Defender '99 Td5 Motor stopt bij half volle tank

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs

Re: Defender '99 Td5 Motor stopt bij half volle tank

Berichtdoor Landmarcs » 10 Jan 2017, 12:47

conny schreef:Bij een Td5 kun je niets fout aansluiten; er zitten 4 leidingen aan de bovenkant van de tank en die zijn gecodeerd op kleur. Het ZOU natuurlijk wel kunnen, maar dan ben je of kleurenblind of die kleurdingetjes zijn er afgevallen :lol:

Met een LandRover is alles mogelijk, zelfs een kleurenblinde klusser.
Normaal is ook dat je de tank zonder al te veel moeite leeg kan rijden.
(Het verbruik is hoog genoeg.)

Groeten MarcS

ernsts

Berichtdoor ernsts » 11 Jan 2017, 21:34

Landmarcs schreef:Ik heb ruim 10 jaar lang steeds geprobeerd de tank tot de bodem leeg te rijden, 't is me nooit gelukt, dwz. ik kreeg het altijd zelf te benauwd.

Nu we het toch hier over hebben, hoe erg is het voor brandstofsysteem en motor om een keer de tank leeg te rijden (ook Td5)? Ik heb een Defender 90 met standaard 60 liter tank en een extra tank ertussen van 30 liter. Ik durf niet verder te rijden dan tot de brandstofmeter halverwege in het rode stukje zit (voorbij oranje dus al en het lampje al lang brand). Maar ook dan gaat er hooguit 75-78 liter in, dus zou er nog 10-15 liter in moeten zitten.

Wil dat eens uitproberen maar is dat verstandig? Als ik hetzelfde kan verwachten als bij brandstoffilter vervangen is het no big deal. Paar maal extra lucht laten afzuigen en klaar. Maar is het bv slecht voor de pomp, vanwege lucht of rommeltjes in de tank?

Groet,
Ernst
Defender 90 Td5 CSW 2002

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 11 Jan 2017, 22:45

ernsts schreef:
Landmarcs schreef:Ik heb ruim 10 jaar lang steeds geprobeerd de tank tot de bodem leeg te rijden, 't is me nooit gelukt, dwz. ik kreeg het altijd zelf te benauwd.

Nu we het toch hier over hebben, hoe erg is het voor brandstofsysteem en motor om een keer de tank leeg te rijden (ook Td5)? Ik heb een Defender 90 met standaard 60 liter tank en een extra tank ertussen van 30 liter. Ik durf niet verder te rijden dan tot de brandstofmeter halverwege in het rode stukje zit (voorbij oranje dus al en het lampje al lang brand). Maar ook dan gaat er hooguit 75-78 liter in, dus zou er nog 10-15 liter in moeten zitten.

Wil dat eens uitproberen maar is dat verstandig? Als ik hetzelfde kan verwachten als bij brandstoffilter vervangen is het no big deal. Paar maal extra lucht laten afzuigen en klaar. Maar is het bv slecht voor de pomp, vanwege lucht of rommeltjes in de tank?

Hoe langer je er iedere keer 10-15 liter in het laten zitten hoe meer kans je hebt dat het laatste beetje grondsop vervuild is, en/of water bevat (is die extra tank echt slechts 30 liter ? -- ik ken 40-45 liter of is dat alleen bij een 110 ? ).

Ik kon bij de 110 doorrijden tot voorbij de laatste markering op de meter ... en dan was ie nog niet leeg (maar soms was het wel een kwestie van een of twee laatste liters. Goed leegrijden heeft in mijn ogen het voordeel dat je géén (of weinig) water en rommel in de tank verzamelt -- en dus ook diesel-vervuilende schimmels etc. voorkomt. Ik heb altijd een 5 liter tankje in de auto, die 5 litere brengen je niet erg ver, maar wel vergenoeg zou je de tank echt leeg trekken, dwz. je kan dan zodra er gestotter komt stoppen en bijvullen, dan is er toch net iets minder te ontluchten en ook iets minder kans dat de pomp het laatste beetje bagger in geconcentreerde vorm probeert rond te pompen.

Het bijna leegrijden is bij mij meer dan 10 jaar goed gegaan .... en toen ging er iets anders goed mis ... dus de pomp lijdt niet overmatig van het (vrijwel) leegrijden.

Groeten MarcS

ernsts

Berichtdoor ernsts » 11 Jan 2017, 22:58

Landmarcs schreef: (is die extra tank echt slechts 30 liter ? -- ik ken 40-45 liter of is dat alleen bij een 110 ? ).

Yep, bij een 90 minder ruimte ( hoewel ik net ook een 40 liter exemplaar zag). Bij 110 ander model en tot 50 liter.

En dank voor je uitgebreide reactie!

Groet,
Ernst
Defender 90 Td5 CSW 2002

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 11 Jan 2017, 23:10

Landmarcs schreef:Hoe langer je er iedere keer 10-15 liter in het laten zitten hoe meer kans je hebt dat het laatste beetje grondsop vervuild is, en/of water bevat (is die extra tank echt slechts 30 liter ? -- ik ken 40-45 liter of is dat alleen bij een 110 ? ).

Dat heb ik je vaker horen vertellen, maar heb je daar ook echt bewijs van? Misschien geldt dat in verweggistan, maar met de brandstofkwaliteit die we hier gewend zijn lijkt me dat toch een gering risico.

In 35 jaar tijd nog nooit last gehad van rommel of water in de tank, en ik tank meestal als de meter onder het eerste kwart zakt - dan zit er (bij de 110) nog zo'n ruim 15 l in.

Ook in mijn 'boot-periode' daar nooit last van gehad. Maar 2 x per jaar tanken (wel heel veul, tank van denk ik minimaal 200 l), maar meestal bleef er een ruime hoeveelheid achter. Wel altijd voor de stilstandperiode in de winter volgetankt, ter voorkoming van condensvorming.
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 12 Jan 2017, 00:02

VeeTee schreef:
Landmarcs schreef:Hoe langer je er iedere keer 10-15 liter in het laten zitten hoe meer kans je hebt dat het laatste beetje grondsop vervuild is, en/of water bevat (is die extra tank echt slechts 30 liter ? -- ik ken 40-45 liter of is dat alleen bij een 110 ? ).

Dat heb ik je vaker horen vertellen, maar heb je daar ook echt bewijs van? Misschien geldt dat in verweggistan, maar met de brandstofkwaliteit die we hier gewend zijn lijkt me dat toch een gering risico.

In 35 jaar tijd nog nooit last gehad van rommel of water in de tank, en ik tank meestal als de meter onder het eerste kwart zakt - dan zit er (bij de 110) nog zo'n ruim 15 l in.

Ook in mijn 'boot-periode' daar nooit last van gehad. Maar 2 x per jaar tanken (wel heel veul, tank van denk ik minimaal 200 l), maar meestal bleef er een ruime hoeveelheid achter. Wel altijd voor de stilstandperiode in de winter volgetankt, ter voorkoming van condensvorming.

Het enige "bewijs" dat ik heb is dat ik in heel veel jaren diesel-rijden nooit enig probleem heb gehad met vervuiling en/of condenswater.
Brandstoffilter gaf ook nooit problemen (zoals bijv. bevriezen) en dat brandstof-filter werd in het verleden niet eens steeds vervangen.
Dat houd ik graag zo ... dwz dat geen enkel probleem ... en doorrijden tot bijna leeg is zo moeilijk niet (ik moet bekennen, ik rijd 'm niet altijd tot billen-knijp -- maar wel zo nu en dan heel ver, en soms zover dat ik voor alle zekerheid de 5 liter reserve erin kieper -- is ook weer goed om de reserve zo nu en dan te verversen -- aan de daarna getankte liters rekening dan uit hoeveel (hoe weinig) er dan ingezeten had en soms moet het echt een-twee litertjes geweest zijn.

Het kan zijn dat het kletskoek is, maar zo nu en dan worden brandstof-problemen gemeld die op vervuiling en/of verschimmeling lijken.
En .... ik ga niet proberen die problemen op te roepen, dat is me teveel gedoe. Omgekeerd, de tank goed leegrijden is niet zoveel gedoe, hoogstens eens in de zoveel keer de twijfel of je het nog haalt, en die enkele keer een reserve-tankje gebruiken.

Groeten MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 12 Jan 2017, 08:23

VeeTee schreef:Dat heb ik je vaker horen vertellen, maar heb je daar ook echt bewijs van? Misschien geldt dat in verweggistan, maar met de brandstofkwaliteit die we hier gewend zijn lijkt me dat toch een gering risico.
Nou........
Een kennis zit in de brandstoffenhandel en af en toe hoor ik wel eens over klanten die problemen hebben. Vaak wordt dan de hele of restant voorraad bij die klant rondgepompt, door een filter, om de vervuiling kwijt te raken. Ook bestaat er een chemisch middeltje dat, toegevoegd aan de diesel, het probleem ook 'oplost', maar of dat middeltje zo goed is voor motor en uitstoot/milieu ?? Ik vermoed van niet, anders dan zou het wel 'standaard' door de diesel gemengd zitten.
En een half jaar geleden had die kennis zelf een probleem met/in de dieseltank van één van zijn vrachtwagens. Na reinigen bleek de dieseltank later ook nog lek, dus is er uiteindelijk een nieuwe tank onder gezet.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Edward

Berichtdoor Edward » 12 Jan 2017, 11:08

Hetzelfde verhaal gaat over je tank helemaal leeg rijden. Dan trek je alle rommel je filters in en krijg je navenant problemen. Nu rij ik altijd de tank leeg tot het onderste vd meter en een heel enkele keer zelfs zover dat ie letterlijk stilvalt en iemand diesel moet komen brengen (2x in 13 jaar maar toch..).

Ook nog nooit last gehad..........
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 12 Jan 2017, 11:29

ernsts schreef: Maar ook dan gaat er hooguit 75-78 liter in, dus zou er nog 10-15 liter in moeten zitten.

Groet,
Ernst

Lijkt me niet zo'n moeilijk reken sommetje, ff delen en vermenigvuldigen. kan je daarna aan de hand van je dagteller kijken wat je ongeveer kan afleggen.

Groet Ron
110-Td5 X-tech 2006

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 12 Jan 2017, 11:55

Edward schreef:Hetzelfde verhaal gaat over je tank helemaal leeg rijden. Dan trek je alle rommel je filters in en krijg je navenant problemen. Nu rij ik altijd de tank leeg tot het onderste vd meter en een heel enkele keer zelfs zover dat ie letterlijk stilvalt en iemand diesel moet komen brengen (2x in 13 jaar maar toch..).

Ook nog nooit last gehad..........

En bovendien: Waar heb je liever het condenswater en de bagger: In je tank of in het brandstof-filter ?
Het filter is een normaal service deel ... dus raak je de zooi bij het verwisselen van het filter goeddeels kwijt.
Houd je de zooi in je tank dan spaar je steeds meer op ... totdat het een echt probleem blijkt.

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”