komt dan wellicht ook van de momenten dat de koppeling slipt, de opwarming komt sowieso intern uit het rubber zelf: bij het in- en uit-veren van het rubber ontstaat warmte. Het opgewarmde rubber zal dan wel weer makkelijker centreren. Bij een nieuw dual-mass vliegwiel (waarbij ik bij nieuw niet doel op NOS) is het rubber nog "jong" en veerkrachtig - met de jaren wordt rubber steeds stugger - dus een (echt) nieuw vliegwiel helpt (voor een beperkte tijd).
Groeten MarcS
PS De opwarmen van rubber merk je ook bij ouder wordende banden, vooral als het om banden gaat met een sowieso wat stuggere rubbercompound: door de jaren wordt het rubber nog stugger (een gewoon autonoom proces) en als je dan gaat rijden merk je soms langere tijd dat er platte kantjes langskomen ... pas na langere tijd wordt dat minder, bij koud weer duurt het langer.