109 stage one 3.9L v8 vragen olie verversen

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Stage-one

Re: 109 stage one 3.9L v8 vragen olie verversen

Berichtdoor Stage-one » 07 Feb 2017, 21:26

RobStewart schreef:... you can throw anything in it as long as it's API SG or SH as for viscosity then the recommended ones are 5W/30, 5W/40, 5W/50, 10W/30, 10W/40, 10W/50, 15W/40, 15W/50, 20W/40, 20W/50, 25W/40 or 25W/50.

In fact if it's liquid and slippery then it really doesn't matter.

If you want to spend money on synthetic stuff and it gives you a warm fuzzy feeling then who am I to argue, personally I would still be putting either 15W/40 or 20W/50 Mineral in it.

Rob

Thanks Rob, i made the assumption that because of the additives and that a lot of smart people have been working on engine oils for a long time that a newer semi/full synth would be better but i've already been reading a lot about engine oils now and i've also read that old mineral oils are probably better for these older engines (i believe its also something to do with zinc in the mineral oils? ) anyway i've been reading more about engine oils then i'dd actually like to.

My conclusion is that its better to have a "wrong" oil than running on worn out oil, so ill still fill it up with the torsynth semi synthetic and then switch to a full mineral oil pretty "soon" afterwards anyway what brand mineral oil would you suggest? its not my favourite thing to read about so idd rather just hear it from an expert and take your words for granted ;)

Edward

Berichtdoor Edward » 07 Feb 2017, 21:47

Want een minerale olie wordt niet ontwikkeld? Alleen half en vol syntheten worden verder ontwikkeld en minerale olie staat sinds 1965 stil? :roll: :roll:

Wat een bijzondere denkwijze............
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Stage-one

Berichtdoor Stage-one » 07 Feb 2017, 21:59

Edward schreef:Want een minerale olie wordt niet ontwikkeld? Alleen half en vol syntheten worden verder ontwikkeld en minerale olie staat sinds 1965 stil? :roll: :roll:

hahah ho ho dat zeg ik niet maar laten we eerlijk wezen de synthethische olie wordt in de moderne auto markt meer gebruikt en wordt (denk ik) het meeste geld in verdiend en daar ligt dan ook de focus voor de meeste bedrijven want het draait uiteindelijk om geld verdienen.

RobStewart

Berichtdoor RobStewart » 10 Feb 2017, 21:16

Edward schreef:Want een minerale olie wordt niet ontwikkeld? Alleen half en vol syntheten worden verder ontwikkeld en minerale olie staat sinds 1965 stil? :roll: :roll:

... actually Edward you have hit the nail completely on the head and I thank you for that.

You see, engine technology has changed considerably in the past few decades and synthetic and semi synthetic are the correct oils to use for newer engines, however we are talking about an engine that has not changed one little bit since it was as introduced as the Buick 215 in 1960, everything in that engine was designed to use full fat 20w/50 mineral oil.

Even Castrol themselves state "Engine pressure has almost doubled over the past 30 years, and you need an oil that stays strong" when promoting their synthetic oils so by inference a 57 year old engine is asthmatic by comparison.

You are not only wasting money but also potentially using an oil that is not at all suitable by going the synthetic route.

I own and have owned several Rover V8 engined vehicles (one that drove a minimum of 1600kms per week) and know what synthetics do to them.

FULL FAT 20w/50 Mineral and nothing else :)

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

hnb1965

Berichtdoor hnb1965 » 11 Feb 2017, 12:17

Rob heeft volkomen gelijk . De tegenwoordige volsyntheten hebben bepaalde dopes die ervoor zorgen dat de olie zoveel mogelijk ''in'' het lager blijft. Dus dat de olie minder snel uit bijvoorbeeld een krukaslager , drijfstanglager of nokkenaslager ''lekt'' . Voor die lagers alleen maar beter zou je kunnen zeggen . Maar wat als de motor zo ontworpen is dat bepaalde andere delen juist door deze ''lekolie'' (spatsmering) gesmeerd moeten worden . Denk hierbij aan bijvoorbeeld de nokkenas en de stoters of de ketting of de cilinderwanden . Ook zitten er in de moderne synthetische olie weer bepaalde dopes die dampvorming (bij bedrijfstemperatuur) tegengaan . Veel oudere types motoren hebben deze oliedampen juist nodig voor extra smering .Zoals ik al eerder vertelde kan het niet meteen kwaad als je voor nood een half of volsyntheet gebruikt in een V8. Maar sommige motoronderdelen slijten sneller en de olie is veel duurder. Dus gewoon minerale olie ,bijvoorbeeld een 20W50 SF/CC . En om de 5000KM verversen . Ook is het belangrijk om het carterontluchtingsysteem in goede staat te houden . Vr gr Henk B. .

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 11 Feb 2017, 14:47

hnb1965 schreef:En om de 5000KM verversen. Vr gr Henk B.

Want een minerale olie verouderd sneller (dan een synthetische olie).

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 11 Feb 2017, 16:07

Erik Peters schreef:
hnb1965 schreef:En om de 5000KM verversen. Vr gr Henk B.

Want een minerale olie veroudert sneller (dan een synthetische olie).

Vaak is de filtercapaciteit ook afgestemd op de snel verouderende en dus vaker te vervangen olie.
Soms past ook een beter/groter filter.

Met een wat modernere olie en zeker als de motor met wat meer aandacht wordt belast kan je de olie-vervangings-intervallen ongestraft wat oprekken. Bij grotere motoren testen ze de olie, voor een paar liter olie loont dit niet, maar bij grotere motoren kan er enorm bespaard worden door de vervangingsintervallen op te rekken tot de olie ook echt aan vervangen toe is.

Groeten MarcS

hnb1965

Berichtdoor hnb1965 » 11 Feb 2017, 22:19

Ja beste Landmarc , dat kan allemaal wel zijn ,maar de motorolie van een rover v8 kun je beter toch om de 5000KM vervangen . Dus niks ''oprekken'' ! De officiele verversingstermijn is in de loop der jaren al ''opgerekt'' door Landrover van 5000KM naar 12000 KM. Dit is te veel .Ik heb al heel wat letterlijk dichtgekoolde Rover V8 's gezien . En dat met die ''moderne'' olie had ik je net uitgelegd ! Ik gebruik al 20 jaar minerale olie SF-CC . Dit is een moderne olie. Maar ik ververs de olie en filter wel om de 5000KM en mijn motor blijft nieuw. Vr gr Henk B.

Stage-one

Berichtdoor Stage-one » 12 Feb 2017, 20:51

aangezien ik de half syntheet al in huis had en het ook al in het blok zit ga ik deze eerst gebruiken, niet omdat ik stronteigenwijs ben maar ik heb er al voor betaald en geen zin om t weer te verkopen via marktplaats oid, ik doe denk ik een kortere interval van 3000-4000km en gooi er dan een 20w/50 in heb dit weekend de automaatbakolie en filter vervangen, was lekker buiten bezig begint t te sneeuwen :evil: :evil: verdomd koude handen en dan is het toch wel ff priegelwerk die zes boutjes van de oliepan er weer in te krijgen :D maar t is gelukt.

heb dus de versie met pijlstok, (dacht dat dit van de 4L was maarja ik ben geen Laro kenner) :p

Welk merk olie zouden jullie aanraden voor de v8? ik las ook nog ergens op engelse fora dat de motor ook stiller wordt van 20w/50 mineraal ? minder mechanisch geluid denk ik dan?

Stage-one

Berichtdoor Stage-one » 12 Feb 2017, 20:58

ohja nog iets, klopt het dat de stage one een overloop heeft op de brandstoftank ofzo? anders ben ik bang dat er een lek zit in mijn tank (had m volgetankt en kwam ineens een straal benzine uit de tank linksbovenin dit duurde 2-5 sec en toen hield t ook op)

Terug naar “Techniek”