Olie in kabelboom ecu

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 3074
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
Locatie: Heino

Re: Olie in kabelboom ecu

Berichtdoor Erik Peters » 11 Jan 2017, 19:25

Landmarcs schreef:Alcoholen kunnen - zeker na een lichte oxidatie - wel etsend op metalen inwerken.

Kontakt 60 werkt op den duur toch licht agressief*. Kontakt 61 niet (= anti corrosief smeermiddel), maar zal wel minder goed schoon maken.
Ik denk dat ik remreiniger zou gebruiken.

Groet,

Erik.

* Na 15 jaar (op een droge plaats in een kast) was de onderste felsrand van het spuitbusje met Kontakt 60 zo ver aangetast dat de inhoud er (deels) uit liep.
Laatst gewijzigd door Erik Peters op 12 Jan 2017, 00:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Gebruikersavatar
VeeTee
Berichten: 1722
Lid geworden op: 03 Jul 2008, 22:12
Locatie: Gooi & Vechtstreek
Contact:

Re: Olie in kabelboom ecu

Berichtdoor VeeTee » 11 Jan 2017, 19:41

Landmarcs schreef:Alcoholen kunnen - zeker na een lichte oxidatie - wel etsend op metalen inwerken.

En WD40 laat dacht ik wel degelijk een zeker residu achter.
Echter WD40 en remmenreiniger zijn gemiddeld de goedkoopste middelen dus alleen daarom al eerste keus.


Een alcohol (in het algemeen, dus de chemisch stof groep 'alcoholen', niet per sé de ethanol zoals in je biertje ;) ) kan zowel optreden als een zuur als base (een geïoniseerd waterstofatoom (proton) afgeven of opnemen) - afhankelijk van datgene waarmee de alcohol reageert - maar dat moet dan wel zelf een heel sterk zuur of base zijn. Gangbare metalen worden niet of zeer minimaal aangetast. Op het lab kopen wij bijvoorbeeld methanol in in aluminium 2,5 l containers. Koper kan aangetast worden door methanol maar dan gaat zeer zeer langzaam, je zou je kabelboom dan weken moeten onderdompelen in een badje, en dan ook nog afhankelijk van de kopersoort (legering, dopes) en eventuele andere aanwezige stoffen in de alcohol. Tijdens een schoonmaakbeurtje zal er echt geen corrosie optreden.

Samenstelling WD40:
50% "aliphatic hydrocarbons".
<25% petroleum base oil. Presumably a mineral oil or light lubricating oil.
12–18% low vapor pressure aliphatic hydrocarbon. Reduces the liquid's viscosity so that it can be used in aerosols. The hydrocarbon evaporates during application. [ werkt ook als drijfgas ]
2–3% carbon dioxide. A propellant which is now used instead of the original liquefied petroleum gas to reduce WD-40's flammability. [ drijfgas ]
<10% inert ingredients.

De wat zwaardere aardoliederivaatfracties kunnen inderdaad voor een residu zorgen, maar - áls er al wat achterblijft (het zijn dan zo'n minimaal kleine hoeveelheden die niet verdampen) - dan zou dat ik in dit geval dan vergelijken met het invetten (met bv parafine-achtige stoffen) zoals dat wel meer met elektrische contacten gedaan wordt. Over een eventueel residu van WD40 zou ik me persoonlijk in het geheel geen zorgen maken.
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Gebruikersavatar
Peu
Berichten: 490
Lid geworden op: 02 Jun 2014, 10:44

Re: Olie in kabelboom ecu

Berichtdoor Peu » 12 Jan 2017, 18:55

VeeTee schreef:
En WD40 laat dacht ik wel degelijk een zeker residu achter.
Echter WD40 en remmenreiniger zijn gemiddeld de goedkoopste middelen dus alleen daarom al eerste keus.


Samenstelling WD40:
50% "aliphatic hydrocarbons".
<25% petroleum base oil. Presumably a mineral oil or light lubricating oil.
12–18% low vapor pressure aliphatic hydrocarbon. Reduces the liquid's viscosity so that it can be used in aerosols. The hydrocarbon evaporates during application. [ werkt ook als drijfgas ]
2–3% carbon dioxide. A propellant which is now used instead of the original liquefied petroleum gas to reduce WD-40's flammability. [ drijfgas ]
<10% inert ingredients. [/quote]
...en niet te vergeten water,....dat zit er ook in. Daarom gebruik ik èchte kruipolie als er iets los moet :mrgreen: :mrgreen:
Failing to prepare is preparing to fail!

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Olie in kabelboom ecu

Berichtdoor Landmarcs » 12 Jan 2017, 19:13

Peu schreef:...en niet te vergeten water,....dat zit er ook in. Daarom gebruik ik èchte kruipolie als er iets los moet :mrgreen: :mrgreen:


Misschien is dat water wel het geheime ingrediënt waardoor WD40 zo goed, beter als de "echte" kruipolie, werkt (zoals uit een vergelijkende test bleek).

Groeten MarcS

Gebruikersavatar
VeeTee
Berichten: 1722
Lid geworden op: 03 Jul 2008, 22:12
Locatie: Gooi & Vechtstreek
Contact:

Re: Olie in kabelboom ecu

Berichtdoor VeeTee » 12 Jan 2017, 19:58

Peu schreef:
VeeTee schreef:
En WD40 laat dacht ik wel degelijk een zeker residu achter.
Echter WD40 en remmenreiniger zijn gemiddeld de goedkoopste middelen dus alleen daarom al eerste keus.


Samenstelling WD40:
50% "aliphatic hydrocarbons".
<25% petroleum base oil. Presumably a mineral oil or light lubricating oil.
12–18% low vapor pressure aliphatic hydrocarbon. Reduces the liquid's viscosity so that it can be used in aerosols. The hydrocarbon evaporates during application. [ werkt ook als drijfgas ]
2–3% carbon dioxide. A propellant which is now used instead of the original liquefied petroleum gas to reduce WD-40's flammability. [ drijfgas ]
<10% inert ingredients.

...en niet te vergeten water,....dat zit er ook in. Daarom gebruik ik èchte kruipolie als er iets los moet :mrgreen: :mrgreen:[/quote]

@Peu: Als je citeert, moet je niet het met de [quote=...] blokjes rommelen. Want dit:
VeeTee schreef:
En WD40 laat dacht ik wel degelijk een zeker residu achter.
Echter WD40 en remmenreiniger zijn gemiddeld de goedkoopste middelen dus alleen daarom al eerste keus.

was niet van mij maar van Landmarcs ...
wat natuurlijk logischerwijs al aan de zinsnede "de goedkoopste middelen dus alleen daarom al eerste keus" te herkennen was :lol: ;)
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Waterrover
Beheerder
Berichten: 682
Lid geworden op: 08 Mei 2011, 15:49
Locatie: Zoutkamp

Re: Olie in kabelboom ecu

Berichtdoor Waterrover » 12 Jan 2017, 20:33

Zou dit een alternatief kunnen zijn? Kennelijk een nieuw product, ik kende het nog niet.

WD-40 Specialist Contactspray in een spuitbus
Inhoud: 400 ml

Als er stroom in het spel is, is speciale verzorging nodig. Deze snelwerkende contactspray verwijdert olie, vuil en oxidatieresten van gevoelige elektrische of elektronische apparaten. En het beste is: de spray dringt ook door tot moeilijk bereikbare plaatsen. Snelwerkend en niet geleidend. Droogt snel zonder resten achter te laten. Voor elektronische apparaten, contacten, kunststoffen en rubber.

Toepassingsgebieden o.a.:
- Elekromontage
- Printplaten
- Besturingen
- Printers
wd-40_specialist_contactspray_400ml_117630.jpg

Gebruikersavatar
VeeTee
Berichten: 1722
Lid geworden op: 03 Jul 2008, 22:12
Locatie: Gooi & Vechtstreek
Contact:

Re: Olie in kabelboom ecu

Berichtdoor VeeTee » 12 Jan 2017, 20:56

Waterrover schreef:WD-40 Specialist Contactspray in een spuitbus
Inhoud: 400 ml


Volgens het datablad is de samenstelling 25-30% lichte Nafta, (gehydrogeneerde aardolie) en 10-20% propanol.

Of het nou beter of slechter is dan alcohol, wasbenzine, WD40, contactspray is weer moeilijk te zeggen. De industrie verkoopt graag voor elke afzonderlijke toepassing een specifiek middeltje, goed voor de omzet... Persoonlijk gebruik ik graag IPA (isopropanol) voor dit soort doeleinden, maar goed, ik heb er beroepshalve makkelijk toegang toe. ;)
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Olie in kabelboom ecu

Berichtdoor Landmarcs » 12 Jan 2017, 22:53

Tja, als ik last van olie in de kabelboom zou hebben dan zou ik om te beginnen voor een goedkope oplossing gaan, nl het oplossen van zoveel mogelijk motorolie, motorolie die niks in die kabelboom te zoeken heeft. Volgens mij is remmenreiniger een uiterst effectieve olie-verwijderaar, en dan aan het eind een spritzje WD40 om een en ander niet "gortdroog" weer in elkaar te steken.

Groeten MarcS

RikTD5
Berichten: 29
Lid geworden op: 04 Jan 2017, 16:03

Re: Olie in kabelboom ecu

Berichtdoor RikTD5 » 27 Jan 2017, 22:09

Ik zie dat er aardig wat discussie is over het juiste middel voor deze klus, maar overwegend wordt WD40 het meest aangeraden. Vanmiddag de ECU auto de auto gehaald en het contactpunt waar de olie in zat voorzichtig gereinigd met WD40 en voorzichtig schoongemaakt met keukenpapier. Het ziet er goed schoon uit, maar door de WD40 blijft er wel een olie-achtig laagje achter. Nu lees ik op verschillende Engelse fora dat WD40 voor deze klus wordt afgeraden, omdat het een klein percentage olie bevat en dit dus als een laagje achterblijft in het contact (terwijl je de olie juist wilt verwijderen). Wat denken jullie van deze theorie? Ik zit een beetje in dubio... Moet ik de klus opnieuw doen, maar dan met remmenreiniger om de olie goed op te lossen? Of heeft WD40 te klus goed geklaard en moet ik het eerst maar even zo aankijken?

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Olie in kabelboom ecu

Berichtdoor Landmarcs » 28 Jan 2017, 00:13

RikTD5 schreef:Ik zie dat er aardig wat discussie is over het juiste middel voor deze klus, maar overwegend wordt WD40 het meest aangeraden. Vanmiddag de ECU auto de auto gehaald en het contactpunt waar de olie in zat voorzichtig gereinigd met WD40 en voorzichtig schoongemaakt met keukenpapier. Het ziet er goed schoon uit, maar door de WD40 blijft er wel een olie-achtig laagje achter. Nu lees ik op verschillende Engelse fora dat WD40 voor deze klus wordt afgeraden, omdat het een klein percentage olie bevat en dit dus als een laagje achterblijft in het contact (terwijl je de olie juist wilt verwijderen). Wat denken jullie van deze theorie? Ik zit een beetje in dubio... Moet ik de klus opnieuw doen, maar dan met remmenreiniger om de olie goed op te lossen? Of heeft WD40 te klus goed geklaard en moet ik het eerst maar even zo aankijken?


Rik, vlgs mij geef je zelf al het voor-ingeprogrammeerde antwoord:
WD40 is gewoon niet de eerste keus als je iets vetvrij wil maken.
Er blijven natuurlijk een paar vragen open:
1º Krijg je het ooit helemaal olie-vrij
2º Moet je dat wel willen (al was het maar omdat kunststoffen ook te bros kunnen worden zonder)
3º Hoe erg is een laatste restje olie

Groeten MarcS


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten