Series 3 ex defensie naar benzine ombouwen

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Speeddragon

Series 3 ex defensie naar benzine ombouwen

Berichtdoor Speeddragon » 31 Okt 2018, 14:08

Ik ga aankomende zondag waarschijnlijk naar een series 3 109 ex defensie kijken.
Nu weet ik dat het nog een 24 volt voertuig is, en dat het diesel blok niet loopt.

Ik ben er nog niet helemaal uit of dat ik hem langzaam zou willen opknappen tot hij 40 jaar is, of dat er een benzine motor in moet komen.
Aan de ene kant is origineel houden leuk, aan de andere kant ligt diesel nu toch wel echt op de slachtbank.

Daarom ben ik me een beetje gaan inlezen, en omdat het een 2.25 diesel is, zou het kinderspel moeten zijn om er een 2.25 benzine in te gooien.
Wat me echter niet duidelijk wordt is de onsteking van het blok. Als het goed is werkt deze op 12 volt dmv een voltage dropper in 24 Volt voertuigen

(viewtopic.php?t=8047&fbclid=IwAR1ok0sZ-58u6PrgTr9AzpgWbtPM2SN06tOpxBT67gAmn9dpuPJhwFcO-G8)
Een van de bronnen die ik gevonden heb.

Nu valt het me alleen op dat die voltage dropper alleen, onderhand 300 pond zou moeten kosten, dat is net zoveel als een tweedehands benzine blok.
En het wordt afgeraden andere droppers gebruiken of om het op 1 van de accu's te gooien.

Heeft iemand hier ervaring mee?

In dit topic:
viewtopic.php?t=4043

Schrijft Rob Stewart, dat hij misschien een artikel wil schrijven over het ombouwen van 24v diesel naar benzine, maar kan hem in de kennisbank niet terug vinden.

Ik twijfel sowieso of het niet handiger gaat zijn om hem om te bouwen naar 12 volt, maar dat is weer wat anders.

Ik hoop dat mensen nog actief zijn op het forum, nu alles naar facebook verschuift :).

Landmarcs

Re: Series 3 ex defensie naar benzine ombouwen

Berichtdoor Landmarcs » 31 Okt 2018, 14:42

Dag Speeddragon,

Als ik me niet vergis past ook de 2,5 petrol met weinig aanpassingen als vervanger van de 2.25 diesel.
Het verschil is niet groot, de 2,5 petrol heeft net iets meer vermogen

En ... je kan overwegen om een goede electronische ontsteking in te bouwen.
Ik weet dat je voor een 123-ignition gewoon de 24 V kan behouden, het enige wat je daar dan nodig hebt is een klein omzettertje om de electronica van de ignition te voeden -- en dat gaat dan al met een universeel 12-24 => USB-omzettertje want de 123-electronica houdt niet van 24 V maar neemt al wel genoegen met 5 V.
Echter, als je er een 2,25 of 2,5 ruilblok in zet dan zit daar niet zelden al het een en ander aan rand-zaken bij, ombouwen naar 12 V wordt dan makkelijker. (Afgezien van het gedoe met 24V rand-apparatuur is 24V verder helemaal zo gek nog niet: je hebt gewoon minder verliezen.)

Groeten MarcS

Speeddragon

Berichtdoor Speeddragon » 31 Okt 2018, 15:50

Ja, ik kwam op deze pagina een interessant artikel tegen:
https://www.landyzone.co.uk/land-rover/ ... ne.304648/

Waarom het bij een normale ontsteking niet handig zou zijn om een universele voltage dropper te gebruiken bij een standaard onsteking, maar zal me eens gaan inlezen over een 123, onsteking.
Maar misschien heb je gelijk, en is alles over naar 12 volt makkelijker

Ik had begrepen dat je voor de 2.5 petrol wel aan de slag moet met motorsteunen?

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 01 Nov 2018, 00:11

Speeddragon schreef:Ik had begrepen dat je voor de 2.5 petrol wel aan de slag moet met motorsteunen?

Ik zou denken van niet. Het aanpassen van een motorsteun is nodig bij de 2,5 l diesel, omdat daar de Bosch inspuitpomp rechts naast de motor ligt en dan zit de originele Series III motorsteun (met accubak) in de weg.
Bij de benzineversie zit de ontsteking aan de zijkant midden op het blok, op de plaats waar de Lucas/CAV inspuitpomp gemonteerd zit bij de 2,25 l D.

Groet,

Erik.

p.s. ik heb eens een 2,5 diesel in een series III geplaatst en de linker motorsteun paste wel.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 02 Nov 2018, 09:51

Speeddragon,

Je kan ook je vragen eens hier LaroPrik posten.
Er is daar niet heel druk, maar het aandeel sleutelaars en Series kenners is relatief hoog.

Groeten MarcS

JvR

Berichtdoor JvR » 24 Nov 2018, 18:22

Dag Speeddragon,

Is het plan om de serie 3 om te bouwen nog doorgegaan?
Heb afgelopen zomen een ombouw gedaan met veel succes. 24 volt Laro diesel naar benzine. Ben er erg tevreden over.
2.5 benzine ingebouwd en een apart 12 volt circuit aangelegd en een 123 ontsteking. Ik kon geen 24 volt startmotor vinden voor een 2.5 benzine blok uit een 110.
Mocht je vragen hebben laat maar weten.

Groet,
Johan

Terug naar “Techniek”