Aansluiten verwarmbare voorruit Red Bison Defender td5

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
JohnBow

Aansluiten verwarmbare voorruit Red Bison Defender td5

Berichtdoor JohnBow » 09 Feb 2018, 18:06

Hallo,
Ik heb een aftermarket verwarmbare voorruit gekocht bij Paddock Spares. De voorruit heb ik er inmiddels mooi in. Nu de elektra nog... Er zit een setje bij van Red Bison Diamond Back met een "originele" LR schakelaar. Ergens achter het dashboard moet ik nu een stevig 12Volt-punt vinden. Hoe zouden jullie dit doen? Waar leg je de kabel langs? Ook moet er nog een massakabel worden aangesloten. Ik vind het maar krap daar achter...
Weet iemand raad? Ik hoor het heel graag!
De auto is een Defender td5, bouwjaar 2002.
Dank alvast voor het meedenken!
John

Landmarcs

Re: Aansluiten verwarmbare voorruit Red Bison Defender td5

Berichtdoor Landmarcs » 09 Feb 2018, 18:23

Dag John,

Bij mijn oude Td5 is er eenvoudigweg een extra 12V draad vanaf de accu bij gekomen (ook de rest van de electrickery was bij mij doe het zelf, met een schakelaartje achter de versnellingspook).
Bij een 2002 Td5 is er wellicht al iets voorzien, ik meen dat vanaf 2002 voorruit-verwarming een standaard optie was (dwz onderdeel van een al in de folder genoemd "pack"). Je wilt in ieder geval de voorruit graag een "goede" 12V geven en ook degelijk zekeren: er gaat een forse stroom door de voorruit.
Let verder op: de 12V achter het dashboard is niet de meest "stabiele" althans niet bij de eerdere Td5 Defenders.

Groeten MarcS

JohnBow

Berichtdoor JohnBow » 09 Feb 2018, 20:40

Dank MarcS,
Het lijkt dan idd verstandiger om van de accu uit te gaan. Zou je de nieuwe kabel vanaf de accu onder de auto naar voren brengen en dan via het schutbord naar binnen? Of ga je binnendoor met een kabel onder de bekleding door en langs de zekeringenbox en kabelboom naar boven? Dankjewel alvast voor het meedenken!
Grtz, John

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 09 Feb 2018, 23:22

Ik zou gaan voor de eerste optie, langs het chassis en via schutbord naar binnen, zal wel iets meer werk zijn, maar dan zit de kabel niet in de weg wanneer je de tunnel zou willen demonteren. En een zwevende zekering in de plus net na de accu.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 10 Feb 2018, 00:15

Dag John,

Bij mij was het wat anders geklust. Wel een zwevende zekering en dus een extra draad van de accu, maar slechts een schakeldraad naar voren (en die lag dus binnendoor langs de tunnel). De voedingsdraad van de voorruit liep rond de linker-voordeur. Misschien niet zo mooi maar wel zo makkelijk.

Maarrrr .... kijk eens goed of er geen zekeringspositie is voor een verwarmde voorruit (die ruit was denk ik een optie), en zo ja of je daar de 12V af kan halen ... dan heb je alvast een nette 12V zonder die eerste slordige draad. Dan komt er nog de voedingsdraad vanaf de schakelaar/tijdschakeling naar het raam, dat is dan even omhoog prikken. Ben je eenmaal achter het dashboard moet het wel lukken daar een extra draad weg te leggen.

Groeten MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 10 Feb 2018, 10:13

Landmarcs schreef:Maarrrr .... kijk eens goed of er geen zekeringspositie is voor een verwarmde voorruit (die ruit was denk ik een optie

Waarschijnlijk is de bedrading voor een verwarmde voorruit al aanwezig, maar de stroom van zekering 15 afhalen is misschien geen goede manier, de hoofdstroom komt volgens de beschrijving vanaf een (zware) zekering onder de bijrijdersstoel. e.e.a. is te vinden in het Electrical Manual 2002-2006.
Aanvulling: ook zekering 36 is voor de verwarmde voorruit.
En hier wat extra gegevens:
Verwarmde voorruit.pdf
(271.95 KiB) 249 keer gedownload
en de timer unit (C1623 in de beschrijving) is C1624 op het plaatje.

Groet,

Erik.
Laatst gewijzigd door Erik Peters op 10 Feb 2018, 11:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 10 Feb 2018, 10:35

Erik Peters schreef:
Landmarcs schreef:Maarrrr .... kijk eens goed of er geen zekeringspositie is voor een verwarmde voorruit (die ruit was denk ik een optie

Waarschijnlijk is de bedrading voor een verwarmde voorruit al aanwezig, maar de stroom van zekering 15 afhalen is misschien geen goede manier, de hoofdstroom komt volgens de beschrijving vanaf een (zware) zekering onder de bijrijdersstoel. e.e.a. is te vinden in het Electrical Manual 2002-2006.

Eigenlijk doelde ik daar op. Er is een zekeringspositie die denkelijk alleen de schakelstroom doet en een hoofdstroom-draad vanaf een zware zekering.
Wellicht zit die hoofdstroom-draad al in de kabelboom ? Zo ja dan is het vooral zoeken naar waar je een en ander kan oppikken.

Let wel: Een electrisch schema is niet zaligmakend ... mijn 2010 Puma bleek niet volgens het schema dat bij het chassisnummer hoorde gebouwd, en ook niet volgens met meest aannemelijke alternatief, maar volgens iets tussenin. Ik wilde graag een en ander ongeschakeld, bij de dealer hadden ze keurig uitgezocht waar er een draadje verzet moest .... en ineens bleek er veel meer ongeschakeld als bedoeld (en aangezien daar ook een stroomvreter bij zat was dat niet de bedoeling) en dit was dus zo niet in het schema weergegeven ... het bleek dus meer als alleen één draadje.

Groeten MarcS
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 05 Apr 2018, 09:48, 2 keer totaal gewijzigd.

JohnBow

Berichtdoor JohnBow » 11 Feb 2018, 01:05

Bedankt MarcS en Erik,
Super dat jullie meedenken!
In de manual staat idd op positie 36 een mogelijke zekering voor de (optionele) voorruitverwarming. Nu zou op die plek een 30A zekering moeten. Dat lijkt me geen schakeldraad (?). Ik zal morgen eerst eens kijken of ik daar12v meet.
Groet!
John

Jen-tech

Berichtdoor Jen-tech » 04 Apr 2018, 23:17

Goede avond,

Ik heb er net een besteld, Kun je misschien vertellen hoe je het nu uiteindelijk gedaan hebt?

grt,
Jenne

JohnBow

Berichtdoor JohnBow » 09 Apr 2018, 22:50

Hallo Jenne,
Het regelkastje past mooi achter het dashboard, boven de radio. De massa is van een van de bouten rechts van het dashboard gepakt. Uiteindelijk besloten om de voedingskabel naar de accu te brengen en niet verder te zoeken naar een stevig 12V punt. De kabel is langs de kabelboom binnendoor naar beneden gelegd. Onder de auto door leek me te kwetsbaar zonder mantelbuis. De kabel ligt links langs de tunnel in bijna het diepste punt en gaat zo naar de accubak. Door het schotje met een rubber kabeldoorvoer. Bij de accu nog een zwevende zekering gemonteerd. De schakelaar past mooi in een vrije plek.
Het werkt zo prima, de ruit is in no-time schoon. Ben er heel tevreden over.
Greetz, John

Terug naar “Techniek”