Olie in kabelboom ecu

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Gerard4t

Re: Olie in kabelboom ecu

Berichtdoor Gerard4t » 28 Jan 2017, 07:16

VeeTee schreef:Volgens het datablad van Kontakt 60 zie ik geen zuren, alleen wat organische oplosmiddelen (lichte koolwaterstoffen- aardoliederivaten), alcoholen en drijfgassen. Dat verschilt overigens niet zoveel van de samenstelling van remmenreiniger en zelfs WD40. Er zitten ongeveer dezelfde soort stoffen in (niet exact maar chemisch verwant). Persoonlijk zou ik het met WD40 doen, dat is zo goed als inert voor vrijwel alle materialen, het lost de olie goed op en laat geen residu achter.

Ik heb er heel at ervaring mee. Het vreet zich zelfs door de spuitbus zelf een weg naar buiten. Liever niet gebruiken voor dit soort dingen, tenzij je, volgens de aanbeveling van de fabrikant, de gereinigde contacten nog nabehandelt met een goedje uit een andere spuitbus van dezelfde fabrikant.
Ik heb een jaar geleden een vrij speciale potmeter met WD40 uitgespoeld omdat de potmeter kraakte. Daarna geen enkele last meer gehad. Het spul lijkt hiermee goed (genoeg) te reinigen en te smeren. Ik zie geen bezwaar tegen vettigheid of olie op contacten bij de connectoren van de TD5. Door de contactdruk wordt de olie weggedrukt. Gezien de tegen corrosie beschermende eigenschappen kan het zelf een voordeel zijn.
Ik wil nog wel eens zuurvrije vaseline of WD40 gebruiken bij allerlei verbindingen, zoals accupolen en fastonstekkers, die gevoelig zijn voor corrosie.

Peu

Berichtdoor Peu » 28 Jan 2017, 11:59

VeeTee schreef:
Peu schreef:
VeeTee schreef:
En WD40 laat dacht ik wel degelijk een zeker residu achter.
Echter WD40 en remmenreiniger zijn gemiddeld de goedkoopste middelen dus alleen daarom al eerste keus.

@Peu: Als je citeert, moet je niet het met de [quote=...] blokjes rommelen. Want dit:
VeeTee schreef:

was niet van mij maar van Landmarcs ...

Solly......ik zit altijd te kl*ten op de ipad...zal nu wel weer niet kloppen
Failing to prepare is preparing to fail!

Peu

Berichtdoor Peu » 28 Jan 2017, 12:06

Gerard4t schreef:
VeeTee schreef:Ik wil nog wel eens zuurvrije vaseline of WD40 gebruiken bij allerlei verbindingen, zoals accupolen en fastonstekkers, die gevoelig zijn voor corrosie.
nooit vet OP de accupolen hè. Dan isoleer je het electrischcontact en creer je overgangsweerstand. Dit kan leiden tot overlading van de batterij. Op de poolklemmem mag je vet smeren, dat kan geen kwaad, maar helpt ook nergens tegen :geek:
Failing to prepare is preparing to fail!

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 28 Jan 2017, 12:17

@peu, nou zit je weer te kløten met de [quote] blokjes. Dat binnenste citaat is niet van mij maar van Gerard4t...

Bovendien, ik ben het met Gerardt4 eens, ik zet de accupolen ook in de zuurvrije vaseline, net zoals sommige andere verbindingen, aanhangerstekker/contactdoos bijvoorbeeld. Doe ik al 30 jaar, nog nooit wat van zgn. nadelen gemerkt...
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 28 Jan 2017, 12:43

VeeTee schreef:@peu, nou zit je weer te kløten met de
blokjes. Dat binnenste citaat is niet van mij maar van Gerard4t...

Bovendien, ik ben het met Gerardt4 eens, ik zet de accupolen ook in de zuurvrije vaseline, net zoals sommige andere verbindingen, aanhangerstekker/contactdoos bijvoorbeeld. Doe ik al 30 jaar, nog nooit wat van zgn. nadelen gemerkt...

Daarenboven vermoed ik een Baron van Munchhausen "bootstrap-effect" ....

Hoe kan je door overgangsweerstanden een accu overladen ??   Ik ben nieuwsgierig naar de electrodynamiek die zich hierachter verbergt.

Groeten MarcS

PS Voor wie niet zo goed in z'n vakliteratuur zit: De Baron van Munchhausen trok zich aan zijn schoenveters uit het moeras: dit wordt wel het Bootstrap-effect genoemd.
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 28 Jan 2017, 17:42, 2 keer totaal gewijzigd.

RikTD5

Berichtdoor RikTD5 » 28 Jan 2017, 17:26

Ik heb het resterende WD40 zo goed mogelijk verwijderd en het ziet er weer helemaal schoon en olie-vrij uit. Zojuist alles weer aangesloten en een stuk gereden, prima resultaat! Reageert goed en hapert niet. Klus geklaard dus! Dank voor de hulp.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 28 Jan 2017, 17:58

RikTD5 schreef:Ik heb het resterende WD40 zo goed mogelijk verwijderd en het ziet er weer helemaal schoon en olie-vrij uit. Zojuist alles weer aangesloten en een stuk gereden, prima resultaat! Reageert goed en hapert niet. Klus geklaard dus! Dank voor de hulp.

Da's mooi ... maar of het geklaard is is een tweede. Er kan nog heel goed olie onderweg zijn, zelfs als het wiring-harness nu niet meer lekt of straks weer gaat lekken. Heb je geluk dan lekt het wiring-harness jaren lang niet, heb je pech dan lekt een nieuwe ook weer opnieuw.

Groeten MarcS

RikTD5

Berichtdoor RikTD5 » 29 Jan 2017, 17:35

Landmarcs schreef:
RikTD5 schreef:Ik heb het resterende WD40 zo goed mogelijk verwijderd en het ziet er weer helemaal schoon en olie-vrij uit. Zojuist alles weer aangesloten en een stuk gereden, prima resultaat! Reageert goed en hapert niet. Klus geklaard dus! Dank voor de hulp.

Da's mooi ... maar of het geklaard is is een tweede. Er kan nog heel goed olie onderweg zijn, zelfs als het wiring-harness nu niet meer lekt of straks weer gaat lekken. Heb je geluk dan lekt het wiring-harness jaren lang niet, heb je pech dan lekt een nieuwe ook weer opnieuw.

Groeten MarcS

Ik zal het goed in de gaten en indien nodig weer schoonmaken.

Gerard4t

Berichtdoor Gerard4t » 08 Aug 2017, 13:30

Zojuist ontdekt dat er bij de ECU een beetje olie uit de kabelboom komt. Vraag: Kan ik de rode connector zo losnemen zonder dat het alarm afgaat?

trix G4

Berichtdoor trix G4 » 08 Aug 2017, 15:06

ja dat kan.
wel het contact helemaal uit zetten !

Terug naar “Techniek”